Ata schreef :
Het verhaal van Stegman, verstand van hout, bevestigd de mening van de bouwer van de boot, van der Meulen. Ik heb geen angst voor schimmel op het moment. Wel dacht ik er op tijd bij te zijn voor het jaarlijks lakwerk, en dat valt dus tegen.
Mijn oorspronkelijk vraag blijft overigens staan: kan ik over kleine grijze plekjes heen lakken zonder dat het onder de lak verder woekert. Ik lijk uit het verhaal van Stegman op te maken dat dat inderdaad kan. Dat zou passen bij mijn intuïtie en bij het aantrekkelijke advies van VriesJan: een beetje kleurverschil staat doorleefd.
In principe kan, als de oude lekke laklagen verwijderd zijn en het hout is redelijk droog (vochtgehalte lager dan 12 %,) er direct over het grijze heen gelakt worden. Mooi vind ik het niet en wat meer is; het wordt in de toekomst moeiljker om te beoordelen of de lak opnieuw 'lekken' vertoont, omdat oude en nieuw grijze plekken niet meer van elkaar zijn te onderscheiden.
Als het massief hout is (tenminste 1 cm. dik) dan zou ik precies zoveel hout wegschrapen c.q. schuren als nodig is om de originele houtkleur weer tevoorschijn te brengen.
Probleem daarbij is weer dat de houtkleur op deze stukjes dan weer anders wordt dan op de plekken waar het niet is vergrijsd. Hout verkleurd namelijk ook als de laklaag nog goed is. UV werkt ook onder de laklaag.. Ga er maar mee aan de gang en beslis zelf wat het het meest opportuun is.
Misschien heeft eiken minder last van vekleuren onder invloed van UV; het is van zichzelf vrij licht van kleur. Mahonie wordt bijvoorbeeld door zon-invloed ook onder de laklaag steeds lichter.
Op het gevaar af dat dit voor mij zeer nuttige draadje afbuigd naar een leuke maar op het moment onbruikbare discussie: je pleit voor olie?
Op mijn vorige boot heb ik in de loop der jaren met van alles geexperimenteerd. Normale blanke jachtlak, de combinatie Owatrol D1/D2, 2-componentenlak (rampzalig op massief hout) en Epiphanes Hardhoutolie.
Eigenlijk beviel dat laatste me nog het best. Het is een soort halfglans afwerking, minder glimmend dan echte jachtlak, maar ook wat meer vergevingsgezind als je het net wat teveel verwaarloosd. Het is nog enigszins bij te werken.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik mezelf nooit zover heb kunnen krijgen dat ik mijn eigen advies volgde en er elk seizoen een laagje bij zette.
Uiteindelijk is dat naar mijn idee het beste en dan maakt het niet zo heel veel meer uit wat je gebruikt. Maar ik haat schilderen en dat heeft bij mij steeds geleid tot gemodder, waar het om blanke afwerkingen gaat.
Op mijn huidige boot heb ik nu hier en daar Coelan gebruikt.
Dat is behoorlijk duur, kritisch in de verwerking in de zin dat een eenmaal geopend blik eigenlijk binnen één of twee dagen leeg moet, maar het is tot op heden van alle blanke afwerkingen het langst meegegegaan. Het begint nu, na een jaar of zes hier en daar lekken te vertonen en vergrijsde plekjes, zonder dat ik er tussentijds wat aan gedaan heb.
Maar een houten schip volledig in de Coelan zetten, is een kostbare kwestie. Je bent wel voor een paar jaar klaar..