Annedela schreef :
Hallo allemaal!
Binnenkort gaat mijn waarschip 740 het water uit voor groot onderhoud. Het belangrijkst wat hersteld gaat worden is de beschadiging aan de romp(zie foto)
Met een handige kennis van mij zagen we de gaten gelijkmatig uit om er een plaat in en achter te maken(dubbelen) Ik heb begrepen dat dit de stevigste techniek is. Maar nu eerst mijn vraag of vragen.
1)Is dezelfde houtsoort als het schip ook het meest geschikt, dus mahonie hechthout/multiplex?
2)De spanten van het schip zijn gelijmd met een zwarte lijm, welke is dit?
3)hebben jullie nog algemene opmerkingen/adviezen?
Dat ziet er vrij dramatisch uit. Een iets te hoge boeggolf en je boot loopt vol.
Antwoord op de vragen:
1. De boel wordt in tweede instantie geschilderd neem ik aan en binnen zul je er op die plek ook niet veel van zien. Ik zou gewoon een goede kwaliteit multiplex gebruiken. Hoeft niet persé Bruynzeel mahonie Hechthout te zijn. Een okumé garantplant volstaat.
2. Die lijm is hoogstwaarchijnlijk resorcinol-lijm geweest. Dat was voor epoxy inalgemeen gebruik kwam een veelgebruikte watervaste 2-componentenlijm. Voor het herstelwerk zou ik echter epoxy gebruiken. Met Lijm 700 van Poly-service maak je een uitstekende watervaste epoxylijm die goed geschikt isvoor dit doel.
3. Algemene adviezen zijn, zonder ter plekke te kijken of zonde foto's van de binnenkant moeilijk te geven. Check goed of er buiten de beschadiging van de huid ook schotten of spanten zijn gebroken, losgekomen of ontwricht. Friendly Sailor noemde de stevenbalk al.
De randen van de beschadiging zijn behoorlijk nat. Het lijk verstandig om al het hout dat vocht heeft opgezogen te verwijderen, voor je weel gaat aanhelen.
Dat aanhelen is inderdaad het meest practisch uit te voeren door ter plaatse van de kopse naden in de huidgangen het multiplex te dubbelen achter de naad, zoals je beschrijft. Als je het een beetje mooi wilt houden aan de buitenkant, moet je er wel rekening mee houden dat er met dergelijke dubbeling makken 'knikken' in huidgangen ontstaan. Met andere woorden dat de lijn in de huidgang minder vloeiend wordt dan origineel het geval was. In dat verband is het waarschijnlijk het slimst om de beschadigde huidgang volledig te verwijderen tot de randen van de onder- en bovenliggende huidgangen. Je kan die huidgangen dan de ronding in het vervangingsdeel laten bepalen.
Nog een vraag van mijn kant: hoe heb je deze beschadiging voor elkaar gekregen?