Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Renoveren brugdek

Renoveren brugdek 12 dec 2020 12:19 #1235608

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hoi allemaal, ik heb een groot project die ik in de winter/voorjaar aan wil pakken op mijn kwarttonner.

Bij het brugdeel bij de ingang van de kuip is mijn huidige teaklaag lek. Het rubber moet vervangen worden maar ik denk dat het teak ook op is, als ik kijk naar de grootschoot rail. Van onder lekt het binnen en de multiplex plaat is zacht en nat (geen goed teken):


Het huidige teak is 3mm dik en geniet. Ik wil het dek vervangen met dikker teak van 8/9mm en schroeven met teakschroeven en afwerken met teak doppen.

Ik heb mijn bakskist luik ook vervangen en deze is goed geslaagd. Ik ben er dus van overtuigd dat ik zelf dit project ook kan vervangen. Ook omdat de brug (dit heet een brug toch?) horizontaal loopt.

Hier het geheel, voor de winter schoongemaakt:




Mijn plan van aanpak:
- Nieuwe teakdek tekenen in 3D CAD programma met sponningen
- Inventariseren aantal benodigd hout en gereedschappen.
- Oude Rubberlaag verwijderen. Rail en dekbeslag demonteren.
- Oude teaklaag verwijderen met freesmachine/schuurmachine.
- Onderste multiplex platen rotte plekjes wegschrapen en herstellen met epoxy
- plaat schuren en egaliseren, in primer zetten.
- Teak op maat zagen en frezen. Schroeven op onderrand.
- Doppen plaatsen en afdichten met rubber.
- Dekbeslag monteren en schroeven.

Binnenkort zal ik eerst mijn ontwerp online zetten.

Vragen die ik heb:
- Hoeveel tijd neemt het in beslag om de oude teaklaag te verwijderen, welk gereedschap kan ik voor het verwijderen van dun teak het best gebruiken? (bovenfrees, schuurband?)
- Wat is de beste epoxy voor het herstellen van de multiplex plaat?
- Andere dingen waar ik op moet letten

Tips hoor ik hier graag! Ik post hier de updates bij progressie.

Groet Robbert
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 12:29 door Abbink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brug 12 dec 2020 12:27 #1235609

ik dacht je gaat de Ketelbrug renoveren! als je er brugdek van maakt is het duidelijker. slopen doe je met een oude beitel en een feincutter. met een dagdeel destructief bezig zijn is alle rotte meuk dan weg.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 12:31 #1235610

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
haha goeie, heb het veranderd. Ga je met zo'n feincutter niet zo door je multiplex heen ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 12:36 #1235612

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Ik zou dat plaatje multiplex ook gewoon vervangen. Waarschijnlijk net zo snel dan gaan lopen rotzooien met epoxy, en makkelijker. Als je het gaat oplappen blijf je bezig. En vervolgens het teak ook gewoon verlijmen, zonder schroeven. Scheelt weer punten waar rot kan ontstaan
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 12:37 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 13:02 #1235617

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ja ik ga kijken hoe makkelijk het is om het multiplex te vervangen. Dat zie ik pas als het oude teak eraf ligt.

Teak schroeven en lijmen i.p.v. alleen verlijmen lijkt me sterker toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 13:28 #1235622

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Hoeveel tijd iets kost weet je nooit, maar slopen kan heel snel.

Ik zou die paar teakdeeltjes wegsteken met een scherpe beitel (met hulp van een bij voorkeur houten hamer). Is zo gebeurd. Beitel slijpen als er bramen op komen door spijkertjes. Feincutter kan ook maar lijkt mij veel minder praktisch. Beitels kun je gemakkelijker sturen.

Ik vind het multiplex van het brugdek (foto 602) er van onderen zeer zorgwekkend uitzien. Je schreef dat het doorlekt. Dan is de kans op rot en delaminatie groot. Water in multiplex dat leidt tot rotting tussen de fineerlagen kankert mooi verder.

Je moet mijns inziens beginnen met alle beslag eraf en alle teak eraf, en dan het brugdek goed kaalhalen buiten en binnen en onderzoeken wat de staat van dat multiplex is. Alles wat rot is met de beitel ruim wegsteken en alles wat gedelamineerd is ook, mijns inziens. Van boven en onder.

Lokale reparaties van ingewaterd/gedelamineerd multiplex zijn soms zinvol, maar alleen als het lokaal is en je alle rottigheid en delaminatie ruim kunt wegsteken tot 100% gezond hout. Volgens de regels der kunst met schuine lassen.
Anders kun je beter het hele brugdekdeel vervangen. Maar dat kan niet zomaar omdat de kajuitopbouw op het multiplex van het (brug)dek staat en ik dacht de balk op de kuipranden ook. Dat is ook op te lossen, maar wel ingewikkelder.
Als het delaminatieproces niet onder die opstaande delen zit, kun je wellicht met de vervanging van één stuk het hele brugdek weer gezond maken.

Kijk ook goed of vanuit een rottend of lekkend brugdek andere delen ingewaterd zijn.
Bij de kuipwandfoto onder het brugdek zag ik binnen niet iets dat daar op duidt en dat (mahonie?) latje kan wel wat hebben. Als dat latje nat is wel eerst goed laten drogen.
De kajuitopbouwfoto vond ik er zorgwekkend uitzien aan stuurboord, maar hopelijk is dat alleen een lakprobleem.

Bij wijlen mijn kwarttonner heb ik met een dekdeel meegemaakt dat er wat gedubbeld was en opgesloten met epoxy, terwijl het rotten door ging. Toen ik dat open maakte, trof ik compost aan.

Teak is prachtig, maar op dat brugdek zou ik nooit teak terug zetten. Je kunt er niet op lopen en teak brengt een risico van inwateren van het onderdek mee.

Als je er iets anders dan een verfsysteem op doet, zou ik het alleen lijmen. Scheelt een lekkagerisico via spijker- of schroefgaten. Lijmen is voldoende.

Een nieuw brugdekdeel kun je in de impregneerepoxy zetten en er eventueel een glasvezellaag op lamineren.

Ik heb allerlei epoxy's gebruikt (West system, Polyservice, Wilsor). Dat maakt naar mijn ervaringen voor lijmen en lamineren niet veel uit. Meestal gebruik ik spullen van Polyservice, winkel in Amsterdam of postorder.

De overloop kun je op een op het dek gelijmde lat van hardhout plaatsen om afstand tot het multiplex te creëren.
Voor de bouten waarmee je de overlooprail e.d. vast zet kun je de gaten ruim boren en eerst volgieten met epoxy, zodat water dat langs de bouten of schroeven mocht lekken alleen in contact kan komen met epoxy en niet met hout/multiplex. Dit is al meermalen op het forum beschreven.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 13:57 #1235629

teak zal ingerubberd en geniet zijn. Ik zou daar een electrisch plamuurmes met HM mes voor gebruiken, alsof je een schaap scheert.
De taaiere kit, een fohn erbij,..lijmverbindingen worden week als gevolg van warmte.

Je multiplex, zoals al eerder geopperd werd,..gewoon vervangen dat scheeld je ook het verwijderen van het oude teak. Het oude multiplex is waarschijnlijk ook zo oud als sint juttemus dus vervanging kan geen kwaad.

Zelf heb ik ooit mijn banken vervangen. De volgende stappen heb ik daarvoor doorlopen (doorlooptijd als je alles hebt 3 weken)
1.) watervast multiplex in vorm zagen, schuren, ontvetten en daarna rondom 3 lagen epoxy
2.) gewoon uit de hand ipv met CAD ontwerpen de teak opsluitlatten aftekenen en maken, tijdelijk vastzetten met evt dubbelzijdig plakband met foam (foam om de kit dikte erin te verwerken.
3.) de binnenste teak latten uitmeten, zagen, vanuit het midden uitmeten zodat je aan weerszijde gelijke uitvul latten krijgt, symetrie !) De latten tijdelijk vastzetten met ook weer dubbelzijdig tape met foam. Nu heb je een goed beeld hoe het eruit gaat zien, je kan dan evt het geheel ook aan boord gaan passen.
4.) ALs alles naar wens is en de latten gemerkt zijn, uitelkaar nemen, lijmzijde teak op een doek met thinner leggen zodat het vet diep uit het teak geweekt kan worden. Afvegen, epoxy op de multiplex plaat opruwen (p60 met de hand of rasp)
5.) het geheel lijmen. Voor het lijmn gebruik ik industrieel 2C lijm op amoniak basis, klemmen/ gewichten erop en een dag of 2 laten doorharden. (nieten, schroeven, spijkers allemaal niet nodig
6.) de groeven voor de kit uitfrezen met geleider zodat de banen recht en evenwijdig zijn.
7.) teak afplakken
8.) primer erin
9.) kit speciaal voor deknaden even opwarmen in een emmer warm water
10.) kitspuit met kleine tut de boel ruim uitvullen, kit moet ruim boven het teak uitkomen, daarvoor heb je afgeplakt
11.) kit een dag of 3 laten doordrogen, met een sate prikker controleren of dat de kit ook in de kern uitgehard is, is het uitgehard, dan met een lange breekmes over je teaklaag het overtollige kit wijgsnijden.
12.) tape eraf en oppervlak mooi gladschuren
13.) Klaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 15:45 #1235656

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Abbink schreef :
Ja ik ga kijken hoe makkelijk het is om het multiplex te vervangen. Dat zie ik pas als het oude teak eraf ligt.

Teak schroeven en lijmen i.p.v. alleen verlijmen lijkt me sterker toch?

Zo te zien aan de foto's blijft er weinig multiplex over als het teak er af is ;) of het sterker is weet ik niet, dat maakt ook weinig uit, lijmen alleen is sterker dan het multiplex of teak zelf, dat ga je er niet meer af krijgen zonder slopen. En daarbij is het niet eens een structurele verbinding, veel kracht komt er niet op. Kan ook met kit, wel zo makkelijk. De tip om het multiplex eerst in de epoxy te zetten is wel een goede, dan heb je van water van boven al geen last meer. De meeste houten boten rotten van binnenuit,het dek waterdicht houden is een vereiste om een houten boot langdurig goed te houden
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 15:46 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 16:27 #1235677

als je teak gaat werken (en dat doet het in tegenstelling tot wat veel mensen beweren) is kit niet voldoende.
Voor de rest is teak vaak te vet voor de meeste lijmen en kitten voor een solide hechting. De enige lijm die teak echt goed vasthoud is die 2C lijm op amoniak basis Deze lijm is pasta achtig, voorgewarmd vloeid het mooi uit en kan oneffenheden prima uitvullen tot 2cm dikte.
Lijm is ook waterdicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 16:27 #1235678

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Het teak weghalen om te kijken hoe het er onder liggende multiplex er aan toe is lijkt me, als ik de foto zo zie, een tamelijk onnuttige bezigheid.
Volgens mij kun je net zo goed hele dek in één keer er uit slaan.
Overloop verwijderen, een gat boren, met decoupeerzaag zo ruim mogelijk uitzagen en de randen weg steken/hakken.

Nieuwe dek niet schroeven. Lijmen is al onverwoesbaar en dan kun je eventueel nog met wat dunnere deeltjes toe.
6 mm is voor jou toepassing voldoende.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 16:28 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 12 dec 2020 17:01 #1235688

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
je kan lijm en kit gebruiken van Bostik.
Deze is mits goed voorbereid eb aangebracht ontzettend sterk.
Ik heb 5 delen teak banken gemaakt zonder schroeven en ben tevreden.

bij de link kan je veel info verkrijgen.

www.af.nl/voorraad/lijmen/simson/dekkitinfo.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 14 dec 2020 09:18 #1236089

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank voor alle tips! Ik denk dat ik me goed ga verdiepen in die kit speciaal voor teak, niet schroeven is wel ideaal.

Ik ga eerst het oude teak afhalen en de zachte/rotte plekken ruim weghalen, zoals jullie suggereren.
Daarna ga ik kijken of ik een deel ga vervangen of de hele multiplex plaat.

de opmerking van Minim snap ik niet met: op het teak kan je niet lopen?
Over de kajuitopbouw heb je wel gelijk, ik ben bang dat de multiplex plaat onderdeel is van de constructie.

Over de kale plekjes aan stuurboord, dat is alleen een lakprobleem gelukkig, die ga ik helemaal kaal schuren en een nieuw laksysteem erop aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 14 dec 2020 09:48 #1236099

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De Optimaal schreef :
teak zal ingerubberd en geniet zijn. Ik zou daar een electrisch plamuurmes met HM mes voor gebruiken, alsof je een schaap scheert.
De taaiere kit, een fohn erbij,..lijmverbindingen worden week als gevolg van warmte.

Je multiplex, zoals al eerder geopperd werd,..gewoon vervangen dat scheeld je ook het verwijderen van het oude teak. Het oude multiplex is waarschijnlijk ook zo oud als sint juttemus dus vervanging kan geen kwaad.

Zelf heb ik ooit mijn banken vervangen. De volgende stappen heb ik daarvoor doorlopen (doorlooptijd als je alles hebt 3 weken)
1.) watervast multiplex in vorm zagen, schuren, ontvetten en daarna rondom 3 lagen epoxy
2.) gewoon uit de hand ipv met CAD ontwerpen de teak opsluitlatten aftekenen en maken, tijdelijk vastzetten met evt dubbelzijdig plakband met foam (foam om de kit dikte erin te verwerken.
3.) de binnenste teak latten uitmeten, zagen, vanuit het midden uitmeten zodat je aan weerszijde gelijke uitvul latten krijgt, symetrie !) De latten tijdelijk vastzetten met ook weer dubbelzijdig tape met foam. Nu heb je een goed beeld hoe het eruit gaat zien, je kan dan evt het geheel ook aan boord gaan passen.
4.) ALs alles naar wens is en de latten gemerkt zijn, uitelkaar nemen, lijmzijde teak op een doek met thinner leggen zodat het vet diep uit het teak geweekt kan worden. Afvegen, epoxy op de multiplex plaat opruwen (p60 met de hand of rasp)

welke epoxy en wat voor foam gebruik je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 14 dec 2020 11:57 #1236139

"welke epoxy en wat voor foam gebruik je?"

epoxy van west systems, een ander merk kan en mag natuurlijk ook, net wat je zelf prettig vind.
Foam,...je hebt dubbelzijdig tape met en zonder foam. goedkope prut van de action is prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 14 dec 2020 19:43 #1236280

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Abbink schreef :
de opmerking van Minim snap ik niet met: op het teak kan je niet lopen?

Je kunt uiteraard prima staan of lopen op een teakdek. Alleen leek mij daar weinig ruimte voor te zijn. Dat brugdek leek op de foto op een traptrede voor de kajuitingang. Als daar de overloop bovenop is gemonteerd, en je wil naar binnen, had ik de indruk dat je op de overlooprail zou staan en met je voeten nauwelijks op het stukje teak erachter kunt komen. De formulering was inderdaad niet erg duidelijk. :dry:
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renoveren brugdek 23 dec 2020 11:17 #1238905

  • Abbink
  • Abbink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Gisteren ben ik even naar de boot gegaan en met een schroevendraaier wezen pielen.

Het klopt dat het grootste deel van de multiplex plaat rot is, en heb alle zachte stukken alvast weggehaald.

Dit was de situatie voor ik begon, in de stuurboordhoek en in het midden was dit het slechtst:


Het midden was zo zacht dat je aan de onderkant van het dek kan kijken:




Ik ben in de stuurboordkant hoek bezig geweest en heb de stroom aan die kant maar uitgezet. Ik kon er heel makkelijk doorheen. Het aanliggende balkje was ook deels weggerot en heb daar ook het zachte hout weggehaald. Ik ga die opvullen met een nieuw stukje hout en epoxypasta. Ik heb nog gecontroleerd in de hoek of het water niet van boven komt (niet van het teakdek maar van buiten), maar daar is gelukkig geen sprake van.





Het plan is om eerst het oude nog goede hout te laten drogen. Na de kerst ga ik weer verder
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 11:21 door Abbink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl