mathyknaapen schreef :
..................
Wat is chloorrubberverf? Is dat gummieachtig? Of wordt het gewoon hard?
Mathy
Chloorrubberverf is niet keihard, maar ook niet heel slap. Het is een beetje flexibel, wat ideaal is voor hout omdat het niet zal breken als het hout werkt.
Het is zijdemat. Hoogglans is er niet.
Als er teerresten of vettige resten in het hout zitten, doe je er goed aan om de ondergrond zo mogelijk te ontvetten, maar chloorrubber hecht veel beter dan andere verfsoorten op zo'n vuile ondergrond. Het oplosmiddel dat er inzit zal de teer/ het vet uit de ondergrond enigszins oplossen.
Ook later, als je boot voor onderhoud weer het water uitgaat, zal een nieuwe laag chloorrubberverf de oude laag een beetje oplossen en daarmee een band aangaan.
Dat maakt het onderhoud erg gemakkelijk. En goedkoop.
Aanbrengen met een rollertje, en je bent klaar in een half uurtje.
Hou er wel rekening mee, dat er geen gewone verf over chloorrubber heen kan. Als je dat wel zou willen, moet de ondergrond eerst kaal en vet- en teervrij.
Nog een tip voor de naden onder water: als de boot erg droog is, kunnen de overnaadse naden een beetje lek zijn. Dat trekt wel dicht na een week (of 2), maar het is toch hinderlijk.
Ik leg altijd een heel dun rupsje bitumenkit* (bijvoorbeeld Tixoplast van DenBraven/Zwaluw) aan de buitenkant in die naden, en druk het even na met een natte vinger. De chloorubberverf kan daar na een dag gewoon overheen.
Als je het zo doet, is de boot direct vanaf de tewaterlating waterdicht.
*Gebruik hier GEEN sikaflex, polymax of andere rubberachtige kit voor!
Wim.