Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 16m2 lekt na dichttrekken!

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 07:04 #1042900

Beste allen,

Afgelopen winter heb ik een 16m2 helemaal kaal gehad, opnieuw gelakt en hier en daar het e.e.a. vervangen. Die boot heeft circa 3 jaar binnen gestaan, en er zaten behoorlijke kieren in de bodem (>1cm). De boot ligt nu een kleine week in het water om dicht te trekken wat over het algemeen goed is verlopen maar er blijven circa 3-5 plekken bestaan waar kleine beetjes water door heen spuiten. Nu vermoed ik dat daar kleine restjes sikaflex (of een vergelijkbaar materiaal) tussen zit en wat dus niet geheel afsluit. Er zijn denk ik twee opties, of de boot nog minstens een week onderwater laten liggen of de boot weer op de trailer een week laten drogen en dan met sikaflex de bodem dichtsmeren. Heeft iemand hier de gouden tip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 12:32 #1043010

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Als het een oud bakje is dan een doodkleedje aanbrengen.
Doodskleedje is gewoon een laagje polyester met wapening.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 13:28 #1043025

Kapiteinmomo schreef :
Als het een oud bakje is dan een doodkleedje aanbrengen.
Doodskleedje is gewoon een laagje polyester met wapening.

Neem dan epoxy , dat hecht een stuk beter op hout. Polyester kun je er na verloop van tijd vaak gewoon af trekken.
Wel moet je dan boven de waterlijn een laag UV werende lak aanbrengen . Als de boot niet in het water blijft ook onder de waterlijn.
Of vóór het gebruik van polyester een laag G4 aanbrengen polyestershoppen.nl/polyester/hechthars-g4-32.html
Ad
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 13:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 13:37 #1043031

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Remco heeft hem net kaal gehaald en in de lak gezet :sick:
doodskleedje is echt het laatste redmiddel

voeger hadden we een houten vrijheid, die lekte altijd
In het voorjaar lag ze altijd een dag of wat tot de gangboorden in het water
daarna nog dik een week elke dag hozen
boven de waterlijn lekte zij altijd, na een uurtje zeilen was het altijd weer hozen
wij deden daar niet moeilijk over
ik zou het nog een weekje afwachten
grote kant dat hij alsnog dichttrekt
als de naad groot is kan je hem mss van binnenuit dichtkrijgen met wat kit, katoenvezel oid.?
mooie vraag voor berghout
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 14:30 #1043048

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6988
Als je niet kunt leven met een beetje water onder de buikdenning, kun je deze winter de naden tussen de houten latten die lekken open frezen ( 6 mm frees) en daar met epoxy een latje van 6 mm in lijmen. Zo deed ik het bij mijn Olympiajol tenminste. Geen geknoei met polyester en glasmatjes aub, dan kun je de boot na een paar jaar weggooien. Ook niet de naden proberen vol te stoppen met katoen, daarvoor zijn de naden te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 14:34 #1043049

Het is niet zozeer dat ik er niet mee kan leven, maar na een uur met de dompelpomp ligt hij eind van de dag weer op de bodem. Epoxy of polyester gaat me te ver, de charme van hout is just wat ik zo waardeer aan de 16m2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 14:55 #1043057

Een 16M2 is nu eenmaal een latetnbouw en die vrij smalle latten werden oorspronkelijk aan elkaar gelijmd .
Eigenlijk dus goed waterdicht , alleen laat de lijm op de lange duur los van de latten en krijg je dus deze lekverschijnselen.
Dus openfrezen en een dunne extra lat( of een hele lat vervangen door een iets bredere) erin lijmen met epoxy is eigenlijk de enige juiste methode.Bovendien hecht epoxy waarschijnlijk ook sterker dan de vroeger gebruikte lijmen .
Maar waarschijnlijk kan men je bij de klasseorganisatie wel vertellen wat de beste renovatiemethode is.
16m2.nl/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 04 mei 2019 17:35 #1043095

Remco,
Om maar met de deur in huis te vallen: gebruik op je leuke ouwe 16-kwadraatje geen epoxy, geen sikaflex, geen siliconenkit, geen polymax, geen enkele andere uithardende kit of lijm.

Waarom niet? Omdat door al deze (semi-)harde producten de boot kapotgedrukt wordt als het hout zwelt. Zelfs bij gebruik van vrij soepele kit: ga maar na, als er over een meter lengte soepele kit tussen twee latten zit, hoeveel kracht zou je dan nodig hebben om dat 2 millimeter samen te drukken? Veel!!!

Waarom dan geen epoxy?
Epoxy is een verzamelnaam van echt geweldig mooie producten, zeer geschikt om nieuw dun droog hout aan nieuw dun droog hout te plakken.
Maar ongeschikt om te verwerken op vochtig hout, of dik hout, of in bestaande constructies (zoals jouw boot) omdat die epoxy niet overal zal kunnen komen; denk bijvoorbeeld tussen de huis en de spanten in. En omdat die epoxy niet overal zal hechten door vetresten of vuil.
Als je op jouw boot wel epoxy gaat gebruiken, zal het hout inwateren (omdat je het nooit voor 100% zal kunnen inkapselen), zwellen en daarmee de zaak kapotdrukken tegen de harde epoxy, en het hout zal in een adembenemend tempo gaan rotten van binnenuit. Immers, je hebt het vochtig geworden hout opgesloten in een soort gesloten plastic zak. Héérlijk voor schimmels! Het gemene hierbij is, dat de buitenste tienden van millimeters hout zijn doortrokken met epoxyhars en heel mooi (als nieuw) blijven glanzen, daarmee de potgrond verhullend die daaronder ontstaan is.

Wat dan wel?
Geef je boot de ruimte om te werken. Maak 'm schoon, vul de bredere naden met een pasta die er tussenuit gedrukt kan worden (bijvoorbeeld stopverf of -onder water- Tixophalt van Shell), en hang 'm in het water.
Waar nodig zal de vulpap weggedrukt worden door het zwellende hout.
Na een week kun je voorzichtig zeilen, na twee weken kun je je boot ervan langs geven!

Ik heb mijn eigen lattenbouw-Vrijheidje elk jaar zo behandeld (tot ik 'm vorig jaar verkocht heb). Meestal kwam er de eerste dag maximaal 10 tot 30 liter water binnen; altijd was hij binnen drie dagen dicht. Echt potdicht. Na een paar weken riste ik de uitpuilende randjes stopverf weg met een plamuurmesje.
En ook na 30 jaar: geen spoortje rot!

Veel zeilplezier!
Wim.

Edit: na wat beter tellen moet de slotzin luiden: .......na 42 jaar: geen spoortje rot!
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 18:41 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 05 mei 2019 09:31 #1043236

Berghout-2 schreef :
Remco,


Waarom niet? Omdat door al deze (semi-)harde producten de boot kapotgedrukt wordt als het hout zwelt. Zelfs bij gebruik van vrij soepele kit: ga maar na, als er over een meter lengte soepele kit tussen twee latten zit, hoeveel kracht zou je dan nodig hebben om dat 2 millimeter samen te drukken? Veel!!!

Conclusie zou dus zijn dat kapper Bulthuis van de andere bouwers van 16M3 het helemaal verkeerd deden/doen?
Want die lijmen/lijmden ook de latten aan elkaar . Of dacht je dat die los tegen elkaar zitten zoals bij een houten gangenboot.
Dat geloof je toch zelf niet hè.
En hout zwelt weliswaar in water maar dat gaat vooral die kant op waar de minste weerstand zit . Dus bij de latten niet tegen elkaar maar heel gewoon naar buiten . de boot wordt dan gewoon een klein beetje dikker.
Hout is nl flexibel , zeker de red cedar die vaak voor 16m2 wordt gebruikt i.t.t. bijv. staal wat wel altijd naar alle kanten uit moet zetten bij verwarming.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 05 mei 2019 10:30 #1043272

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Yellow Boat schreef :
Berghout-2 schreef :
Remco,


Waarom niet? Omdat door al deze (semi-)harde producten de boot kapotgedrukt wordt als het hout zwelt. Zelfs bij gebruik van vrij soepele kit: ga maar na, als er over een meter lengte soepele kit tussen twee latten zit, hoeveel kracht zou je dan nodig hebben om dat 2 millimeter samen te drukken? Veel!!!

Conclusie zou dus zijn dat kapper Bulthuis van de andere bouwers van 16M3 het helemaal verkeerd deden/doen?
Want die lijmen/lijmden ook de latten aan elkaar . Of dacht je dat die los tegen elkaar zitten zoals bij een houten gangenboot.
Dat geloof je toch zelf niet hè.
En hout zwelt weliswaar in water maar dat gaat vooral die kant op waar de minste weerstand zit . Dus bij de latten niet tegen elkaar maar heel gewoon naar buiten . de boot wordt dan gewoon een klein beetje dikker.
Hout is nl flexibel , zeker de red cedar die vaak voor 16m2 wordt gebruikt i.t.t. bijv. staal wat wel altijd naar alle kanten uit moet zetten bij verwarming.
Ad

Laten we bij de feiten blijven Ad...

De originele Bulthuis bouwmethode is met latten die alleen gespijkerd worden tegen de spanten; niks verlijmen.
Later is er heel veel gelijmd en geëxperimenteerd met epoxy, maar ik was kortgeleden nog bij Jeroen de Groot in Foxhol, een van de laatste échte houtbouwers en die heeft de epoxy voor het grootste deel afgezworen; het is geen wondermiddel.
En je opmerking over ceder slaat volgens mij nergens op; ik ken in elk geval geen zestienkwadraten die daar van gemaakt zijn. De meeste wedstrijdboten zijn van mahonie. De verhuurvloot van Ottenhome had vurenhouten vlakken, maar die verrotten in een paar jaar tijd...

Ik zou het advies van Wim volgen en de boot gewoon de tijd geven goed dicht te trekken.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 10:34 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 05 mei 2019 12:07 #1043317

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Soms helpt dat niet meer omdat de latten teveel zijn gaan wijken.

Kan mij herinneren dat men in zo'n geval de romp weer samentrok met behulp van spanbanden en daarna de zaak op de spanten weer opnieuw vast monteerde.

In het algemeen was de bouw uitgevoerd in mahonie. Soms heel mooi op de "vlam" gebouwd.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 lekt na dichttrekken! 05 mei 2019 18:56 #1043441

Yellow Boat schreef :

Conclusie zou dus zijn dat kapper Bulthuis van de andere bouwers van 16M3 het helemaal verkeerd deden/doen?
Want die lijmen/lijmden ook de latten aan elkaar . Of dacht je dat die los tegen elkaar zitten zoals bij een houten gangenboot.
Dat geloof je toch zelf niet hè.
En hout zwelt weliswaar in water maar dat gaat vooral die kant op waar de minste weerstand zit . Dus bij de latten niet tegen elkaar maar heel gewoon naar buiten . de boot wordt dan gewoon een klein beetje dikker.
Hout is nl flexibel , zeker de red cedar die vaak voor 16m2 wordt gebruikt i.t.t. bijv. staal wat wel altijd naar alle kanten uit moet zetten bij verwarming.
Ad

Beste Ad,
Waar ik in geloof, dat hou ik voor me.
Bulthuis en de andere bouwers deden het zeker niet verkeerd, maar zij lijmden niet voor zover ik weet. Lijmen was vrij zinloos bij deze bouwmethode, met de toen beschikbare lijmsoorten.
De latten werden aan elkaar genageld met draadnagels, soms van staal (en dan zie je na een jaar of 10 de eerste problemen ontstaan door roestende nagels), soms van messing (en dan zie je na een jaar of 20 de eerste groenige verkleuringen ontstaan).
De gebruikte latten zijn enigszins trapeziumvormig, of hol/bolgeschaafd, die laatste vooral bij amateurbouw.

Als je in deze tijd een nieuwe lattenbouwboot zou willen bouwen, zou ik aanraden om daar epoxy voor te gebruiken (dat verbaast je, hè?). Maar dan wel op de goede manier!

Terug naar de oude boten: bij zwellen door toenemend vochtgehalte zal het hout in de breedte en in de dikte uitzetten. Als de boot te strak gebouwd is met erg droog hout, bestaat de kans dat de huid zich losdrukt van de spanten, zeker als de huid met gladde nagels bevestigd is aan de spanten.

Overigens ken ik geen enkele 16kwadraat, BMer of Vrijheid die van red ceder gebouwd is. Maar ik ken ze lang niet allemaal. Ik heb ze gezien van mahonie, eiken, meranti en vuren (Sitka).

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl