Hoi allemaal, ik heb een groot project die ik in de winter/voorjaar aan wil pakken op mijn kwarttonner.
Bij het brugdeel bij de ingang van de kuip is mijn huidige teaklaag lek. Het rubber moet vervangen worden maar ik denk dat het teak ook op is, als ik kijk naar de grootschoot rail. Van onder lekt het binnen en de multiplex plaat is zacht en nat (geen goed teken):
Het huidige teak is 3mm dik en geniet. Ik wil het dek vervangen met dikker teak van 8/9mm en schroeven met teakschroeven en afwerken met teak doppen.
Ik heb mijn bakskist luik ook vervangen en deze is goed geslaagd. Ik ben er dus van overtuigd dat ik zelf dit project ook kan vervangen. Ook omdat de brug (dit heet een brug toch?) horizontaal loopt.
Hier het geheel, voor de winter schoongemaakt:
Mijn plan van aanpak:
- Nieuwe teakdek tekenen in 3D CAD programma met sponningen
- Inventariseren aantal benodigd hout en gereedschappen.
- Oude Rubberlaag verwijderen. Rail en dekbeslag demonteren.
- Oude teaklaag verwijderen met freesmachine/schuurmachine.
- Onderste multiplex platen rotte plekjes wegschrapen en herstellen met epoxy
- plaat schuren en egaliseren, in primer zetten.
- Teak op maat zagen en frezen. Schroeven op onderrand.
- Doppen plaatsen en afdichten met rubber.
- Dekbeslag monteren en schroeven.
Binnenkort zal ik eerst mijn ontwerp online zetten.
Vragen die ik heb:
- Hoeveel tijd neemt het in beslag om de oude teaklaag te verwijderen, welk gereedschap kan ik voor het verwijderen van dun teak het best gebruiken? (bovenfrees, schuurband?)
- Wat is de beste epoxy voor het herstellen van de multiplex plaat?
- Andere dingen waar ik op moet letten
Tips hoor ik hier graag! Ik post hier de updates bij progressie.
Groet Robbert