Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd: romp schade reparatie

Advies gevraagd: romp schade reparatie 23 mei 2020 21:08 #1163810

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9475
Ziet er al goed uit!
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 08:16 #1163901

Annedela schreef :
En dan de glasmatten.

We zullen maar aannemen dat je glasweefsel bedoeld :whistle: Uiteraard met epoxy .
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 08:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 13:17 #1164185

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 14:32 #1164231

Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?

Sterker nog , Carbon kan absoluut niet tegen puntbelastingen . Als je daar echt tegen bestendig wilt zijn moet je Aramide ( Twaron of Kevlar) weefsel gebruiken. Door twee laagjes daarvan krijg je geen mes meer en ook een rotspunt gaat er niet doorheen.
De romp van een van de Twaron wedstrijd roeiboten waarvan ik er twee gebouwd heb ( een voor de Groningse Aegir ploeg op de olymische spelen van 1984 maar die boot mocht heelaas niet mee doen omdat hij te uniek was) was ongeveer één mm dik en daar kwam je met een zware luchtbux of hamer niet doorheen , alleen een paar barsten bij de hamer.
Betekent overigens niet dat het helemaal waterdicht blijft omdat de epoxy natuurlijk wel lokaal gekraakt wordt.
Zowel carbon als aramide moeten met epoxy worden verwerkt en de verwerking van vooral aramide nog wat extra kennis .
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:32 #1164423

Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?
Absoluut niet doen! De elasticiteitsmodulus van koolstof en hout is zo verschillend dat het koolstof laagje 100% van de belasting op gaat nemen, dan kapot gaat en dan neemt het hout weer 100% van de belasting op.

Je kunt dat visualiseren door een elastiek en een stukje naaigaren tegelijkertijd vast te houden tussen twee handen. Als je dan gaat trekken dan komt eerst alle spanning op het stukje naaigaren te staan, en pas als deze breekt begin je het elastiek te belasten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:34 #1164425

Yellow Boat schreef :
Door twee laagjes daarvan krijg je geen mes meer en ook een rotspunt gaat er niet doorheen.
Niet zo overdrijven, een rotspunt gaat zeer zeker wel door twee laagjes aramide heen, tenzij je het met een bootje van 1000kg of minder raakt met een snelheid van minder dan 3 knopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:55 #1164448

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Aan de binnenkant plakken. Het hout neemt dan bij een puntbelasting druk op en het aramide trek. Zo heeft de huid meer mogelijkheden om de energie te dissiperen en is de kans van penetratie door de huid van de romp (een stuk). kleiner.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 19:56 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 20:12 #1164464

Aramide voor berscherming tegen aanvaringen hoort uiteraard aan de binnenkant te zitten, anders heeft het geen zin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:04 #1164564

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?

Ik bouw boten van het spul, en het zit niet op mijn waarschip 730. Het is duurder, de verwerking is meer tijdrovend wil je het goed doen, en het voegt niets toe. Mijn romp staat in de epoxy zonder glas of koolstof, en is verder prima. De slechte plekken beginnen nu in de spiegel en kajuit te verschijnen, waar er gaatjes in het hout zitten. Waarscheepjes zijn wat dat betreft net als andere boten, ze rotten op de plekken waar water blijft staan, je er moeilijk bij kan voor schoonmaken en onderhoud, en alle onbeschermde plekjes zoals gaatjes van schroeven en bouten. Vooral in het dek, en vervolgens van binnen uit. Alle koolstof in de wereld helpt daar niks tegen, al heb ik wel eens met de gedachte zitten spelen om de romp te vervangen voor een schuim/glas of koolstof romp. Uiteraard met houtfineer op de spiegel en wangen en achterschot van de kajuit. :silly:
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:20 #1164567

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Ik heb mijn dek vervangen door schuim/glas. Aan de binnenkant van de huidplaten heb ik hybride weefsel (carbon/kevlar). En alle schotten zitten vast aan de huid (met dubbelingen en of filets). Daar is het bootje wel degelijk een enorm eind stijver van geworden. En omdat ik op alle stringers fillets (glasbubbels) heb gelegd, blijft nergens water staan. Mjin scheepje heeft geen rotte plekjes of zelfs maar plekjes die wat minder zijn.
Was wel meer dan 3 jaar werk, destijds (en ze is nog niet helemaal klaar).
Ik weet niet of ik dat nog eens zo zou doen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:36 #1164575

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Maar jouw scheepje zal daardoor wel heel lang overleven. Het is niet voor niets dat de meeste oude houten schepen die we nu nog hebben eigenlijk allemaal 'in ordinary' hebben gelegen, in de mottenballen, of als logementsschip. Met een waterdicht dak over het dek. Je dek permanent rot vrij en waterdicht maken is dan ook een prima keus geweest wat mij betreft. En volgens mij staat de binnenkant ook een stuk in de epoxy? Dus eventueel water wat binnenkomt en in de bilge beland zal ook geen hout nat maken. En de kielbouten zijn ook van met busjes van de hout gescheiden. Dus jouw scheepje kan haar volgende eigenaar ook nog wel eens gaan overleven ;)
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 25 mei 2020 08:38 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl