Voor deze winter heeft ipv een zeilboot het moederschip de aandacht. Het dit jaar aangeschafte moederschip is een in 1963 door Ricus van de Stadt ontworpen stalen motorkotter van net geen 9 meter. de eerste motorboot ontworpen door van de Stadt met als klant zijn neef. Een van de items die aandacht nodig heeft is het teakhouten stuurhuisje wat ik in het na jaar van de boot gedemonteerd heb. Het teak houten huisje staat koud op het staal wat zowel het teak als het staal heeft aangetast. Hierbij heeft het teak gewonnen tov het staal
. Dus gelukkig moet ik wat staal lassen en het teakhout opnieuw conserveren. Ik denk dat ik wel het huisje vrij ga maken van het staal zodat het geen afgesloten geheel word waar water kan blijven staan.
Afgelopen twee weekenden was de dauwtemperatuur de staal temperatuur dis de bilge schilderen werd niks. Zodoende een start gemaakt met het kaal halen van het teakhout. Met scherpe krabbers en ellebogen stoom alle lak eraf. Er lijkt een verscheidenheid van lak op te zitten met buiten meer lagen en harder dan aan de binnenzijde.
best ver gekomen het voorste gedeelte is aan de buitenkant kaal en het achterste deel is buiten en binnen kaal. Om zover te komen heb ik ongeveer 144 botte kantjes gemaakt aan 12 driehoek krabbers scherp mee van huis en nog 3x geslepen maakt 3x12x4= 144 botte kantjes. Resultaat achter stuk van de stuurhut is helemaal kaal en klaar om te gaan schuren. Voorkant van de opbouw is aan de binnen kant kaal.
paar foto's van het werk:
achterkant binnen en buiten kaal
voorkant buitenkant kaal hier op zie je ook het overstekende lijstje
Een van de lastigste klusjes is het ontdoen van lak op de glaslatten. Deze hebben drie kantjes boven voor en een stukje onder en zijn dun en fragiel. Een deel van de glaslatten zijn al beschadigd en de hoeken op van de zij ramen van het achter stuk zijn al vlak met de rest. En waren voorzien van een soort epoxy laag. Ik twijfel om het oversteekje gelijk te schaven met het omliggende gedeelte en ipv een oversteekje er een rond kantje aan te schuren. Voordelen is minder werk met schuren en eventueel toekomstige lak beurten. Nadeel je verliest een detail en het is niet voor niets ooit zo gemaakt. Heeft iemand een idee waarom glaslatten op schepen meestal oversteken tov het hout? het maakt allemaal inwater plekken zoals boven op een glaslat aan de bovenkant van de ramen en ook de druppels blijven aan het latje hangen. Ik kan mij voorstellen dat oversteek het kopse hout beter beschermt. IS dat nog nodig met alle moderne lijmen en lakken om ea goed te conserveren?
foto van het bootje in zijn element
en van de roest op het staal werk.