Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opknappen teak stuurhuis

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 12:47 #1230533

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Voor deze winter heeft ipv een zeilboot het moederschip de aandacht. Het dit jaar aangeschafte moederschip is een in 1963 door Ricus van de Stadt ontworpen stalen motorkotter van net geen 9 meter. de eerste motorboot ontworpen door van de Stadt met als klant zijn neef. Een van de items die aandacht nodig heeft is het teakhouten stuurhuisje wat ik in het na jaar van de boot gedemonteerd heb. Het teak houten huisje staat koud op het staal wat zowel het teak als het staal heeft aangetast. Hierbij heeft het teak gewonnen tov het staal ;-). Dus gelukkig moet ik wat staal lassen en het teakhout opnieuw conserveren. Ik denk dat ik wel het huisje vrij ga maken van het staal zodat het geen afgesloten geheel word waar water kan blijven staan.

Afgelopen twee weekenden was de dauwtemperatuur de staal temperatuur dis de bilge schilderen werd niks. Zodoende een start gemaakt met het kaal halen van het teakhout. Met scherpe krabbers en ellebogen stoom alle lak eraf. Er lijkt een verscheidenheid van lak op te zitten met buiten meer lagen en harder dan aan de binnenzijde.

best ver gekomen het voorste gedeelte is aan de buitenkant kaal en het achterste deel is buiten en binnen kaal. Om zover te komen heb ik ongeveer 144 botte kantjes gemaakt aan 12 driehoek krabbers scherp mee van huis en nog 3x geslepen maakt 3x12x4= 144 botte kantjes. Resultaat achter stuk van de stuurhut is helemaal kaal en klaar om te gaan schuren. Voorkant van de opbouw is aan de binnen kant kaal.

paar foto's van het werk:

achterkant binnen en buiten kaal

voorkant buitenkant kaal hier op zie je ook het overstekende lijstje


Een van de lastigste klusjes is het ontdoen van lak op de glaslatten. Deze hebben drie kantjes boven voor en een stukje onder en zijn dun en fragiel. Een deel van de glaslatten zijn al beschadigd en de hoeken op van de zij ramen van het achter stuk zijn al vlak met de rest. En waren voorzien van een soort epoxy laag. Ik twijfel om het oversteekje gelijk te schaven met het omliggende gedeelte en ipv een oversteekje er een rond kantje aan te schuren. Voordelen is minder werk met schuren en eventueel toekomstige lak beurten. Nadeel je verliest een detail en het is niet voor niets ooit zo gemaakt. Heeft iemand een idee waarom glaslatten op schepen meestal oversteken tov het hout? het maakt allemaal inwater plekken zoals boven op een glaslat aan de bovenkant van de ramen en ook de druppels blijven aan het latje hangen. Ik kan mij voorstellen dat oversteek het kopse hout beter beschermt. IS dat nog nodig met alle moderne lijmen en lakken om ea goed te conserveren?

foto van het bootje in zijn element

en van de roest op het staal werk.
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 12:50 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 12:55 #1230538

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Leuk project FKZ. Het laten oversteken van glaslatten is een bouwkundig principe:” gelijk is ongelijk”. Architect Rietveld probeerde het anders, daarom lekten veel van zijn detailleringen. Mooi dat die latjes niet zijn ingewaterd en verrot. Heb je nog grijze plekken moeten behandelen met ontweringswater (oxaalzuur), of was krabben voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 13:12 #1230545

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
A jerry,

Nog een paar plekken die op de nominatie staan voor een ontweringswater behandeling. Ook 1 koppeling repareren die door roest deels het teak gespleten heeft bij de verbinding van twee delen met een veer. Die ga ik vullen met lijm en dan klemmen. Dan zit alles weer verlijmt en kan ik alles weer strak maken. nu zit er ongeveer 6mm verschil in wat niet hoort. Om te zorgen dat het straks niet meer op het staal rust twijfel ik om of een aantal lipjes te lassen aan het staal zodat het huisje 1cm zweeft tov het staal. Of om hdpe blokjes te maken van 1cm dik en 4cm lang die dan op het dek rusten maar wel het hout 1cm van het staal houden. Daarvoor wil ik rondom 1cm van de opbouw afhalen dan ben ik ook 80% van de slechte onderkant kwijt. Dit is nog wel een klus omdat er en een ronding en zwaai in de onderkant geschaafd zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 13:51 #1230558

jerry schreef :
Leuk project FKZ. Het laten oversteken van glaslatten is een bouwkundig principe:” gelijk is ongelijk”.

Dat soort latten noemt men neuslatten en zitten bij een raam altijd aan de onderkant. Die aan de zijkanten en bovenan zijn gewoon gelijk met het raamhout. Neuslatten zorgen ervoor dat er geen water wat vanaf de ruit loopt langg de lat in de naad tussen raamhout en lat kruipt.Google maar eens op "neuslat".

Overigens hoort een vergelijkbare constructie ook bij bijv. een voetrail of andere horizontale hout-hout verbinding.
Ad
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 13:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 15:43 #1230593

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Om hout op staal te bevestigen zou ik eerst het staal goed conserveren met menie of zinkstofcompoud en dan tussen hout en staal polymeerkit, Sikaflex of butyleentape. Net zoals je beslag zou vastzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 23 nov 2020 22:47 #1230770

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Yellow Boat schreef :
.Google maar eens op "neuslat".
Daar zal TS niet veel wijzer van worden.
Om te beginnen is er geen stukje neuslijst op zijn foto's te zien (hoe zou je dat trouwens in die ronde hoeken uitvoeren?)
Verder heb je v.w.b. de breedte de keus tussen smaller of breder (dat oogt veel beter) dan de overblijvende sponningdiepte. Gelijk is geen optie zoals Jerry zegt.
De beste constructie is de glaslatten breder houden en lijmen (inwateren) en "losse" latten aan de binnenzijde.
Maar dat is mogelijk een hoeveelheid werk waar je "zin in moet hebben". :laugh:

Omdat op sommige plaatsen de latten al gelijk zitten en ik aanneem dat ze gelijmd zijn, zit er niet veel anders op dan de latten overal gelijk te schaven.
Om toch het zicht van een bredere glaslat te krijgen zou je rondom een smalle lat kunnen plaatsen.
Ook een flinke klus maar wel een stuk fraaier.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 22:51 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 24 nov 2020 07:20 #1230800

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 938
Voor het terugzetten van het huisje zou ik kijken of je het staal eerst dik in de tweecomponenten epoxy kan zetten.
Omdat het nogal wat hoekjes lijken te zijn is ontroesten met Perago misschien niet ideaal.
Je zou stralen met zo'n klein "plekkenpistool" kunnen overwegen. Dan ben je wel even bezig maar heb je het wel goed.

Daarna een goede kit zou afdoende moeten zijn. In mijn ervaring is dat in ieder geval afdoende voor 15 jaar geen spatje ellende, de teller loopt door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 24 nov 2020 08:04 #1230814

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Het staal word zeker goed geconserveerd en op een aantal plekken vervangen. Ben er ook achter dat ze al eens een slechte reparatie met polyester/epoxy aan het staal hebben gedaan. De foto is echt een van de slechte stukken waar nog net geen gat in zit. Dat is ongeveer 10% van het oppervlak de rest is gewoon gaaf. Dit zijn ook precies de plekken waar water kan blijven staan. Zowel in de achterkajuit als voor kajuit is het plafond er uit zodat er gelast kan worden. Het dek is echt super dun 2/3mm en heel erg rond dus dat word nog ff een uitdaging. De constructie heeft zowel van buiten als van binnen water te voorduren. Als het water van binnen uit tussen het staal en de opbouw loopt en het water kan niet weg dan krijg je rot of roest. Alles in de kit is ook nog een optie denk dan toch aan butyleen dat blijft flexibel en plakt niet. dan word het ook geen opgave om het er nog een keer af te halen over 15 jaar ;-)

Ik denk toch dat ik de slechte glas latten ga vervangen. Nu is de lak eraf en kan ik er goed bij zonder extra schade aan het lak werk. En de hoekjes ook is een klote klus maar dan is het wel weer echt netjes

Montage nog eens afwegen zal wel wat schetsjes maken hoe ik ea zie

dank voor de input en de gedachte achter het oversteken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 24 nov 2020 09:03 #1230831

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
FKZ schreef :
........de hoekjes ook is een klote klus ...........
Twee gatenzagen waarvan het verschil in diameter overeen komt met de dikte van de glaslat maakt dat je één woord uit dit stukje zin kunt schrappen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 nov 2020 09:03 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 24 nov 2020 09:31 #1230841

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
@ zeekraal, dat is ook een manier. Bij de vorige hoekjes de decopeer zaag gebruikt. Is altijd een hoop opwerken met schuur papier gelukkig schuurt teak mooi. Enige nadeel vind ik dat omdat je de draad onder 45 graden houd tov de onderkant je eigenlijk altijd kops hout hebt. Eigenlijk zou lamineren mooier zijn maar dan is het nog meer werk. Heb nog wel wat teak liggen waar het uit zou moeten kunnen. Laatst nog een stukje gekocht is al over de 10 mile de kuub niet normaal meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknappen teak stuurhuis 24 nov 2020 17:18 #1231004

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
FKZ schreef :
Laatst nog een stukje gekocht is al over de 10 mile de kuub niet normaal meer.
Dat is dus maar 10 euro per dm3 en je hebt maar een paar dm nodig.

Overigens denk ik niet dat lamineren meer werk is. Eerder minder. Je lamineert uiteraard geen 40 hoeken in een weekend maar even in een verloren kwartiertje 2 hoeken? Kost maar 7,5 minuut per hoek. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl