Yellow Boat schreef :
Conclusie zou dus zijn dat kapper Bulthuis van de andere bouwers van 16M3 het helemaal verkeerd deden/doen?
Want die lijmen/lijmden ook de latten aan elkaar . Of dacht je dat die los tegen elkaar zitten zoals bij een houten gangenboot.
Dat geloof je toch zelf niet hè.
En hout zwelt weliswaar in water maar dat gaat vooral die kant op waar de minste weerstand zit . Dus bij de latten niet tegen elkaar maar heel gewoon naar buiten . de boot wordt dan gewoon een klein beetje dikker.
Hout is nl flexibel , zeker de red cedar die vaak voor 16m2 wordt gebruikt i.t.t. bijv. staal wat wel altijd naar alle kanten uit moet zetten bij verwarming.
Ad
Beste Ad,
Waar ik in geloof, dat hou ik voor me.
Bulthuis en de andere bouwers deden het zeker niet verkeerd, maar zij lijmden niet voor zover ik weet. Lijmen was vrij zinloos bij deze bouwmethode, met de toen beschikbare lijmsoorten.
De latten werden aan elkaar genageld met draadnagels, soms van staal (en dan zie je na een jaar of 10 de eerste problemen ontstaan door roestende nagels), soms van messing (en dan zie je na een jaar of 20 de eerste groenige verkleuringen ontstaan).
De gebruikte latten zijn enigszins trapeziumvormig, of hol/bolgeschaafd, die laatste vooral bij amateurbouw.
Als je in deze tijd een nieuwe lattenbouwboot zou willen bouwen, zou ik aanraden om daar epoxy voor te gebruiken (dat verbaast je, hè?). Maar dan wel op de goede manier!
Terug naar de oude boten: bij zwellen door toenemend vochtgehalte zal het hout in de breedte en in de dikte uitzetten. Als de boot te strak gebouwd is met erg droog hout, bestaat de kans dat de huid zich losdrukt van de spanten, zeker als de huid met gladde nagels bevestigd is aan de spanten.
Overigens ken ik geen enkele 16kwadraat, BMer of Vrijheid die van red ceder gebouwd is. Maar ik ken ze lang niet allemaal. Ik heb ze gezien van mahonie, eiken, meranti en vuren (Sitka).
Groet!
Wim.