De teakhouten handrails op de kajuit van de il Cigno waren in matige staat. Het hout was erg ruw geworden, bleef lang nat en daarop vonden algen en vuil een gewillige voedingsbodem. In
een ander draadje had ik al eens verkend of vervanging door een kunststof variant niet haalbaar was, maar dat bleek lastig en werd mij van verschillende kanten afgeraden. Vervanging door RVS buis zou wel goed kunnen, maar dit moet op maat gemaakt worden en is daarom niet goedkoop. Dus toch maar eerst eens kijken of renoveren ook zou kunnen.
De handrails op de Compromis 888 zijn in tegenstelling tot veel andere boten van buiten af gemonteerd met kloeke schroeven. De teak proppen verraden dit en binnen is er door de binnenschaal niets te zien van afgedopte gaten of iets dergelijks. Dus de proppen uitgeboord met een scherpe houtboor. Die hebben een centerpuntje waardoor je de prop wel uitboort maar de railing onbeschadigd laat:
Ze zaten ook nog stevig gekit met Sikaflex, losmaken lukte uiteindelijk zonder het hout te beschadigen. Eenmaal thuis was helemaal duidelijk dat de railingen betere tijden gekend hadden:
De zijkanten voorzichtig door de vandiktebank gehaald, want ik wilde uiteraard zo min mogelijk hout verwijderen om sterkteverlies te voorkomen:
De rest kwam neer op schuren, deels met de vlakschuurmachine, de rest met de hand. Schuren in stapjes van 100 naar 180, 230 en uiteindelijk 400. Bij teak kan je daarna een prachtig resultaat krijgen door met stroken katoen (b.v. oude theedoek) het hout te polijsten. Vervolgens in de teakolie gezet en dan ziet het er al heel anders uit:
De benodigde proppen maak ik zelf uit reststukjes teakhout:
De handrails weer met Sikaflex gemonteerd en de proppen er met een kunststof hamer voorzichtig ingetikt. Het is daarna een kwestie van de proppen vlak schuren en ook in de olie zetten.
Zo staan de handrailingen er weer knap op. De rest van de boot krijgt pas in het voorjaar weer een schoonmaakbeurt.