Vinni schreef :
Mjah....
Natuurlijk wel fijn dat je met toeters en bellen geinformeerd wordt over uitlaatproblemen.
Maar weer een apparaatje erbij met kabeltjes en stroomverbruik.
Nee....daar zie ik vanaf.
Toch bedankt voor het meedenken!
Ja, maar het kan veel beter met dat meedenken. Dan moet jij echter ook even wat meer vertellen over de uitlaat op je boot.
Je zegt dat je de uitlaatslang hebt vervangen. Er zat dus al een slang en geen stalen buis?
Die omkasting op de manier zoals jij hem beschrijft is een vorm van symptoombestrijding. Hoe die schroeiplekken erop zijn gekomen als het een natte uitlaat door een rubber slang is, is nogal raadselachtig. Of is het gesmolten rubber, op die oude omkasting?
Heb je enig inzicht in hoe warm je uitlaatslang nu wordt? Ruik je wel eens wat als je een tijdje met een hoog toerental vaart? Heb je het idee dat de opbrengst van je koelwaterpomp voldoende is (met andere woorden: hoeveel water komt er uit je uitlaat?
Tenslotte kan het nog zo zijn dat die omkasting een restand is van een vorige installatie waarbij wèl een stalen buis is gebruikt en misschien sprake was van een droge uitlaat. Is de motor in je boot de originele motor? Directe of indirecte koeling? Is er enige indicatie dat er later is omgebouwd naar een natte uitlaat?
Veel vragen, maar zonder antwoord blijft onduidelijk hoe je uitlaatsysteem ervoor staat. Die omlasting lijkt me sowieso flauwekul: bij een goed functionerende natte uitlaat is die niet nodig.