fransfrans schreef :
dank voor jullie antwoorden.
Niels, het is inderdaad een Waarschip Kwarttoner! dat wisten we zelf niet eens
Het viel me inderdaad al op dat rondom veel bouten door het dek plekken een beetje rot waren, is daar nog een speciale reden voor dat dat met deze specifieke boten gebeurt?
En hoe bedoel je precies dat controleren met platte schroevendraaier?
We twijfelen toch nog steeds, de plekken waar de bovenste laag is gaan delamineren zien er verder nog heel goed uit, en wij zien niet zo in hoe het compleet vervangen van de dek platen nauwelijks meer werk zou zijn. Er moet daarvoor een hele boel gedemonteerd worden en goed op maat gezaagd, dan waarschijnlijk een hoop bij schuren en zagen.
Dan lijkt ons een laagje hout erover heen lijmen toch een heel stuk minder werk.
Beste Frans,
Alle ZF-leden in deze rubriek adviseren je hetzelfde. Dat gebeurt zelden!
Het is jouw boot, dus het staat je volledig vrij om ermee te doen wat je wilt.
Ik snap dat je er tegenop ziet om het hele dek er af te halen, en dat het makkelijker lijkt om nieuw hout over het oude heen te plakken.
Ik zal het even praktisch benaderen. Als je nieuwe dunne plaat over de oude gaat verlijmen, hoe krijg je dat er goed op, zodat de lijm overal goed hecht? Dat kan alleen maar door heel veel schroeven (al dan niet tijdelijk, maximale onderlinge afstand 20 cm) te zetten, of door er heel veel gewichten op te zetten. (Of door vacuum te trekken, maar dat lijkt mij hier niet aan de orde). Beide methoden zijn niet handig en af te raden.
Verder zul je al die stukken plaat precies passend moeten maken om alle obstakels heen en waterdicht moeten aansluiten. Als je daar geen ervaring mee hebt, is dat verdraaid moeilijk.
En àls je het er al netjes opkrijgt, dan nòg ligt het op een verrotte ondergrond.
De andere methode, als je het dek er afsloopt. Verwijder alle dingen die op het dek staan. Dat is niet zo moeilijk. Een multitool komt hierbij van pas.
Sloop het dek er van af. Dat zal heel makkelijk gaan. Je zult schrikken van de toestand van het oude dek en opgelucht zijn dat je het verwijdert. Tegelijk kun je onderliggende houtaantasting constateren en aanpakken.
Als de ondergrond schoon en netjes is gemaakt, leg je de nieuwe plaat er losjes op, tekent hem af, zaagt hem uit en schroeft hem vast met kit. Fluitje van een cent.
Daarna zet je alle verwijderde onderdelen weer netjes terug.
Resultaat: Supernetjes, superstrak. En nog snel ook.
Als het mijn boot was, zou ik het wel weten.
Maar ja, het is de jouwe.
Sterkte en maak er iets moois van!
Wim.