Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: boren in teakhout

boren in teakhout 19 okt 2021 13:03 #1333717

ter ondersteuning van mijn nieuwe overloop ga ik een teakhouten balk van 45 mm breed en 95 mm hoog monteren. voor de montage van de rail komen er zo'n 10 tot 12 gaten door de balk heen (95 mm diep dus) van 6,5 mm diameter.

ik heb me laten vertellen dat je teakhout niet met een staalboor zou moeten boren.

maar wat voor boor dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:boren in teakhout 19 okt 2021 13:08 #1333718

Met een speedboor.



Laatst bewerkt: 19 okt 2021 13:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 13:18 #1333723

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 759
Ik zou de gaten zelf met een wat kleinere boor boren, 5 of 5.5. Dan kan je de schroeven (ik neem aan dat je M6 gebruikt) er als het ware instappen. Je drukt met de schroefdraad vrij gemakkelijk een schroefdraad in het houd en het zit dan al zonder moer erg vast.

Houtdraad schroeven kan natuurlijk ook op die lengte, dikke goudschroeven van 80mm hebben ook veel houdkracht, en dan heb je geen moeren aan de onderkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 13:22 #1333725

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11910
Houtdraad schroeven kan natuurlijk ook op die lengte, dikke goudschroeven van 80mm hebben ook veel houdkracht, en dan heb je geen moeren aan de onderkant.
Ja, maar goedkoop is anders ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 13:28 #1333727

Ankeraar32 schreef :
ter ondersteuning van mijn nieuwe overloop ga ik een teakhouten balk van 45 mm breed en 95 mm hoog monteren. voor de montage van de rail komen er zo'n 10 tot 12 gaten door de balk heen (95 mm diep dus) van 6,5 mm diameter.

ik heb me laten vertellen dat je teakhout niet met een staalboor zou moeten boren.

maar wat voor boor dan wel?

Teak kun je best met een staalboor boren maar...door de spiraal zal de boor het laatste stukje er doorheen twisten. dit kun je voorkomen door er aan de onderzijde waar de boor doorbreekt een plank onder te klemmen met lijmklemmen.. ook een speedboor zal de kanten breken bij doorbreken als er niets achter zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 13:39 #1333729

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9614
Gewoon een goede houtboor nemen, dat werkt zoals het moet. Rustig boren zonder druk en de boor het werk laten doen. Simpeler kan het niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 13:44 #1333730

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Met deze bedachte constructie is heel moeilijk om inwatering te voorkomen. Doordat er relatief veel, wisselende, krachten komen op de bevestigingen zit er altijd wel beweging tussen het hout en de bouten of schroeven. Dus kan er water in het hout. Traditioneel werd er een katoenen draadje gedrenkt in loodwit om het boutje gedraaid waar hij in het hout ging. Loodwit is niet meer van deze tijd dus "iets" moderns wat het onderling werken kan opvangen.
Het boren gaat bij kleine diameters tot ± 10mm het beste met een houtboor.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 14:17 #1333747

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Ankeraar32 schreef :

ik heb me laten vertellen dat je teakhout niet met een staalboor zou moeten boren.

Komplete onzin.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 14:56 #1333758

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15406
Houtboren zijn altijd beter om in hout te boren (dúh) maar met wat beleid gaat het met gewone scherpe HSS boren ook prima hoor. Even een stukje afvalhout eronder tegen splinteren is ook altijd een goed idee, maar juist teak splintert niet heel erg. Het kleine rafelrandje wat eventueel ontstaat kan je ook prima wegnemen door het gat even licht te soevereinen. Staat ook nog profi ook.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 19 okt 2021 15:59 #1333785

Wallaby schreef :
Gewoon een goede houtboor nemen, dat werkt zoals het moet. Rustig boren zonder druk en de boor het werk laten doen. Simpeler kan het niet zijn.
En vooral met teak en andere hardhout soorten zorgen dat je regelmatig het zaagzel even lost uit de groeven van het boortje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 20 okt 2021 21:49 #1334123

holtere schreef :
Houtdraad schroeven kan natuurlijk ook op die lengte, dikke goudschroeven van 80mm hebben ook veel houdkracht, en dan heb je geen moeren aan de onderkant.

Ja, maar goedkoop is anders ;)

En nog wel 80mm dik, de vraag is hoelang ze dan zijn.
Waar zijn ze te koop en betaal je per gram??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 20 okt 2021 21:55 #1334124

Even on topic :laugh:

6,5mm gewoon met een fatsoenlijke staalboor boren, teak is natuurlijk wat taaier en heeft waar meer kalk in zich dan veel andere soorten maar het is niet zo dat je er in tibet gesmede boren voor nodig hebt die gehard zijn in jak pis.
Het kan misschien een boortje meer kosten maar het lukt meer dan prima.
Geen speciaal geslepen cobalt boren gebruiken, die happen namelijk vreselijk in hout.
Laatst bewerkt: 20 okt 2021 21:55 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 06:18 #1334135

Sjonge, nooit geweten dat je zóveel moet doen om een gaatje in teak te maken ;-)

Teak is niet taai, niet hard, niet zwaar. niet splinterig.
Elke soort boor (ook een pisbakken HSS van de action) is goed, mits scherp en recht.

Het is inderdaad verstandig om je teak op een stukje afvalhout leggen, om uitbreken van het uittreegat te voorkomen. Maar dat geldt voor elk te boren gat in elke houtsoort.


Wil je heel precies op de goede plek boren? Sla er dan een deukje in op de afgetekende plek met een drevel of zo, dan loopt de boor direct goed.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 06:57 #1334139

Weet je:

Ik denk daar helemaal niet bij na.
Pak een boor van de goede maat en boor................klaar.

Als ik voor elk dingetje dat ik doe, hier op het ZF raad ga vragen.....................MMMmmm :woohoo: :woohoo:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 07:40 #1334150

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
vergelijk; metaal boor versus hout boor


Laatst bewerkt: 21 okt 2021 07:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 09:18 #1334175

3Noreen schreef :
vergelijk; metaal boor versus hout boor




Leuk topic dit!

Maarreh... Welk gat is van welke boor? Of is het een quizzz?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 09:34 #1334176

Maarreh... Welk gat is van welke boor?

Kan je dat niet zien dan??? :lol: :lol:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 09:55 #1334183

Leuke quizz. Ik denk dat:

Wáár zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 10:31 #1334191

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Van welke houtsoort worden houtboren gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 10:33 #1334192

Aswin schreef :
Van welke houtsoort worden houtboren gemaakt?

boomnl.nl/ijzerhout/
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 11:37 #1334200

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Zwaardopzee schreef :
Leuke quizz. Ik denk dat:


U heeft de hoofdprijs, helemaal goed.
Zelf vond ik het verschil niet zo groot dat ik op zoek zou gaan naar een speciale houtboor. Tenzij het fineer betreft. Dat splintert veel sneller dan massief hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 13:12 #1334212

3Noreen:

met wat voor houtboor is het "mooie"gat op jouw foto geboord?

ik kom deze tegen op internet als houtboor:




daarnaast zie ik ook slangenboren en houtboren met een "puntje"

gezien de diepte die ik wil boren gebruik het liefste de meest geschikt boot, want ik heb de ervaring dat bij die diepe gaten in teak een gewone ijzerboor nog el eens wil weglopen waardoor het gat scheef komt te zitten.
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 13:15 door Ankeraar32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 okt 2021 16:08 #1334243

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Ankeraar32 schreef :
3Noreen:

met wat voor houtboor is het "mooie"gat op jouw foto geboord?

ik kom deze tegen op internet als houtboor:




daarnaast zie ik ook slangenboren en houtboren met een "puntje"

gezien de diepte die ik wil boren gebruik het liefste de meest geschikt boot, want ik heb de ervaring dat bij die diepe gaten in teak een gewone ijzerboor nog el eens wil weglopen waardoor het gat scheef komt te zitten.

Het "mooie" gat op het plaatje is geboord met de boor waarvan ik eerder in dit draadje een foto plaatste. Gewoon een vrij goedkoop chroom vanadium boortje. Zeker geen HSS. Vaak zijn boren te agressief. Eenmaal in het hout trekken ze zich zonder dat je daar controle op hebt door het hout heen. Dat komt omdat de spoed van de spiraal te klein is.
De bovenste boor heeft mijn voorkeur. Geeft meer controle. Verder met een hoog toerental boren. Snijden niet er doorheen drukken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 27 okt 2021 19:13 #1335667

3Noreen schreef :
Ankeraar32 schreef :
3Noreen:

met wat voor houtboor is het "mooie"gat op jouw foto geboord?

ik kom deze tegen op internet als houtboor:




daarnaast zie ik ook slangenboren en houtboren met een "puntje"

gezien de diepte die ik wil boren gebruik het liefste de meest geschikt boot, want ik heb de ervaring dat bij die diepe gaten in teak een gewone ijzerboor nog el eens wil weglopen waardoor het gat scheef komt te zitten.

Ik had nog een paar van die boren met zo'n centreerpunt liggen en daar heb ik inderdaad keurige gaten mee geboord op een kolomboormachine. is erg goed gegaan. veel dank voor het advies.

Het "mooie" gat op het plaatje is geboord met de boor waarvan ik eerder in dit draadje een foto plaatste. Gewoon een vrij goedkoop chroom vanadium boortje. Zeker geen HSS. Vaak zijn boren te agressief. Eenmaal in het hout trekken ze zich zonder dat je daar controle op hebt door het hout heen. Dat komt omdat de spoed van de spiraal te klein is.
De bovenste boor heeft mijn voorkeur. Geeft meer controle. Verder met een hoog toerental boren. Snijden niet er doorheen drukken.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boren in teakhout 21 nov 2021 10:06 #1342581

dit is het geworden, deze klus is klaar!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl