Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schuren

Schuren 12 juni 2018 15:31 #951242

Ontweringswater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 15:36 #951244

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
Hangt van de kleur af waarin je lakt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 15:51 #951250

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Er gaat blanke lak op.

Voor mij voor het eerst dat ik een stukje boot schuur en lak. Ik had nog nooit van ontweringswater gehoord maar als ik zo rondgoogle klinkt het de moeite van het proberen meer dan waard. Morgen op naar de Gamma!
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 15:53 door Ata.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 16:19 #951266

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
HG hardhout teak reiniger.
hebben wij gebruikt om de voetrail te reinigen.
werkte super simpel en zeer effectief.
nu gaat vast iemand roepen dat er wel ontwerringswater in zal zitten... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 19:13 #951361

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ontweringswater ( en voor Groom ook dat mooie dure spul) bestaat uit vloeistof met oxaalzuur kristallen ( kom er maar in Ad)

Je betaald dus veel voor water met een smaakje ata, beter koop je bij een bedrijf voor iimkerspullen of een tuinderij oxaalzuurkristallen en meng je die in een beter verhouding.


EDIT in volgende draad staan veel wetenswaardigheden

zeilersforum.nl/index.php/foru...p-internetoplichting
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 19:27 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 19:54 #951373

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Ata schreef :
.... het proberen meer dan waard. Morgen op naar de Gamma!


Toch maar meteen naar de Gamma gerend, in dit geval een Formido. Die 3,95 om uit te proberen kosten me de kop niet. Wel een hele goede tip natuurlijk als ik er meer van nodig ga hebben. Maar... ben niet meteen enthousiast.

1x met een kwast opgebracht en meteen met een harde borstel geboend;
1x verwarmd opgebracht en daarna een uurtje bedekt met gedrenkt keukenpapier.

Kan niet echt zeggen dat het grijs verdwijnt als sneeuw voor de zon.



Laatst bewerkt: 12 juni 2018 19:55 door Ata.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 12 juni 2018 19:57 #951375

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Kijk wel uit met grof schuurpapier en schraper. Ik heb zelf ook van die vloerplaten en die hebben een dunne fineerlaag waar je snel doorheen gaat. Eerst voorzichtig met verdunde oxaalzuur proberen op te lichten kwa kleur en vervolgens zo nodig heel fijn schuren (minimaal 400). En een beetje kleurverschil is ook niet erg, dat ziet er doorleefd uit.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 06:56 #951437

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Ata schreef :
Ata schreef :
.... het proberen meer dan waard. Morgen op naar de Gamma!


Toch maar meteen naar de Gamma gerend, in dit geval een Formido. Die 3,95 om uit te proberen kosten me de kop niet. Wel een hele goede tip natuurlijk als ik er meer van nodig ga hebben. Maar... ben niet meteen enthousiast.

1x met een kwast opgebracht en meteen met een harde borstel geboend;
1x verwarmd opgebracht en daarna een uurtje bedekt met gedrenkt keukenpapier.

Kan niet echt zeggen dat het grijs verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Je moet ook niet denken dat het ontweringswater het grijs oplost. Als het een half uur is ingetrokken moet je met een scherpe schraper het hout met het grijs wegschrapen. Vaak moet je de behandeling twee keer herhalen. Denk er aan dat je na afloop flink naspoelt met schoon water. Daarna goed laten drogen en dan pas beginnen met schilderen. Gefineerd hout kun je eigenlijk niet ontweren omdat de fineerlaag vaak te dun is en je bij het schrapen er doorheen gaat.


Laatst bewerkt: 13 juni 2018 06:58 door jerry. Reden: Geen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 07:09 #951443

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
jerry schreef :

Je moet ook niet denken dat het ontweringswater het grijs oplost. Als het een half uur is ingetrokken moet je met een scherpe schraper het hout met het grijs wegschrapen. Vaak moet je de behandeling twee keer herhalen. Denk er aan dat je na afloop flink naspoelt met schoon water. Daarna goed laten drogen en dan pas beginnen met schilderen. Gefineerd hout kun je eigenlijk niet ontweren omdat de fineerlaag vaak te dun is en je bij het schrapen er doorheen gaat.


Check.

Ik merk dat ik er naar neig dat ontweringswater weg te laten en gewoon te krabben. Best gedoe dat ontweringswater (opwarmen, inlaten trekken met doeken of keukenpapier, laten drogen). Gaat het echt sneller mét ontweringswater?

Overigens is het massief eiken volgens mij, geen fineerlaag.
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 07:10 door Ata.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 08:10 #951463

groom schreef :
HG hardhout teak reiniger.
hebben wij gebruikt om de voetrail te reinigen.
werkte super simpel en zeer effectief.
nu gaat vast iemand roepen dat er wel ontwerringswater in zal zitten... ;)

Als je de HG halrdhout ontgrijzer bedoelt ; nee dus:
ftp.hginternational.com/THE%20...out%20ontgrijzer.PDF
In tegendeel dus , geen zuur maar een vrij sterke base met bleekloog.
Oftewel doodgewone bleekwater .
Maar ook in de andere harhout en teak reinigers van HG kom ik het niet tegen.
Bedoel je soms de Teak en hardhout vernieuwer?
Ook niet dus:
ftp.hginternational.com/THE%20...out%20vernieuwer.PDF
HG spul met de door jou genoemde naam kom ik op de HG website helemaal niet tegen.
nl.hg.eu/van-probleem-naar-opl...rassen-en-dergelijke

Overigesn geldt voor vrijwel alle HG spul dat het ook veel goedkoper in dezelfde samenstelling te koop is zoals de meeste "speciaal reinigers" .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:01 #951497

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Heb net 30 m2 cm mét en zonder ontweringswater gekrabd na het 30 minuten in te laten trekken. Maakt eigenlijk geen verschil. Toen de fabrikant gebeld (De Parel) met de vraag hoeveel oxaalzuur er nou eigenlijk in die fles zit. Dat weten ze niet.

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:23 #951511

Ata schreef :
Heb net 30 m2 cm mét en zonder ontweringswater gekrabd na het 30 minuten in te laten trekken. Maakt eigenlijk geen verschil. Toen de fabrikant gebeld (De Parel) met de vraag hoeveel oxaalzuur er nou eigenlijk in die fles zit. Dat weten ze niet.

B)

Heb je zeker alleen de telefoniste of een call center aan de lijn gehad want dat soort leveranciers of gebruikers moeten gewoon de MSDS'n van al hun produkten bij de hand hebben voor zover er gevaarlijke stoffen in zitten.
Hier een voorbeeld van ontweringswater:
www.pontmeyer.nl/files/129365-...-Ontweringswater.pdf
Maar ze zijn in feite allemaal hetzelfde vanwege de wettelijke voorschriften voor de maximale concentraties voro particulieren.

Als je nog eens wat wilt weten over samenstelling dan gewoon met de naam en "msds" of "veiligheidsdatablad" googelen.
Vaak erg handig om dure en goedkope producten te vergelijken.Je staat dan soms versteld .

Overigens, De Parel heet tegenwoordig eigenlijk "Pearlpaint" maar ook daarvan vindt je met hiervoor genoemde zoekopdracht de MSDS( material safety data sheet) van al hun producten.

Overigens kun je met oxaalzuur dat witgeworden teak sowieso niet weer mooi bruin maken . dat is voor het schoon maken van door "het weer"( in feite een schimmelaantasting) ofwel zwart geworden delen .
Dat wit worden wordt eerder verooraakt doordat de kleurpigmenten in het teak ( of andere houtsoorten) uitbleken door UV van de zon en is alleen te verwijderen door wegschuren of weer bruin te maken emt paraffineachtige producten zoals teakolie of van die teak vernieuwers .
Ad
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 09:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:42 #951517

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Yellow Boat schreef :

Heb je zeker alleen de telefoniste of een call center aan de lijn gehad want dat soort leveranciers of gebruikers moeten gewoon de MSDS'n van al hun produkten bij de hand hebben voor zover er gevaarlijke stoffen in zitten.
...
Als je nog eens wat wilt weten over samenstelling dan gewoon met de naam en "msds" of "veiligheidsdatablad" googelen.

Overigens, De Parel heet tegenwoordig eigenlijk "Pearlpaint" maar ook daarvan vindt je met hiervoor genoemde zoekopdracht de MSDS( material safety data sheet) van al hun producten.

Leuk, dat wist ik niet van die msds. Aan de telefoon mompelden ze wel iets als ‘nee, het staat ook niet in de gevareninformatie’. Dat blijkt te kloppen. De msds van pearlpaint geeft aan dat er minder dan 10% oxaalzuur in zit... dat kan dus alle kanten op (www.dhzorders.akzonobel.com/MS...POntweringswater.pdf)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:46 #951519

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Yellow Boat schreef :
Overigens kun je met oxaalzuur dat witgeworden teak sowieso niet weer mooi bruin maken . dat is voor het schoon maken van door "het weer"...

De foto vertekent wat denk ik, het is geen teak maar eiken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:52 #951523

Die kleiner dan 10% betekent wel degelijk dat er oxaalzuur in zit , anders zou oxaalzuur helemaal niet voor komen in die lijst.
< 10 % is gewoon de door de overheid vrijgegeven maximale concentratie voor particuier gebruik.( net als trouwens bij zoutzuur).
Vandaar ook dat je op die andere msds van Bleko die ik geplaatst heb 2,5-10% ziet staan. Meestal zit er gewoon bijna die 10% in maar uiteraard geven ze nooit de exacte samenstelling vrij van hun producten. Je ziet ook wel een s andere benamingen van chemicalien als bij andere fabrikanten.
Maar ga er maar rustig van uit dat al die merken ontweringswater vrijwel gelijk zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 09:59 #951528

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Check
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 11:24 #951555

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Wat je wel goed kan met ontweringswater is de vieze gele aanslag van het in het water liggen verwijderen.
Verleden jaar lag mijn rubberboot, die ik als bijboot gebruik te lang in het water en was behoorlijk vies geworden.
Met allerlei soorten zeep geprobeerd de onderkant schoon te maken maar dit gaf bijna geen resultaat.
Toen met dat ontweringswater geprobeerd en het vloog er af.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 11:59 #951563

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik zou op zoek gaan naar iemand met ervaring in onderhoud van platbodems.
Volgens mij zit er schimmel in je hout en dat zijn geen vlekken die je met een middeltje eruit kan wassen.
Slechte heelmeesters...
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 11:59 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 12:19 #951571

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
nardus schreef :
Ik zou op zoek gaan naar iemand met ervaring in onderhoud van platbodems.
Volgens mij zit er schimmel in je hout en dat zijn geen vlekken die je met een middeltje eruit kan wassen.
Slechte heelmeesters...

Mag ik mezelf presenteren als iemand die verstand heeft van hout? Op boten?

Dat grijs is verwering. Elk stuk hout, dat je zonder een laklaag of andere bescherming aan touwtje in een boom hangt, wordt na korte tijd grijs. Op die manier opgehangen gebeurt er verder niks mee. Het gaat niet rotten, of zo.
Als het hout z'n vocht niet kwijt kan, kunnen er ook zwarte schimmelplekjes ontstaan. Bijvoorbeeld op plekken waar nog wel lak zit, maar waar het vocht tussen lak en hout kan kruipen. Het zuigt zich naar binnen, maar kan er niet zo snel meer uit. Hout blijft op die plekken te vochtig en er ontstaat schimmel. Meestal bladdert de lak er sneller af dan dat er vervolgens rot kan ontstaan, want dat is de volgende fase.

Kijkend naar de foto's is Ata er nog ruimschoots op tijd bij om rot te vermijden. Hij was niet op tijd met het plegen van onderhoud aan de lak, want de stelregel voor zo min mogelijk onderhoud aan een boot die in de blanke lak staat is: elk jaar goed schoonmaken, eventueel luchtig opschuren met korrel 240 en één of twee lagen lak erbij zetten. Als je bladderen (en het daarmee verbonden kaalkrabben) wil voorkomen, moet je dit elk seizoen consequent doen.
UV breekt blanke lak snel af en jaarlijks onderhoud is noodzakelijk als je de zaak strak wilt houden en niet elke twee, drie jaar de boel wil kaalkrabben.

Zelf ben ik daarom al jaren van mening dat blanke lak op boten een uitvinding van de duivel is, maar dit terzijde.
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 12:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 12:34 #951579

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Het verhaal van Stegman, verstand van hout, bevestigd de mening van de bouwer van de boot, van der Meulen. Ik heb geen angst voor schimmel op het moment. Wel dacht ik er op tijd bij te zijn voor het jaarlijks lakwerk, en dat valt dus tegen.

Mijn oorspronkelijk vraag blijft overigens staan: kan ik over kleine grijze plekjes heen lakken zonder dat het onder de lak verder woekert. Ik lijk uit het verhaal van Stegman op te maken dat dat inderdaad kan. Dat zou passen bij mijn intuïtie en bij het aantrekkelijke advies van VriesJan: een beetje kleurverschil staat doorleefd.

lodewijk stegman schreef :

Zelf ben ik daarom al jaren van mening dat blanke lak op boten een uitvinding van de duivel is, maar dit terzijde.

Op het gevaar af dat dit voor mij zeer nuttige draadje afbuigd naar een leuke maar op het moment onbruikbare discussie: je pleit voor olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 13:04 #951585

30min intrekken lijkt me ook weinig. Toen ik enkele jaren geleden het interieur opnieuw in de lak heb gezet het ik het een dag van te voren in OW water gezet en de dag erna geschuurt. merkte overduidelijk verschil
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 13:10 #951589

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
WhiteMagic schreef :
30min intrekken lijkt me ook weinig. Toen ik enkele jaren geleden het interieur opnieuw in de lak heb gezet het ik het een dag van te voren in OW water gezet en de dag erna geschuurt. merkte overduidelijk verschil


Dat is wat de fabrikant zei. Warm opbrengen en enkele uren laten intrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 13:19 #951596

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
Ata schreef :
Het verhaal van Stegman, verstand van hout, bevestigd de mening van de bouwer van de boot, van der Meulen. Ik heb geen angst voor schimmel op het moment. Wel dacht ik er op tijd bij te zijn voor het jaarlijks lakwerk, en dat valt dus tegen.

Mijn oorspronkelijk vraag blijft overigens staan: kan ik over kleine grijze plekjes heen lakken zonder dat het onder de lak verder woekert. Ik lijk uit het verhaal van Stegman op te maken dat dat inderdaad kan. Dat zou passen bij mijn intuïtie en bij het aantrekkelijke advies van VriesJan: een beetje kleurverschil staat doorleefd.

In principe kan, als de oude lekke laklagen verwijderd zijn en het hout is redelijk droog (vochtgehalte lager dan 12 %,) er direct over het grijze heen gelakt worden. Mooi vind ik het niet en wat meer is; het wordt in de toekomst moeiljker om te beoordelen of de lak opnieuw 'lekken' vertoont, omdat oude en nieuw grijze plekken niet meer van elkaar zijn te onderscheiden.

Als het massief hout is (tenminste 1 cm. dik) dan zou ik precies zoveel hout wegschrapen c.q. schuren als nodig is om de originele houtkleur weer tevoorschijn te brengen.
Probleem daarbij is weer dat de houtkleur op deze stukjes dan weer anders wordt dan op de plekken waar het niet is vergrijsd. Hout verkleurd namelijk ook als de laklaag nog goed is. UV werkt ook onder de laklaag.. Ga er maar mee aan de gang en beslis zelf wat het het meest opportuun is.
Misschien heeft eiken minder last van vekleuren onder invloed van UV; het is van zichzelf vrij licht van kleur. Mahonie wordt bijvoorbeeld door zon-invloed ook onder de laklaag steeds lichter.

Op het gevaar af dat dit voor mij zeer nuttige draadje afbuigd naar een leuke maar op het moment onbruikbare discussie: je pleit voor olie?

Op mijn vorige boot heb ik in de loop der jaren met van alles geexperimenteerd. Normale blanke jachtlak, de combinatie Owatrol D1/D2, 2-componentenlak (rampzalig op massief hout) en Epiphanes Hardhoutolie.
Eigenlijk beviel dat laatste me nog het best. Het is een soort halfglans afwerking, minder glimmend dan echte jachtlak, maar ook wat meer vergevingsgezind als je het net wat teveel verwaarloosd. Het is nog enigszins bij te werken.

Ik moet er wel bijvertellen dat ik mezelf nooit zover heb kunnen krijgen dat ik mijn eigen advies volgde en er elk seizoen een laagje bij zette.
Uiteindelijk is dat naar mijn idee het beste en dan maakt het niet zo heel veel meer uit wat je gebruikt. Maar ik haat schilderen en dat heeft bij mij steeds geleid tot gemodder, waar het om blanke afwerkingen gaat.

Op mijn huidige boot heb ik nu hier en daar Coelan gebruikt.
Dat is behoorlijk duur, kritisch in de verwerking in de zin dat een eenmaal geopend blik eigenlijk binnen één of twee dagen leeg moet, maar het is tot op heden van alle blanke afwerkingen het langst meegegegaan. Het begint nu, na een jaar of zes hier en daar lekken te vertonen en vergrijsde plekjes, zonder dat ik er tussentijds wat aan gedaan heb.

Maar een houten schip volledig in de Coelan zetten, is een kostbare kwestie. Je bent wel voor een paar jaar klaar..
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 13:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 13:22 #951597

Ata schreef :
WhiteMagic schreef :
30min intrekken lijkt me ook weinig. Toen ik enkele jaren geleden het interieur opnieuw in de lak heb gezet het ik het een dag van te voren in OW water gezet en de dag erna geschuurt. merkte overduidelijk verschil


Dat is wat de fabrikant zei. Warm opbrengen en enkele uren laten intrekken.

Hangt ook sterk af van de temperatuur hoe lang je hetb moet laten inwerken. Dat gaat meestal ogeveer dubbel zo snel per 7 graden. 36 graden i.p.v. 15 betekent dus 8 keer zo snel!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuren 13 juni 2018 19:36 #951669

Ontweringswater is niks anders dan een vorm van bleekmiddel.
Van heter/langer/vaker opbrengen wordt het vanzelf wat lichter, maar het blijft verkleurt hout.

Wil je degelijk advies, zou ik een mailtje sturen naar henk (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), hij helpt je graag
en ze doen vaker wat met dit soort bootjes.

Mijn insteek:.
Wil je het eruit hebben dan zul je het er letterlijk af/uit moeten schuren. Dus aan de gang met de band/excenterschuurmachine korrel 60 en dan opwerken. Niet te lokaal aan de gang dan krijg je kuilen.

Voor het behoud is het niet nodig. Zorgen dat het hout goed droog is zal het schimmelproces stoppen en je bent de rot nog voor. Daarna laklaagje of 6. Resultaat goed beschermd hout met wat karaker.
(Rest van het scheepje mag ook wel wat extra laagjes hebben, voordat je er helemaal achteraan gaat lopen)

Je kan ook bij henk in de loods zelf je onderhoud doen. Heb je alle advies en materiaal beschikbaar.
Ze denken met je mee en jagen je zeker niet op kosten. Ons laatste gat in de romp wilde henk niet repareren... dat konden we zelf wel.. ;)
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 19:39 door Klaaskootstra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl