Alexander75 schreef :
Beste Allemaal,
Graag jullie advies, alvorens ik mij wend tot leveranciers, die graag hun eigen product willen verkopen...
Ik heb het onderwaterschip van een moterjacht uit de jaren '30 te doen. Prachtig project, maar ook een boel werk!
Op de foto's is te zien hoe deze er nu aan toe is. Er zitten kieren tussen de houten planken (die men geloof ik gangen noemt?) en die moeten uiteraard dicht.
Nu heb ik inmiddels wat gegoogled en zo ben ik het volgende tegengekomen:
Kieren iets openfrezen en op de ouderwetse manier breeuwen
Kieren iets openfrezen en kitten
Kieren iets meer openfrezen en houten latjes ertussen zetten en vervolgens kitten
Dat breeuwen lijkt me een vak apart, hoewel er gelukkig erg veel op internet over te vinden is.
Het lijkt me achterhaald, maar ik lees ook dat het ook tegenwoordig nog bij nieuwe houten onderwaterschepen toegepast wordt? Ook omdat het de romp stijver maakt?
Dat laatste namelijk lijkt me dat dit niet gebeurt als het gekit wordt.
Dan als ik zou kitten, hoe krijg ik het dan voor elkaar dat deze kit er werkelijk goed ingedrukt wordt. Ik kan het natuurlijk erin 'pletten' met een plamuurmes, maar is dit wel afdoende? Is er niet een mogelijkheid om de kit onder druk in te spuiten??
En welke kit zou dit dan moeten zijn. Ik hoorde laatst dat Saba beter is dan Sika?
Bij het openfrezen en houten latjes ertussen tikken komt ook het kitverhaal om de hoek kijken.
Epoxy's ed lijkt me niet sterk genoeg, tenzij ik de boel meer open zou frezen. Maar dat is weer lelijk, ik wil de gangen (de houten planken) immers nog wel zien.
Heeft een van jullie een idee?
Alvast veel dank!!
Groeten,
Alexander
ps. zijn hier trouwens boeken over? Of lesmateriaal?
Beste Alexander,
Om te beginnen: wat ik op de foto's zie is zo raar nog niet. Zo te zien moet er wel wat aan gebeuren, maar lijkt dat wel overkomelijk.
Je stelt -volkomen terecht- heel veel vragen.
Ik kan enkele hier al beantwoorden.
In de eerste plaats raad ik je ten stelligste af om met epoxy te gaan werken. Ik heb het al vaker genoemd in dit forum, maar in het kort: epoxy is prachtig spul voor dun nieuw hout op dun nieuw hout, maar ongeschikt om te gebruiken op bestaande constructies.
Breeuwen is voor oude schepen, zoals het jouwe, een uitstekende keuze. Breeuwen geeft inderdaad stijfheid aan een romp. Bovendien is het zeer waarschijnlijk dat de naadvorm gemaakt is voor breeuwen: dat is een diepe V-vormige naad. (Een typische
kitnaad hoort vierkant te zijn.)
Aangezien je boot redelijk uitgedroogd is, zal het breeuwen wel met enig delicaat gevoel moeten geschieden.
Breeuwen is op zich helemaal niet moeilijk. Iemand met het juiste gevoel kan het in een uur leren, maar er zijn ook mensen die het nooit leren. Op youtube staan veel filmpjes over breeuwen, maar bij de meeste (vooral van amerikaanse oorsprong) wordt flink geknoeid; zodra ik zie hoe iemand lussen vormt en die erin ramt, dan zap ik weg.
Je kunt een keuze maken tussen breeuwen met katoen of met hennep. Als je kiest voor hennep (een prachtig langvezelig product dat standaard in bruine teer gedrenkt is) dan kun je daar overheen niet kitten, want die kit zal niet hechten op de vettige bruine teerresten. Over hennep kan wel: echte pek (lastig), bitumenkit (Tixophalt of Tencofix) of stopverf.
Als je kiest voor breeuwen met katoen (een kortvezelig droog product), kan daar meestal ook kit overheen (denk dan wel aan primer enz enz).
Als je kiest voor breeuwen, dan moet je de naden
niet frezen, want daarmee zou je de naadvorm verkloten. Je zal de naden gewoon moeten opschonen met een uithaler. Is trouwens ook prettiger, want naden frezen in een oude romp is puur k*twerk.
Ik zal niet gauw ervoor kiezen om met latjes te gaan werken in naden. Het is een enorm gekloot om latjes netjes strokend en goed er in te prutsen. Alleen als het echt niet anders kan, dan zou je het kunnen overwegen. Tot nu toe heb ik het nog maar 1 of 2 keer gedaan, maar dat ervaar ik nog steeds als een zwaktebod.
Over de keuze Sika-Saba: die zijn allebei goed. Er gaan al heel lang broodje-aapverhalen over de slechte hechting van Sika. Pure flauwekul. Als je de kit verstandig verwerkt (dus: goede naadvorm, goede antihecht onderin, zeer goede primer-applicatie, goed inkitten, goed afwerken) dan zit het voor tientallen jaren goed.
Als iemand je vertelt dat zijn kit slecht hecht, dan is er dus knoeiwerk geleverd en ligt het niet aan de kit.
Als je het op prijs stelt, wil ik met alle genoegen wel eens vrijblijvend bij je scheepje kijken.
Groet,
Wim (verdient al bijna 34 jaar de kost met -onder meer- het herstel van houten schepen)