holrobert schreef :
Yellow Boat schreef :
holrobert schreef :
over die lekkage: bij Waarschepen (die vergelijkbaar geconstrueerd zijn)
Wel eens een Stringer bekeken?
Is toch echt niet dezelfde constructie als een Waarschip hoor .
Ik heb beide meerdere malen in aanbouw gezien in Arnhem (Stringer) en in 't Waar in Groningen ( oorspronkelijke Waarschip werf) .
Ad
Meende dat m.b.t. tot wat hier relevant kan zijn (namelijk water wat tegen een multiplex rompdeel kan blijven staan op een stringer) ze wel vergelijkbaar waren. Is dat niet zo ? heb ze inderdaad nooit in zoveel detail bekeken, dus kan het best mis hebben.
Inderdaad kan op de stringers een klein randje water blijven staan maar ja , dat water hoort er natuurlijk helemaal niet te komen
En als het een alleen beetje condens is zal dat echt wel vrij snel verdampen zolang je het niet opsluit met een of andere wandbekleding.
Hout isoleert nl veel beter dan polyester en al helemaal staal waardoor de binnenkant van de romp minder koud wordt door het buitenwater.
Trouwens als je zeilt , althans als je ook eens overstag gaat , loopt al het water uiteindelijk naar de bilge en daar hoort uiteraard een bilgepomp.
Ik denk dus dat het risico van houtrot door water niet zo groot is .
Maar ja , het blijft natuurlijk een houten boot met alle probleempjes die daarbij horen.
Overigens meen ik me heeeel vaag verhalen te herinneren uit de jaren 70 en begin 80 dat problemen met lekkende kieren tussen de gangen vaker voorkwamen bij de Stringers.
Waarschinlijk iets in de Waterkampioen of misschien de Zeilen?
Ad