Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Iroko romp zeilschip 1964

Iroko romp zeilschip 1964 17 juni 2017 20:45 #844494

Mensen goedenavond.

Ik heb net ingelogd op deze site, met de vraag.
Advies voor onderhoud Iroko romp van schip uit 1964.
Ik kan een gelukkige eigenaar worden, van een zeilschip uit 1964.
En natuurlijk van hour, in dit geval 100% Iroko.
Ben benieuwd.

Mzl. Moliekoot
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 17 juni 2017 21:37 #844514

Dag Moliekoot,

Welkom hier!
In de eerste plaats ga ik een beetje vervelende vraag stellen: heb je vóór aankoop de toestand van het schip grondig gecheckt of laten checken?
Een houten vaartuig van ruim 50 jaar oud kán in heel goede staat zijn, of volledig verrot, of iets daar tussenin.

Er van uitgaande dat hij (zij?) goed genoeg is, dan zijn de voornaamste dingen qua onderhoud: 1. Hou het schip schoon, vooral in alle hoekjes en gaatjes; 2. Ventileer!!!!!!! altijd, ook onder en achter de betimmering; 3. Zorg ervoor dat het dek absoluut waterdicht is en blijft (want een lek dek is slechter voor een schip dan een lek onderwaterschip).
Eigenlijk kun je bovenstaande 3 punten samenvatten als: bestrijd en voorkom schimmel.

Van iets minder belang (maar nog steeds belangrijk) is de verf/lak. Vermijd zoveel mogelijk harde systemen, zoals DD-lak en epoxy's. Gebruik liever producten op oliebasis, want die zijn flexibeler, ademen beter en stoten water af.

Over de naden en de nagels/spijkers/schroeven is veel te vertellen, maar dan moet ik eerst meer weten over de specifieke constructie van 't schip.

Groet!
Wim (een ouderwetse scheepstimmerman)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 17 juni 2017 21:42 #844517

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Gelukkige eigenaar en iroko schip zijn een contradictie!
Op een houten schip loop je leeg!

Ik heb helaas al meerdere mensen tengronde zien raken vanwege het nooit aflatende onderhoud en bijbehorende kosten.
Het klinkt heel naargeestig, maar bescherm je tegen je zelf, tenzij je een museum bent.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 17 juni 2017 22:15 #844527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Om een zinnig antwoord te kunnen geven zul je toch wat meer over de boot moeten vertellen.

- Hoe lang is die ? Onder de 32 voet is zo'n ding nog net te onderhouden. Daarboven wordt het een manier van leven.
- Carveel of overnaads ?
- spanten zijn nooit van iroko. Dus nagaan waarvan dan wél. Als de spanten toch van iroko zijn wil je de boot niet hebben.
- Geklonken of geschroefd. Koper, messing, gegalvaniseerd ijzer?
- Het dek, hoe is het gemaakt ? Multiplex met latten er op geplakt, alleen maar latten, of geschilderd canvas. Of is het dek ooit onderhanden genomen.

Kortom je hebt nog even wat onderzoek te doen voordat de hamvraag beantwoord kan worden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 22:44 door ilCigno. Reden: Vraagteken toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 17 juni 2017 22:49 #844532

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Welkom op dit forum Moliekoot!

Neem de adviezen en vragen van de vorige sprekers ter harte zou ik zeggen, zij weten waar ze het over hebben!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 05:41 #844549

Gm, dat ga ik zeer zeker doe. Bedankt.
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 05:53 #844551

Gm. Zeer bedankt voor deze informatie. Lengte is 12.80 x 3.80 x 1.4 en 2.20 I.vm de in hoogte verstelbare kiel. De romp afwerking is Iroko. Spanten weet ik niet. Constructie carveel. Verder weet ik ook nu nog niet. Dek is massief teak, bevestiging ook nog onbekend en op zeer kort termijn gaat hij het water uit, om door een keurmeester gekeurd te worden. Hierbij zal een advies naar buiten komen omtrent hoe verder te gaan. Het schip is gebouwd door Laurent Giles, en naar wordt gezegd, elke 2 of 3 jaar op de wal volledig onderhouden. Binnenwerk volledig mahonie, en het schip is volledig voorzien van relatief nieuwe maritieme apparatuur. RvS ziet er goed uit, net zoals mast, giek, banaan, en zo goed als geen mosafzetting op teak dek. Maar het romp totaal en kiel constructie en ophanging wil ik zeer zeker goed in beeld hebben. Vandaar mijn vraag.
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 05:55 #844552

Gm. Naargeestigheid is absoluut geen problem. Bedankt in ieder geval. Op kost termijn zal een keurmeester zijn of haar blik werpen. Museum, nee dat niet, hooguit mijn leeftijd!!

Nogmaals bedankt.
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 07:18 #844563

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Laat je ook niet gek maken door het gebruik van bijzondere houtsoorten en zo. Ten tijde van de bouw was dat allemaal een stuk minder bijzonder dan tegenwoordig. Onderzoek dan ook de eigenschappen van diverse houtsoorten. Om een voorbeeld te geven is mahonie beter bestand tegen zout dan zoet water en kent teak een einde houdbaarheid. Over Iroko weet ik niet veel, maar Google is je vriend.
Zoek een keurmeester met expertise op gebied houten schepen. Dat is een bijzondere tak van sport.

En: NIET verliefd worden voor je koopt. Wees liever de superkritische vader van de bruid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 09:10 #844583

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Sorry als ik drammerig overkom. Maar Laurent Giles kan nooit de bouwer zijn. Hij was ontwerper ! Niet de eerste de beste overigens. Eén van de allerbeste ontwerpers.

Waar vooral op te letten is waarmee hij geklonken is. Koper = goed.
Spanten. Zijn het gezaagde of gestoomde spanten. Vaak 1 gezaagd 2 gestoomd en dan weer een gezaagd spant, enz enz. Zit er ergens maar in de romp een zachte plek. Loop van het ding weg. repareren kost klauwen met geld. Lees; veel uren van een echte vakman die zeer moeilijk te vinden zal zijn.
Loop elk spant na op breuk. Ooit een klap gekregen dan kunnen er wat spanten gebroken zijn.
Eiken spanten duidt over het algemeen op bouw in noordwest Europa. Ipol o.i.d. op bouw in de tropen. Vaak Hongkong. In de jaren 50 van de vorige eeuw werden daar veel Laurent Giles ontwerpen gebouwd. De meeste daarvan, mits niet vergaan, varen nu nog rond. Kortom zeer goede schepen.
Kijk je binnen tegen de teak dek delen aan of zie je multiplex o.i.d. Bij het laatste is het een dek geplakt op multiplex. Zo'n dek heeft het voordeel dat het niet binnen lekt zolang het goed is. Het nadeel is dat het nooit langer dan 30 jaar goed blijft.
Kijk je binnen tegen het teak aan. Dan is dat het originele dek. GOED ! Alleen tijdens het varen kan het mogelijk een paar lekjes vertonen.
Ballast kiel. Lood of gietijzer. Als lood dan zie je graag bronzen kielbouten. Bij al het andere moet je uitgaan van ijzer. In Engeland wordt je verwacht om de 10 jaar die dingen er uit te halen om ze te inspecteren.

Een 40 voet massief houten schip is geweldig maar je werkt je der helemaal aan suf.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 09:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 09:23 #844593

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Mijn schip is ook van Iroko:

zeilersforum.nl/index.php/foru...estauratie?start=150

Geweldig schip. Het hout is na ruim bijna 60 jaar (bj. 1960) nog prima. Geen rotte plekken of reparaties.
En dat ondanks dat ze zeker niet altijd even goed onderhouden is geweest. Zie het topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 11:50 #844619

Geen probleem je drammerigheid. Ben r juist blij mee. Maar zie mijn antwoorden.
Koper, daar moet ik achter zien te komen tijdens de keur komende zaterdag hoop ik.
Dit dus ook qua spanten.
Onderzijde kajuit is volledig uit mahoni gemaakt, beslist geen multiplex en fineer. Dit ook voor de rest van de afbouw kajuit. Dek geheel uit teak. Patrijspoorten zijn echter van aluminium. Jammer. Maar deze kan ik met de tijd omzetten in messing of een ander materiaal. Ik probeer zo veel mogelijk RvS te vermijden omdat ik het gewoonweg niet mooi vind staan. Qua kiel zal ik gauw genoeg zien, wat van vinden en dus ook de keurmeester. Wat ik gezien heb is kurk en kurk droog. De geur is ook geheel zoals ik mij per direct heririnderde als kind zijnde 60 jaar geleden!! Of het schip ooit averij heeft gekend, is mij vooralsnog geheel onbekend.

Ik wil gewoon een keuring, dus uit het water, optuigen mast en bazaanmast, de zeilen door mijn vingers Laten lopen, alle zeilen hijsen, schoten en fallen controleren, alles weer strijken, te water laten, motor volledig nalopen een 30x pk Deens wonder, wederom alles optuigen, en dan een paar uurtjes zeilen en weer alles nalopen. Uiteraard alle boekwerken nalopen, om vervolgens na evaluatie keuringrapport bepaalde adviezen que reparatie door te nemen met de verkoper. Mocht dat allemaal akkoord zijn, dan kan er misschien een bod geplaatst worden.

Mocht ik wat vergeten zijn, dan hoor ik dat heel graag. Zo ver zeeeeeer bedankt.
Mzl. Cees
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 11:57 #844621

Even terug naar de basis: waarom wil je graag dit schip? Ben je specifiek op zoek naar een houten schip om lekker te kunnen klussen, heeft ze een weggeef prijs, ben je al met pensioen etc?

Oprecht benieuwd naar je motivatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 12:21 #844627

Voor mij persoonlijk is een schip van hout. Dit schip straalt juist dat uit zoals ik het wil. Zeilen nr 1. Dan het kraken van het hout, machtig gewoon. De geur, in een run klasse. Dat hier onderhoud aan ten grondslag zit, tis niet aars zeggen we hier. Dus ja klussen is prachtig. Een weggeef prijs, ik weet het niet, de prijs is zeer zeker bespreekbaar, en zal ook gebeuren. Ik ga hem ook zakelijk kopen, wat ook weer zijn voordelen kent. Met pensioen, nee, ik ben pas 62, dus moet nog ff, waar ik ook naar uit kijk. Anders verveel ik me. Wat ik echter jammer vindt, is dat een schio met een ontwerp achtergrond, niet beschikt over originele boekwerken. Maar de vorige eigenaar heeft dit schip beter behandeld als zijn vrouw zegt de verkoper!!

Tis gewoon een pracht schip. Maar wil een gedegen niveau hebben van de huidige technische status

Cees
Iroko romp 1964
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 14:31 #844653

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
WADnWIND schreef :
Gelukkige eigenaar en iroko schip zijn een contradictie!
Op een houten schip loop je leeg!

Jij weet overduidelijk niet wat iroko precies is, Jugo. Het is namelijk een van de duurzaamste houtsoorten ter wereld. Vrijwel gelijkwaardig aan teak.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 14:34 #844654

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
3Noreen schreef :
- spanten zijn nooit van iroko. Dus nagaan waarvan dan wél. Als de spanten toch van iroko zijn wil je de boot niet hebben.

Dat boeit mij wel even.
Waarom geen iroko spanten?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 14:43 #844656

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
lodewijk stegman schreef :
3Noreen schreef :
- spanten zijn nooit van iroko. Dus nagaan waarvan dan wél. Als de spanten toch van iroko zijn wil je de boot niet hebben.

Dat boeit mij wel even.
Waarom geen iroko spanten?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Iroko is kortdradig dus weinig buigzaam /flexibel .
Laatst bewerkt: 18 juni 2017 14:46 door Tusker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 14:49 #844657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
Gelukkige eigenaar en iroko schip zijn een contradictie!
Op een houten schip loop je leeg!

Jij weet overduidelijk niet wat iroko precies is, Jugo. Het is namelijk een van de duurzaamste houtsoorten ter wereld. Vrijwel gelijkwaardig aan teak.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hout of hout, Het blijft een onevenredige hoeveelheid onderhoud.
Ik heb een tijdje op een groenlandsche kotter gevaren, altijd klus. Daar voor wel eens op botters.
Er zijn verschillende mensen (klanten) in de afgelopen 30 jaar die uiteindelijk de moed opgegeven hebben om altijd maar weer onderhoud te moeten plegen.

Ik wil de TS alleen maar beschermen tegen zijn enthiousiasme en spaarcenten verlies.
Bezint eer ge begint, vooral met hout.

Ik heb iroco banken in de kuip, uiteindelijk hebben die tóch onderhoud nodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 14:59 #844661

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
Gelukkige eigenaar en iroko schip zijn een contradictie!
Op een houten schip loop je leeg!

Jij weet overduidelijk niet wat iroko precies is, Jugo. Het is namelijk een van de duurzaamste houtsoorten ter wereld. Vrijwel gelijkwaardig aan teak.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hout of hout, Het blijft een onevenredige hoeveelheid onderhoud.
Ik heb een tijdje op een groenlandsche kotter gevaren, altijd klus. Daar voor wel eens op botters.
Er zijn verschillende mensen (klanten) in de afgelopen 30 jaar die uiteindelijk de moed opgegeven hebben om altijd maar weer onderhoud te moeten plegen.

Ik wil de TS alleen maar beschermen tegen zijn enthiousiasme en spaarcenten verlies.
Bezint eer ge begint, vooral met hout.

Ik heb iroco banken in de kuip, uiteindelijk hebben die tóch onderhoud nodig.

Waar het me eigenlijk vooral om ging is dat je iroko specifiek noemt in relatie tot een al of niet gelukkige schipper. Een onwaarschijnlijke combinatie, volgens jou.

Nou heb ik toevallig iroko kozijnen hier aan de achterkant van mijn woning (op zuid, dus regen, zon en wind). Die kozijnen zijn van onbehandeld, kaal hout en houden zich al 15 jaar bijzonder goed. Ik persoonlijk word dus heel gelukkig van iroko. Onderhoud: 0,0..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 16:22 #844680

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Och, het Iroko hout van de gangen blijft wel goed. Maar hoe is de staat van de constructie ?

Een belangrijk gegeven is ook wie de bouwer is geweest van het schip. Dat geeft veelal een goede indruk van de toepaste constructie materialen.

Een inspectie is altijd wat beperkt, omdat er geen destructieve handelingen kunnen worden verricht.

Daarom is ook het dossier van het schip van belang. Welke handelingen en onderhoudswerkzaamheden zijn er in de loop van tijd uitgevoerd en door wie ? Zijn er facturen bij van het onderhoud ?

Zijn de kielbouten al eens vernieuwd of getrokken.

De verkoop verhalen dat de eigenaar de boot beter zou hebben verzorgd dan zijn vrouw, zijn bekende verkooppraatjes. Net als de auto met weinig km's van het oude dametje. Een auto die altijd in de garage heeft gestaan.

De motor en het teakhouten dek zijn ook belangrijk. Als je deze moet gaan vervangen ben je snel een fors bedrag kwijt, waarbij de waarde van het schip nauwelijks toeneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 16:33 #844688

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Het hout van de huidgangen en het dek kan op zich best goed zijn, maar waar het meestal fout gaat is op de plaatsen waar vocht tussen de delen van de constructie kan komen: spanten, wrangen, boeisel, bevestiging van de kiel en de kajuitopbouw. Als ik moest keuren nam ik een dunne priem mee. Is i.m.o. geen destructief onderzoek. Een slechte motor of dito zeilen kan je bij een polyester of stalen jacht ook overkomen. Foto's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 16:40 #844691

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
we willen fotooooos
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 17:13 #844698

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Nee hoor, het gebruik van een priem is geen destructief onderzoek. Maar op het oog kun je meestal een indicatie hebben waar de problemen aanwezig zijn. Een test met een priem bevestigd dan veelal dit vermoeden.

De aansluiting van de gangen op de spiegel is ook bekende plek waar problemen ontstaan.

Maar er blijven diverse zaken over die moeilijk zijn te beoordelen, zoals de bevestiging van de gangen op de spanten. De kielbouten. Een expert zal op die punten beperkingen aangeven in een aankoopexpertise.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 21:36 #844785

lodewijk stegman schreef :
[quote=

Jij weet overduidelijk niet wat iroko precies is, Jugo. Het is namelijk een van de duurzaamste houtsoorten ter wereld. Vrijwel gelijkwaardig aan teak.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app[/quote]

Helaas, Stegman, deze (iroko) plank sla je goed mis!
De duurzaamheid onder maritieme omstandigheden van teak en iroko zijn volstrekt ongelijkwaardig.
Waar iroko erg slecht tegen kan, is vochtbelasting op contactvlakken. Bijvoorbeeld: iroko dekdeeltjes op eiken spantjes kunnen bij vochtophoping binnen 5 jaar al flink verrot zijn op de contactvlakken, terwijl het er pal naast nog als nieuw uitziet.
Dat gebeurt lang zo snel niet bij teak.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iroko romp zeilschip 1964 18 juni 2017 21:49 #844788

Moliekoot schreef :
Gm. Naargeestigheid is absoluut geen problem. Bedankt in ieder geval. Op kost termijn zal een keurmeester zijn of haar blik werpen. Museum, nee dat niet, hooguit mijn leeftijd!!

Nogmaals bedankt.

Beste Molekoot,
Het is zeer verstandig dat je een keurmeester laat komen.
Maar, zoals "KOKO" als schreef, zorg er alsjeblieft voor dat die keurmeester echt deskundig is op het gebied van houten schepen.
Helaas, helaas, helaas, ik heb al veel te vaak meegemaakt dat ANWB/HISWA/ENZOVOORT-erkende experts schepen goedgekeurd hebben die half verrot waren, of erger. Ik zal op dit forum geen namen noemen, maar wil je in persoonlijk contact wel behoeden voor de praktijken van die kwakzalvers.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl