Joop66 schreef :
Als er op dit soort manieren wordt afgeweken van de tekening, ben je los. Dan kan daarna werkelijk alles gebeurt zijn.
Waterman schreef :
Een cassettebandje
Berghout-2 schreef :
Wat er precies aan de hand is, dat kun je onderzoeken.
Waarschijnlijk kun je de gaten in de vulklossen verder openboren. Misschien zit er alleen wat lijm of kit in de weg.
Als je er dan al helemaal doorheen kan kijken, dan heb je al duidelijkheid. Zo niet, dan zijn er misschien meer vulklosjes gebruikt.
Wim.
Heren, zeer veel dank voor het meedenken en de kundige suggesties! Het interessante is dat onze CC19 van een andere werf komt dan de meeste andere Cape Cutters. Daardoor is het CC19 forum maar deels nuttig. Blijkbaar zijn er ook twee verschillende ontwerpen van de mast in omloop. Heb ondertussen wel direct contact gehad met de ontwerper van de boot, en die suggereerde als alternatief om de kabels via de verstaging omhoog te leiden. Wat denken jullie, eerst nog proberen een stukje verder open te boren, of gewoon de verstaging volgen? (Maakt de kabels wel gevoeliger, voor UV-licht etc.)
Direct een andere
tweede vraag:
De zijstagen en de val van de fok zitten middels een mastring aan de mast bevestigd. Afgelopen winter is de mast helemaal 'kaal' gehaald en opnieuw gelakt. De mastring is daarvoor verwijderd en terug geplaatst. Tijdens het afgelopen seizoen is er onverwacht schade ontstaan aan de lak rond de mastring doordat de mastring "kantelde". Als oorzaken denken we aan het
1. 'heen en weer wrikken' van de mastring door vlagen in de fok. En
2. in hindsight is de mast misschien iets dunner geworden met het 'kaal' halen vorige winter (?).
Kan dit (veel) kwaad? En wat raden jullie aan om e.e.a. weer goed vast te krijgen?