steef ton schreef :
beste Zeekraal, ik neem aan dat jij zo'n reparatie van een stuk vlak bij een Waarscheepje al eens gedaan hebt. Jij hebt duidelijk een bepaalde manier gekozen. Een manier met dubbelen. Prima.
Ik heb dat ook gedaan, meerdere keren en heb een andere manier gekozen. Een manier zonder dubbelen. Mijn reparaties varen inmiddels weer vele jaren. Eén reparatie, niet door mij gedaan, maar wel op exact dezelfde manier als ik een paar postjes terug beschreven heb, zit er inmiddels een dikke 20 jaar in.
Steef/Erik.
Ik vermoed dat er niet door iedereen het zelfde over doel en uitvoering van een dubbeling wordt gedacht.
Op de vraag hoe je het gat dicht wat je overhoudt als je een huiddoorvoer hebt verwijderd is het advies simpel. Rondom het gat schuin uitslijpen en vol leggen met glas/epoxy.
Bij het opbouwen van de laag hoef je niet bang te dat je het laminaat door het gat heen duwt. Daar is het te klein voor en anders leg je er tijdelijk een stukje multiplex achter met een stuk plasticfolie tussen of je legt er 1 laag in in bouwt het na uitharding van die laag verder op.
Is het gat zo groot dat je sneller werkt door er een stuk nieuw multiplex in te zetten is de vraag hoe je dat stuk in het gat op zijn plaats houdt. De makkelijkste mannier is om aan de binnenkant een plaat tegen de huid te drukken. Die kun je simpelweg lijmen maar wil je die plaat later niet meer zien dan leg er je er een stuk folie tussen of je neemt daar materiaal voor waar epoxy niet aan hecht.
Door nu het "oude" multiplex en het nieuwe stuk rondom af te schuinen en vol te zetten zoals bij gat van de huiddoorvoer is de huid weer volledig op sterkte (en is de verbinding tussen nieuw en oud ook geen twee kopse kanten tegen elkaar zoals ik begrijp bij de oplossing van Steef).
Kortom: een dubbeling is naar mijn mening in eerste instantie bedoeld om een vormvaste ondergrond te verkrijgen voor het herstellen van de huid. Dat die dubbeling ook nog iet bijdraagt aan de sterkt is mooi meegenomen.
Dan een verzwakking met een factor 8.
Kan het zijn dat je hierbij denkt aan twee stukken die kops tegen elkaar zijn gelijmd en waar achter een stuk plaat is gelijmd die de feitelijke verbinding vormt tussen de twee delen?
Dan zijn we vlug klaar. Uit voorgaande beschrijving kun je opmaken dat dat niet mijn mannier is van een huidgang repareren (wat ik inderdaad al eens eerder heb gedaan).
Wat de afmetingen van de tussen de stringers te plaatsen dubbelinge betreft, die is ruim genoeg. Ik weet hoe een Waarschip er van binnen uit ziet en hoe de constructie is. Mijn zoon heeft er één (en die mag ik onderhouden) maar ik begrijp dat iemand met een boot van 15 meter niet van die kleine hoekjes gewend is.
Wat mijn opmerking over het aansluiten van het nieuwe stuk gang op de bovenliggende betreft, die is denk ik, niet overgekomen.
Het nieuwe stuk moet tussen de bovenliggende gang en de stringer bevestigd worden. Hoe je dat driehoekje er over de volle lengte uit peutert is geen kwestie van een scherpe beitel en geduld waarbij je om de 10 cm een schroef tegen komt. En wel degelijk boven je hoofd anders zie je niet eens waar je de beitel zet en dat ook nog eens onder een gang die schuin achterover hangt.
Maar TS is zo verstandig naar een werf te stappen dus "alles zal reg kom".
steef ton schreef :
beste Zeekraal, ik neem aan dat jij zo'n reparatie van een stuk vlak bij een Waarscheepje al eens gedaan hebt. Jij hebt duidelijk een bepaalde manier gekozen. Een manier met dubbelen. Prima.
Ik heb dat ook gedaan, meerdere keren en heb een andere manier gekozen. Een manier zonder dubbelen. Mijn reparaties varen inmiddels weer vele jaren. Eén reparatie, niet door mij gedaan, maar wel op exact dezelfde manier als ik een paar postjes terug beschreven heb, zit er inmiddels een dikke 20 jaar in.
Steef/Erik.
Ik vermoed dat er niet door iedereen het zelfde over doel en uitvoering van een dubbeling wordt gedacht.
Op de vraag hoe je het gat dicht wat je overhoudt als je een huiddoorvoer hebt verwijderd is het advies simpel. Rondom het gat schuin uitslijpen en vol leggen met glas/epoxy.
Bij het opbouwen van de laag hoef je niet bang te dat je het laminaat door het gat heen duwt. Daar is het te klein voor en anders leg je er tijdelijk een stukje multiplex achter met een stuk plasticfolie tussen of je legt er 1 laag in in bouwt het na uitharding van die laag verder op.
Is het gat zo groot dat je sneller werkt door er een stuk nieuw multiplex in te zetten is de vraag hoe je dat stuk in het gat op zijn plaats houdt. De makkelijkste mannier is om aan de binnenkant een plaat tegen de huid te drukken. Die kun je simpelweg lijmen maar wil je die plaat later niet meer zien dan leg er je er een stuk folie tussen of je neemt daar materiaal voor waar epoxy niet aan hecht.
Door nu het "oude" multiplex en het nieuwe stuk rondom af te schuinen en vol te zetten zoals bij gat van de huiddoorvoer is de huid weer volledig op sterkte (en is de verbinding tussen nieuw en oud ook geen twee kopse kanten tegen elkaar zoals ik begrijp bij de oplossing van Steef).
Kortom: een dubbeling is naar mijn mening in eerste instantie bedoeld om een vormvaste ondergrond te verkrijgen voor het herstellen van de huid. Dat die dubbeling ook nog iet bijdraagt aan de sterkt is mooi meegenomen.
Dan een verzwakking met een factor 8.
Kan het zijn dat je hierbij denkt aan twee stukken die kops tegen elkaar zijn gelijmd en waar achter een stuk plaat is gelijmd die de feitelijke verbinding vormt tussen de twee delen?
Dan zijn we vlug klaar. Uit voorgaande beschrijving kun je opmaken dat dat niet mijn mannier is van een huidgang repareren (wat ik inderdaad al eens eerder heb gedaan).
Wat de afmetingen van de tussen de stringers te plaatsen dubbelinge betreft, die is ruim genoeg. Ik weet hoe een Waarschip er van binnen uit ziet en hoe de constructie is. Mijn zoon heeft er één (en die mag ik onderhouden) maar ik begrijp dat iemand met een boot van 15 meter niet van die kleine hoekjes gewend is.
Wat mijn opmerking over het aansluiten van het nieuwe stuk gang op de bovenliggende betreft, die is denk ik, niet overgekomen.
Het nieuwe stuk moet tussen de bovenliggende gang en de stringer bevestigd worden. Hoe je dat driehoekje er over de volle lengte uit peutert is geen kwestie van een scherpe beitel en geduld waarbij je om de 10 cm een schroef tegen komt. En wel degelijk boven je hoofd anders zie je niet eens waar je de beitel zet en dat ook nog eens onder een gang die schuin achterover hangt.
Maar TS is zo verstandig naar een werf te stappen dus "alles zal reg kom".
steef ton schreef :
beste Zeekraal, ik neem aan dat jij zo'n reparatie van een stuk vlak bij een Waarscheepje al eens gedaan hebt. Jij hebt duidelijk een bepaalde manier gekozen. Een manier met dubbelen. Prima.
Ik heb dat ook gedaan, meerdere keren en heb een andere manier gekozen. Een manier zonder dubbelen. Mijn reparaties varen inmiddels weer vele jaren. Eén reparatie, niet door mij gedaan, maar wel op exact dezelfde manier als ik een paar postjes terug beschreven heb, zit er inmiddels een dikke 20 jaar in.
Steef/Erik.
Ik vermoed dat er niet door iedereen het zelfde over doel en uitvoering van een dubbeling wordt gedacht.
Op de vraag hoe je het gat dicht wat je overhoudt als je een huiddoorvoer hebt verwijderd is het advies simpel. Rondom het gat schuin uitslijpen en vol leggen met glas/epoxy.
Bij het opbouwen van de laag hoef je niet bang te dat je het laminaat door het gat heen duwt. Daar is het te klein voor en anders leg je er tijdelijk een stukje multiplex achter met een stuk plasticfolie tussen of je legt er 1 laag in in bouwt het na uitharding van die laag verder op.
Is het gat zo groot dat je sneller werkt door er een stuk nieuw multiplex in te zetten is de vraag hoe je dat stuk in het gat op zijn plaats houdt. De makkelijkste mannier is om aan de binnenkant een plaat tegen de huid te drukken. Die kun je simpelweg lijmen maar wil je die plaat later niet meer zien dan leg er je er een stuk folie tussen of je neemt daar materiaal voor waar epoxy niet aan hecht.
Door nu het "oude" multiplex en het nieuwe stuk rondom af te schuinen en vol te zetten zoals bij gat van de huiddoorvoer is de huid weer volledig op sterkte (en is de verbinding tussen nieuw en oud ook geen twee kopse kanten tegen elkaar zoals ik begrijp bij de oplossing van Steef).
Kortom: een dubbeling is naar mijn mening in eerste instantie bedoeld om een vormvaste ondergrond te verkrijgen voor het herstellen van de huid. Dat die dubbeling ook nog iet bijdraagt aan de sterkt is mooi meegenomen.
Dan een verzwakking met een factor 8.
Kan het zijn dat je hierbij denkt aan twee stukken die kops tegen elkaar zijn gelijmd en waar achter een stuk plaat is gelijmd die de feitelijke verbinding vormt tussen de twee delen?
Dan zijn we vlug klaar. Uit voorgaande beschrijving kun je opmaken dat dat niet mijn mannier is van een huidgang repareren (wat ik inderdaad al eens eerder heb gedaan).
Wat de afmetingen van de tussen de stringers te plaatsen dubbelinge betreft, die is ruim genoeg. Ik weet hoe een Waarschip er van binnen uit ziet en hoe de constructie is. Mijn zoon heeft er één (en die mag ik onderhouden) maar ik begrijp dat iemand met een boot van 15 meter niet van die kleine hoekjes gewend is.
Wat mijn opmerking over het aansluiten van het nieuwe stuk gang op de bovenliggende betreft, die is denk ik, niet overgekomen.
Het nieuwe stuk moet tussen de bovenliggende gang en de stringer bevestigd worden. Hoe je dat driehoekje er over de volle lengte uit peutert is geen kwestie van een scherpe beitel en geduld waarbij je om de 10 cm een schroef tegen komt. En wel degelijk boven je hoofd anders zie je niet eens waar je de beitel zet en dat ook nog eens onder een gang die schuin achterover hangt.
Maar TS is zo verstandig naar een werf te stappen dus "alles zal reg kom".r