Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastrot

Mastrot 25 mrt 2019 12:02 #1032395

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Een vriend heeft het zalingbeslag van zijn mast gehaald omdat er zwarte plekken zichtbaar zijn.
Na wat weg bikken is dit er van over.






Heeft iemand advies over haalbaarheid van het redden van deze mast?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 17:37 #1032523

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik vrees dat deze mast niet meer is te redden. Misschien kan een zeer goede timmerman er een nieuw stuk in zetten van plm 60 cm met 2 schuine lassen. Ik ben benieuwd wat forumlid Berghout2 er van vindt. Zelf zou ik op zoek gaan naar een gebruikte aluminium mast. Eens bellen met Het Harpje of Lex Plomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 17:49 #1032529

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
jerry schreef :
Ik vrees dat deze mast niet meer is te redden. Misschien kan een zeer goede timmerman er een nieuw stuk in zetten van plm 60 cm met 2 schuine lassen. Ik ben benieuwd wat forumlid Berghout2 er van vindt. Zelf zou ik op zoek gaan naar een gebruikte aluminium mast. Eens bellen met Het Harpje of Lex Plomp?
Daar hoop ik ook een antwoord van te krijgen.
En ik heb hem al gezegd het harpje maar eens te bellen.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 18:00 #1032532

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jerry schreef
Ik vrees dat deze mast niet meer is te redden. Misschien kan een zeer goede timmerman er een nieuw stuk in zetten van plm 60 cm met 2 schuine lassen. Ik ben benieuwd wat forumlid Berghout2 er van vindt. Zelf zou ik op zoek gaan naar een gebruikte aluminium mast. Eens bellen met Het Harpje of Lex Plomp?

Ik zou al naar een meter gaan met hele lange schuine lassen.
En een kant tegelijk dus eerst kant 1 repareren en dan als gedroogd, dan kant 2 pas eruit zagen zodat je dus de mast "niet door zaagt" zo hou je hem recht.
Buiten geoogst van een andere verrotte mast, is het oogsten van het benodigde stuk grenen bij een fijnhouthandel mogelijk duurder dan een mast van de bootjessloop.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 18:02 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 18:09 #1032537

Het lijkt erop dat er al eens een stuk hout ingezet is, toch? Of zie ik dat fout?



Waarom zou met hout de enige reparatiemogelijkheid zijn?
Een heleboel glas en epoxy erin?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 18:13 #1032540

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Baasklusje schreef
Waarom zou met hout de enige reparatiemogelijkheid zijn?
Een heleboel glas en epoxy erin?

Niet doen dat is te hard zo een mast moet wat kunnen veren.
Je wil juist schuine lassen en de krachten overbrengen op de draad van het nog goede hout en tezamen met het nieuwe hout dus weer een geheel maken wat iets kan buigen.
Epoxy+glas word keihard.
Ik denk dat het helemaal uit elkaar spat als je het zo repareert (levensgevaarlijk!).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 18:57 #1032564

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Baasklusje schreef :
Het lijkt erop dat er al eens een stuk hout ingezet is, toch? Of zie ik dat fout?



Waarom zou met hout de enige reparatiemogelijkheid zijn?
Een heleboel glas en epoxy erin?

Op de foto lijkt dat zo.
De zalingen zitten met een 30cm hoge koker om de mast.
Na jaren schuren was de mast er omheen dunner geworden, dat zie je op deze foto.

En epoxy lijkt me niet de juiste oplossing.

De belangrijkste vraag is, kan het nog gered worden?

Het gat is trouwens van een 8mm bout voor het hoofdwand.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 19:26 #1032576

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
freek1970 schreef :
Baasklusje schreef
Waarom zou met hout de enige reparatiemogelijkheid zijn?
Een heleboel glas en epoxy erin?

Niet doen dat is te hard zo een mast moet wat kunnen veren.
Je wil juist schuine lassen en de krachten overbrengen op de draad van het nog goede hout en tezamen met het nieuwe hout dus weer een geheel maken wat iets kan buigen.
Epoxy+glas word keihard.
Ik denk dat het helemaal uit elkaar spat als je het zo repareert (levensgevaarlijk!).

Freek

Ik heb wel massieve staven gemaakt die herhaaldelijk 90 graden elke kant op konden buigen. Die spatten ook niet uit elkaar, maar delamineerden en verloren hun veerkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 19:30 #1032577

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 00:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 19:42 #1032582

freek1970 schreef :
Epoxy+glas word keihard.
Ik denk dat het helemaal uit elkaar spat als je het zo repareert (levensgevaarlijk!).

Freek

Waarom denkt iedereen toch altijd dat epoxy 'keihard' wordt.... het buigt prima!
Bovendien, zoveel hoeft die mast niet te buigen.
Stuk epoxy (2 a 3 mm dik) dat ooit in een grote blaas van de kiel af kwam,
recht en gebogen:



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 19:48 #1032586

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
De suggestie van 3 Noreen is heel mooi, maar moeilijk te maken voor een amateur.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 19:49 door jerry. Reden: Teipvoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 19:54 #1032588

jerry schreef :
Ik vrees dat deze mast niet meer is te redden. Misschien kan een zeer goede timmerman er een nieuw stuk in zetten van plm 60 cm met 2 schuine lassen. Ik ben benieuwd wat forumlid Berghout2 er van vindt. Zelf zou ik op zoek gaan naar een gebruikte aluminium mast. Eens bellen met Het Harpje of Lex Plomp?

Forumlid Berghout-2 zegt: stop die mast maar in de kachel. Veel te veel moeite en geld om 'm op te lappen, met grote kans op dubieus resultaat.
Maak een nieuwe of zoek een goede vervanger.

Sterkte!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 20:30 #1032601

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jerry schreef
De suggestie van 3 Noreen is heel mooi, maar moeilijk te maken voor een amateur
.

Jerry ik denk dat het wel kan ik had ook zoiets in gedachten.
Gewoon die mast die schuine lassen aftekenen en hem heel goed inklemmen in een workmate of dergelijke werkbank en dan met een handzaag heel rustig dat model dus die schuine lassen erin zagen. Zelfde doe je met die nieuwe stukken hout eerst aftekenen en dan met de handzaag uitzagen. Dat lukt prima als je de tijd ervoor neemt. Tenslotte pak je de schuurmachine met korrel 80 en schuur je de hele handel exact pas.
En aan het eind plak je het in elkaar met de al eerder door Berghout genoemde 2 K PU lijm van Bison.
Maar als je een andere mast vind is makkelijker en in die zin beter dat je beter weet dat je een vertrouwde mast hebt.

Zie hier ook een gerepareerde mast:
www.staverse-jol-aimee.nl/de-bouw

Nog een:
www.ventis.nl/afbeeldingen/Prod_masten/Sweers02.jpg

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 20:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 20:57 #1032614

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Berghout-2 schreef :
jerry schreef :
Ik vrees dat deze mast niet meer is te redden. Misschien kan een zeer goede timmerman er een nieuw stuk in zetten van plm 60 cm met 2 schuine lassen. Ik ben benieuwd wat forumlid Berghout2 er van vindt. Zelf zou ik op zoek gaan naar een gebruikte aluminium mast. Eens bellen met Het Harpje of Lex Plomp?

Forumlid Berghout-2 zegt: stop die mast maar in de kachel. Veel te veel moeite en geld om 'm op te lappen, met grote kans op dubieus resultaat.
Maak een nieuwe of zoek een goede vervanger.

Sterkte!
Wim.
Dankjewel Berghout2
Dat was voor 50% ook al mijn gedachten, maar ik had professionele overtuiging nodig om dit deze vriend te vertellen.
Dat wordt dus zoeken naar wat anders, wellicht aluminium.
Hij krijgt deze mast in ieder geval niet op zijn hoofd deze zomer.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 21:10 #1032618

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
jerry schreef :
De suggestie van 3 Noreen is heel mooi, maar moeilijk te maken voor een amateur.
Klopt. Maar is wel degelijk te maken. Ooit gedaan en dan niet met twee helften maar met vier kwarten.
Dat doe je alleen voor de lol en als je wil bewijzen dat het kan (of zoiets).
Als je die afwijkingen niet hebt kun je beter naar Berghout luisteren. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 21:48 #1032640

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zeekraal schreef
Klopt. Maar is wel degelijk te maken. Ooit gedaan en dan niet met twee helften maar met vier kwarten.
Dat doe je alleen voor de lol en als je wil bewijzen dat het kan (of zoiets).
Als je die afwijkingen niet hebt kun je beter naar Berghout luisteren. :laugh:

Dan had je dus een mast met 3 breuken erin nou moe dat nog repareren..., vergeleken bij dat is dit een peuleschil.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 21:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 25 mrt 2019 23:11 #1032664

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
zeekraal schreef :
jerry schreef :
De suggestie van 3 Noreen is heel mooi, maar moeilijk te maken voor een amateur.
Klopt. Maar is wel degelijk te maken. Ooit gedaan en dan niet met twee helften maar met vier kwarten.
Dat doe je alleen voor de lol en als je wil bewijzen dat het kan (of zoiets).
Als je die afwijkingen niet hebt kun je beter naar Berghout luisteren. :laugh:

De reacties op hoe je zo'n mast moet repareren geven een inzicht hoeveel manuur men inschat dat nodig is om de reparatie professioneel uit te voeren. Als restoratie-bedrijf hebben wij werkelijk honderden van dit soort reparaties uitgevoerd aan moer en kinderbalk vloeren die vaak uit gekante rondhouten bestaan. Maar dat is "maar" bouw kwaliteit en niet van het niveau van een watersport juwelier.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 00:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 10:18 #1032748

3Noreen schreef :

De reacties op hoe je zo'n mast moet repareren geven een inzicht hoeveel manuur men inschat dat nodig is om de reparatie professioneel uit te voeren. Als restoratie-bedrijf hebben wij werkelijk honderden van dit soort reparaties uitgevoerd aan moer en kinderbalk vloeren die vaak uit gekante rondhouten bestaan. Maar dat is "maar" bouw kwaliteit en niet van het niveau van een watersport juwelier.

Tsjonge, 3noreen, dat is nogal een sneer!
Komt dat voort uit een of andere frustratie? Daar kun je voor behandeld worden, hoor.


Maar hoe dan ook, mijn advies om geen energie te besteden aan de mast waar het in dit topic over gaat, is erop gebaseerd dat je soms gewoon moet beslissen dat iets niet meer gaat. Zo'n beslissing kan moeilijk zijn, of het nu over een ziek huisdier gaat of over een scheepsmast waar je al zo lang mee zeilt en waar nog best goede stukjes aan zitten.

Zo af en toe, ik denk gemiddeld twee keer per jaar, repareer ik masten voor klanten, maar alleen als dat redelijkerwijs zinvol en veilig is.

Omdat plaatjes veel duidelijk kunnen maken, voeg ik wat foto's toe van zo'n mastreparatie. In dit geval was sprake van ernstige rot in de voet door inwatering via het boutgat en langs de invoer van de bedrading. De rot was mooi beperkt tot de onderste anderhalve meter, ondermeer scherp begrenst door een schuine (lijm-)las.
De rest van de mast was gezond, zowel het hout als de lijmverbindingen.
Ik heb een zogenaamde wasknijper op de voet gezet. Schuinte 1:15
Alles zuiver geschaafd (tolerantie tweetiende millimeter), natuurlijk de vochtgehaltes van oud en nieuw zorgvuldig gemeten, en goed verlijmd. Per lijmklem is de perskracht ongeveer 750 kilo.
Als je goed kijkt, zie je tussen de eerste twee klemmen een schroef zitten: die houdt de zaak op z'n plek zolang de lijm nog nat is, anders zou het nieuwe hout afglijden. Later zijn die schroeven verwijderd en afgepropt.

Bij zo'n werkje is het natuurlijk van groot belang dat de mast precies dezelfde afmetingen krijgt als in de oude situatie, want hij moet goed passen in de mastkoker en ook het staand want moet goed passen. Verder moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat er geen rare kronkels of bochten inkomen.

Er komt nogal wat kijken bij zo'n reparatie. Als een professional dat doet, dan kost dat tijd en dus geld (want de watersportjuweliers van 3noreen doen het niet als vrijwilligerswerk).
Echter, als een amateur zo'n klus zelf doet, tellen die uren niet. En zo'n amateur kan/moet zelf inschatten of hij/zij voldoende kennis, kunde en gereedschappen ter beschikking heeft, en wat het kost om (bijvoorbeeld) 30 sterke lijmklemmen te huren.
Even voor de zekerheid, om misverstanden te voorkomen: ik vind het erg leuk en prijzenswaardig als amateurs iets moois maken. Ik help soms ook wel eens als ik iemand leuk vind. Vooral de trots achteraf, als zo'n amateur z'n stinkende best heeft gedaan, kan ik erg waarderen.
Maar altijd geldt: een reparatie moet zinvol en veilig zijn.

Wim.










Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 11:22 #1032759

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Mooi stukje vakwerk !
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 11:54 #1032765

Dank je!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 11:58 #1032766

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Is dat Lariks?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 12:06 #1032768

Sonador schreef :
Is dat Lariks?

Nee, Oregon Clear&Better.
Lariks is moeilijk te verlijmen, te vet. Massieve masten maak ik graag uit mooi langzaam gegroeid lariks, maar verlijmde masten worden meestal van Oregon Cl&B gemaakt. Duur spul!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 12:12 #1032771

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Bedankt voor het tijd nemen om een antwoord te geven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 14:58 #1032813

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi.

Leuk om te horen dat antwoord i.d.d.
Nee, Oregon Clear&Better.
Lariks is moeilijk te verlijmen, te vet. Massieve masten maak ik graag uit mooi langzaam gegroeid lariks, maar verlijmde masten worden meestal van Oregon Cl&B gemaakt. Duur spul!

Net wat ik dacht voor de prijs van het materiaal ligt er waarschijnlijk een gebruikte passende mast op de bootjessloop marktplaats of speurders.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastrot 26 mrt 2019 16:22 #1032839

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
freek1970 schreef :
Mooi.

Leuk om te horen dat antwoord i.d.d.
Nee, Oregon Clear&Better.
Lariks is moeilijk te verlijmen, te vet. Massieve masten maak ik graag uit mooi langzaam gegroeid lariks, maar verlijmde masten worden meestal van Oregon Cl&B gemaakt. Duur spul!

Net wat ik dacht voor de prijs van het materiaal ligt er waarschijnlijk een gebruikte passende mast op de bootjessloop marktplaats of speurders.

Freek

Het is niet alleen de mast vervangen, maar alles wat er aan zit moet je gaan aanpassen of vernieuwen.

Als de rest allemaal nog in een prima staat verkeert, dan zou ik bij voorkeur gaan repareren.

Je kunt dan verder alles hetzelfde houden en blijven gebruiken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl