Ik heb er al veel over geschreven.
Even in het kort een samenvatting:
Maak de naden tussen de latten niet dicht met epoxy of een andere uithardende kit, zoals Sikaflex, siliconen, butyleen, MS-polymeer. Al deze producten zullen ervoor zorgen dat de natuurlijke uitzetting van het hout niet "weg" kan, met kapotspatten van de romp tot gevolg.
Verder raad ik ten stelligste af om met epoxy te werken. Epoxy is prachtig spul, maar niet geschikt voor bestaande constructies zoals een bootromp. Het is absoluut onmogelijk om zo'n romp echt 100,00000% waterdicht te maken, dus er zal water intrekken dat vervolgens niet meer kan verdampen (door de epoxylaag). Het hout zal in een adembenemend tempo van binnenuit verrotten.
Openstaande naden in een droge romp kun je dichtmaken met een spulletje dat er tussenuit geknepen kan worden, dus een spul dat niet chemisch uithardt.
In aanmerking komt bitumenpasta (zoals tixophalte van Shell of Tixoplast van DenBraven/Zwaluw). Maar wat ook kan, is gewone ouderwetse stopverf.
Stofverf is een mengsel van lijnolie en krijt.
Soms staat stofverf al een beetje lang in de winkel en is het dik geworden. Voeg dan wat gekookte lijnolie toe en klaar is kees.
Stopverf is overschilderbaar met verf op olie- of alkydbasis (zeg maar de gewone verf).
Bitumenpasta's zijn niet overschilderbaar. Chloorrubberverf houdt wel op bitumen, maar er zal een groene waas doorheen trekken, ook na 5 lagen.
Over chloorubberverf kan geen andere verfsoort aangebracht worden, het zal niet hechten.
Wat zou ik doen bij een boot als de jouwe?
Onder de waterlijn bitumenpasta, bij voorkeur Tixoplast van DenBraven. Daaroverheen twee lagen Hempatex HiBuilt 46.330 (een chloorrubberverf, goedkoop en goed). Geen antifouling, want dat is niet nodig, erg giftig en erg duur.
Boven de waterlijn stopverf in de naden prakken. Afwerken met bootlak van Koopmans of Tenco.
Simpel, snel, goed en goedkoop.
Wim.