Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Oud en nieuw hout, wat nu?

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 13:55 #1276044

Hallo,

Ik heb vorig jaar een overnaadse mahonie sloep gekocht en ben al de hele winter bezig om het ding op te knappen. Toen ik hem kocht was hij wit geschilderd en bij het afkrabben van de verf kwam ik er ook achter waarom; er zaten reparatie plekken in en er was met veel multiplex gewerkt. Nadat ik het dek eraf gesloopt had zag ik dat er geen RVS schroeven gebruikt waren. Dikke schimmel door lekkages in de multiplex was er hout van de romp aangetast. Het lijkt wel of er een soort van zuur uitkomt(?)

Ik heb gekozen voor de resolute aanpak, al het slecht hout eraf en opbouwen met nieuwe mahonie planken keurig met koperen klinknagels vast gezet. Het dek wordt ook van mahonie. Scherpe bochten en de ribben heb ik gestoomd met een enorme stoomkist die ik gemaakt heb. (mocht iemand daar nog interesse in hebben, hij is 500 X 20 cm betonplex met PIRisolatie, voorzien van een gasbrander en koperen leidingen die de stoom verdelen, staat op wielen en voorzien van een gasfleshouder)

Het onderwaterschip was voorzien van polyester, maar dat zat vrij los en vol met water.

Het gedeelte onder water is -naast vaarschade- niet rot, de neus is stevig, en de zijkanten + spiegel zijn vanaf de waterlijn tot boven toe vervangen.

Nu komen de vragen:
Gezien het polyester niet vast zat denk ik dat het scheepje van oudsher met een oliehoudende verf behandeld was, het schuurpapier loopt ook meteen vol met vettigheid. Met welke verf/materiaal kan ik het onderschip fraai en waterdicht maken?

Het bovenwaterschip heeft nu oud en nieuw hout. Ik wil graag het hout vereffenen met een blanke lak, maar dan dien ik toch met pigmenten te gaan werken. Heeft iemand ervaring in het camoufleren van oud met nieuw hout, en wat kan ik dan het beste gebruiken? n.b. de klinknagelkoppen zijn -net als het origineel- met stopverf afgewerkt.

Ik verdwaal op het internet van (tegenstijdige) goede raad. Epifanes heeft goede informatie, maar is dat ook goede verf?

Ik hoor graag wat een specialist hierover weet.
Groet
Mathy
Als iedereen zegt dat ik het leuk vind, dan zal dat wel zo zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 14:22 #1276049

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Ga gerust af op de adviezen van Epifanes. Ik gebruik al jaren hun verf en vernis. En geen aandelen hoor.
Hout bijkleuren kan heel goed als je een beetje pigment uit een tubetje (mahonie?) bij de vernis doet. Dat de polyester bekleding er zo makkelijk vanaf komt verbaast me niet omdat polyester gewoon slecht hecht op van alles. Bovendien is het niet echt waterdicht, in tegenstelling tot epoxy.
Foro’s doen het altijd goed op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 14:31 #1276052

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Ik heb het wel eens vereffend door middel van de Karaat lak van De IJssel (2 componenten) om oud hout te matchen met het nieuwe qua kleur. Het oude hout was lichter geworden dus juist dat moest bijgewerkt worden.
Eerst een laag blanke lak, dan karaat en dan weer een paar lagen gewone.
Alles double coat. Bij karaat lak als eerste laag, trekt het verschillend in hout met kleurverschillen.

Hier zie je een beetje de verschillen, schotjes had ik niet gedaan met karaat lak dus je kunt de verschillen wel zien:


Ik betwijfel wel of een 2C systeem het beste is voor zo'n boot als de jouwe.


Overigens geen haar op mijn hoofd die zoveel blank hout op een boot wil. Daar ben ik toch een beetje van genezen.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 14:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 17:49 #1276117

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ik ben bezig met het lakwerk op mijn waarschip 870. Dat moest ik deels kaal halen maar deels was het nog goed.
Ik heb alles geschuurd met korrel 180 voor het kale hout en 240 voor het oude maar goede lakwerk. Door de invloed van de zon zat ik hier en daar met kleurverschil. Het hout wordt gelig. Dat heb ik gebeitst met epifanes mahonie beits
www.bootschappen.nl/epifanes-m...zDwr8vRoC8JgQAvD_BwE

Daardoor is het hout mooi egaal van kleur geworden. Je kan tot 3 lagen opbrengen.
Bij mij was 1 laag genoeg.(vind ik)
Daarna aflakken met epifanes blanke bootlak.
polyestershoppen.nl/bootonderh...m78eWUBoC-I0QAvD_BwE

Die kan je eventueel nog 10% verdunnen met de beits om een kleurlak te maken.
Ik ben erg tevreden met het resultaat.

Succes met de klus:-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 17:58 #1276121

Nieuw hout kun je ook verkleuren met een UV lamp. Zonnebanken zijn daar uitermate geschikt voor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 18:48 #1276142

Mathy,
Je hebt een bult werk verricht aan je scheepje. Complimenten!

De producten van Epifanes zijn goed. Gebruik liever geen harde lakken en zeker geen 2-componenten lak.
Als het mijn boot zou zijn, zou ik het hout niet bijkleuren. Je mag best zien dat er nieuw hout in zit. En op den duur, na verloop van jaren, komen de kleuren van oud en nieuw vanzelf bij elkaar. Als je het bijgekleurd hebt, verhinder je juist dat bijelkaar komen.

Voor het onderwatergedeelte raad ik je een chloorrubberverf aan, bijvoorbeeld Hempatex HiBuilt 46.330. Goedkoop, goed, makkelijk verwerkbaar (ook bij bijwerken na jaren), en hecht goed op moeilijke ondergronden. Droogt supersnel.
Antifouling is niet nodig als je boot elk jaar uit het water gaat, dat scheelt weer een hoop gif en geld.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 20:15 #1276170

Wat fijn dat er zoveel reacties zijn.
Epifanes is dus okee. Daar ben ik blij mee.
Ik zal dus moeten beginnen met de 1 componenten lak. Zeg ik het goed dat ik begin te schilderen van boven tot net onder de waterlijn en dan verder ga met het onderwaterschip?

Wat is chloorrubberverf? Is dat gummieachtig? Of wordt het gewoon hard?

Nogmaals bedankt allemaal.
Mathy
Als iedereen zegt dat ik het leuk vind, dan zal dat wel zo zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 21 apr 2021 20:44 #1276188

Hier een overzicht van de verschillende typen lakken:
www.psmarine.nl/nl/2/soorten-verf.aspx
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 20:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 08:07 #1276298

mathyknaapen schreef :
..................
Wat is chloorrubberverf? Is dat gummieachtig? Of wordt het gewoon hard?
Mathy

Chloorrubberverf is niet keihard, maar ook niet heel slap. Het is een beetje flexibel, wat ideaal is voor hout omdat het niet zal breken als het hout werkt.
Het is zijdemat. Hoogglans is er niet.
Als er teerresten of vettige resten in het hout zitten, doe je er goed aan om de ondergrond zo mogelijk te ontvetten, maar chloorrubber hecht veel beter dan andere verfsoorten op zo'n vuile ondergrond. Het oplosmiddel dat er inzit zal de teer/ het vet uit de ondergrond enigszins oplossen.
Ook later, als je boot voor onderhoud weer het water uitgaat, zal een nieuwe laag chloorrubberverf de oude laag een beetje oplossen en daarmee een band aangaan.
Dat maakt het onderhoud erg gemakkelijk. En goedkoop.
Aanbrengen met een rollertje, en je bent klaar in een half uurtje.

Hou er wel rekening mee, dat er geen gewone verf over chloorrubber heen kan. Als je dat wel zou willen, moet de ondergrond eerst kaal en vet- en teervrij.

Nog een tip voor de naden onder water: als de boot erg droog is, kunnen de overnaadse naden een beetje lek zijn. Dat trekt wel dicht na een week (of 2), maar het is toch hinderlijk.
Ik leg altijd een heel dun rupsje bitumenkit* (bijvoorbeeld Tixoplast van DenBraven/Zwaluw) aan de buitenkant in die naden, en druk het even na met een natte vinger. De chloorubberverf kan daar na een dag gewoon overheen.
Als je het zo doet, is de boot direct vanaf de tewaterlating waterdicht.
*Gebruik hier GEEN sikaflex, polymax of andere rubberachtige kit voor!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 08:14 #1276301

Je vergeet nog een belangrijke tip. Gebruik geen epoxy ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 08:20 #1276304

Dat heb ik hier al zo vaak geroepen, dat het op mijn grafsteen komt te staan, vrees ik ;-)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 09:33 #1276348

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Mmmm... geen sikaflex in die naden zegt 'ie...
Laat ik dat (de 271 voornamelijk) nu jarenlang voor die toepassing hebben gebruikt. Wat zijn de nadelen waarom ik op tixoplast over wil?

BTW: zouden ze groepskorting geven op grafstenen met vergelijkbare teksten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 09:38 #1276352

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Overigens heb ik goede ervaring met de klassieke epifanes lakken op een grenen en op een teakhouten overnaadse sloep.
Op de grenen sloep hebben we ook ooit de monurethaan gebruikt toen die er net was: die werd te hard, gaat barsten en pak je er na een seizoen gewoon in plakken weer af.
Het zijn wel zachte lakken waarbij je je mag instellen op elk jaar even licht opschuren en een vers laagje, maar dat is in een dagje klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 09:58 #1276360

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 938
Berghout-2 schreef :
Dat heb ik hier al zo vaak geroepen, dat het op mijn grafsteen komt te staan, vrees ik ;-)

Nog niet hard genoeg in Cuijk geroepen -> www.gelderlander.nl/cuijk/met-...-vervangen~aaa8329b/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 11:12 #1276383

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
En op de tweede foto zie je duidelijk tot op welke diepte het hout is aangetast...NOT!
Daarnaast is mijn ervaring dat de kosten van fatsoenlijke epoxy en glas hard oplopen. Zo hard dat er al snel een stukje hout af kan om dat in te lijmen, als je niet de hele paal wilt vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 11:37 #1276399

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Bij restauratie van verrotte balkkoppen in gebouwen wordt nog steeds gebruik gemaakt van glasvezelstaven, een bekistingkje en gietmassa van kunsthars. Dit werd de Renofors methode genoemd. Deze toepassing in de buitenlucht en op de grens van wind en water zou ik nooit toestaan. Een nieuwe paal lijkt me zeker niet duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 11:56 #1276407

Tja, kennen jullie de Charlotte Rhodes nog? Dat grote houten schip had ernstig last van ingewaterde en rotte spanten.
Een gerenommeerd restauratiebedrijf uit Delft heeft in de jaren '80 dat schip "gerestaureerd" met de glasstaven-epoxymethode. Het zou beter worden dan nieuw, en minstens een eeuw meegaan.
Na ruim een jaar wisten we al beter. Of liever gezegd: wisten we slechter.
Een tijdje later is er door onopgehelderde oorzaak brand uitgebroken. Er werd gefluisterd.....

Ongelofelijk dat die andere Wim in Cuijk zo aan het aanklooien is.
Wim.


Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 12:17 door Berghout-2. Reden: foto!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 12:01 #1276410

Apae schreef :
Mmmm... geen sikaflex in die naden zegt 'ie...
Laat ik dat (de 271 voornamelijk) nu jarenlang voor die toepassing hebben gebruikt. Wat zijn de nadelen waarom ik op tixoplast over wil?

Bitumenpasta wordt er tussenuit geknepen als het hout weer zwelt naar zijn oorspronkelijke proporties. Dat is precies wat je hebben wilt.
Maar Sikaflex kan niet weggeknepen worden, waardoor er teveel spanning op de klinknagels kan komen.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 12:11 #1276411

Apae schreef :

BTW: zouden ze groepskorting geven op grafstenen met vergelijkbare teksten?

Ik kan wel een mal maken en ze dan gieten van epoxy :woohoo:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 12:38 #1276421

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Dat gerenommeerde restauratiebedrijf heeft voor ons een aantal werken uitgevoerd totdat ze failliet gingen. Misschien toch te veel glasstaven en kunsthars gebruikt :sick: Dom dat ze de methode voor schepen durfden te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 13:11 #1276437

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Volgens mij gaat die brug prima hoor. Over 50 jaar is het resterende hout binnen in de epoxy verrot en verdwenen, maar de epoxy buitenmantel houdt het geheel wel vast. In ieder geval op druk.
Goed bezig Wim!
;)
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 13:11 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 19:28 #1276549

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Berghout-2 schreef :
Apae schreef :
Mmmm... geen sikaflex in die naden zegt 'ie...
Laat ik dat (de 271 voornamelijk) nu jarenlang voor die toepassing hebben gebruikt. Wat zijn de nadelen waarom ik op tixoplast over wil?

Bitumenpasta wordt er tussenuit geknepen als het hout weer zwelt naar zijn oorspronkelijke proporties. Dat is precies wat je hebben wilt.
Maar Sikaflex kan niet weggeknepen worden, waardoor er teveel spanning op de klinknagels kan komen.

Wim.

Is die tixoplast kit ook geschikt om wrangen, gangen, etc. mee te monteren? Zo niet, wat dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 19:43 #1276552

Ja.
Ik gebruik daartoe al decennialang Shell Tixophalte, maar sinds de wijziging van de samenstelling ben ik overgestapt op Tixoplast van DenBraven/Zwaluw.
Het is een uitstekende bescherming tegen schimmelvorming door capillaire werking.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 22 apr 2021 20:07 #1276560

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Bedankt voor je reactie Wim. Dan ga ik dat gebruiken. Het is wel lekker goedkoop B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud en nieuw hout, wat nu? 23 apr 2021 05:25 #1276614

Bedankt Wim

Ik zal eens kijken in welke kleuren die verf bestaat. Goede tip van de kit in de naden.

Groet Mathy
Als iedereen zegt dat ik het leuk vind, dan zal dat wel zo zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl