madoc schreef :
Jollenbaas schreef :
@Berghout-2:
+1
Toch vind ik de Jerry methode wel goed.
Hout van de betreffende boot is kurkdroog.
Latjes in de kieren.
Daarna helemaal in de epoxie
zodat het droge hout niet meer in kan wateren en dus ook niet meer uitzet.
Als je dat voor elkaar krijgt in een bestaande boot, dan heb je mijn zegen.
Maar laat ik je direct uit de droom helpen: het is onmogelijk om een bestaande boot echt helemaal waterdicht te maken en waterdicht te houden.
Helaas zijn er al veel te veel objecten (boten, masten, roeren, zwaarden enz.) met de beste bedoelingen vernaggeld. Ik heb de gevolgen van dit soort stupide epoxymisbruik vaak in mijn werkplaats gezien. (Zelfs op dit moment ligt er eentje in mijn werkplaats, een rondbodem met ernstige epoxyproblemen. Er staan foto's van in de laatste Spiegel der Zeilvaart, foto's met de meest fantastische schimmelculturen. Als je bij mij langs komt, mag je er aan ruiken
).
Bij een bestaande boot zullen er altijd van die venijnige plekjes zijn die je per ongeluk niet helemaal 100% dicht krijgt. Of er ontstaan later inwateringsplekjes via een schroefje, nageltje, een keertje stevig aanleggen, UV-inwerking....noem maar op.
Dat gortdroge hout zal via zo'n plekje gretig water opzuigen, als een spons. Vervolgens heb je binnen een half jaar een fantastische potgrondvulling tussen je epoxylaagjes.
Ik heb het al vaak geschreven op dit forum, maar kennelijk nog niet vaak genoeg. Dus nog maar een keer: Epoxy is prachtig spul. Maar NIET op een bestaande constructie (zoals een boot), op vochtig hout of op dik hout.
Gebruik epoxy ALLEEN MAAR op nieuw dun droog hout. Begrepen!!?!
Wim.
(pffff, hoe vaak nog...)