JohanL schreef :
Een diamant komboor? Voor steen is misschien ook te gebruiken voor roest. Wat een soort zout is. De kristallen moeten gebroken snijden heeft geen zin toch? Ik wil de stalen bouten uit de gegoten ballast kiel boren. Ik voor dan vnl in het staal toch? Tenzij ik besluit nieuwe gaten te boren. Wat weer consequenties heeft voor de bevestiging boven de kielbalk want nu zit alles precies op de plek waar de spanten samenkomen
Ik heb in het verleden een 11mtr houten Abeking&Rasmussen uit 1906 ( 4 ton, slank model s-spant) gerestaureerd en daar zaten de kielbouten van onder door de gietijzeren ballast gestoken ( is vaak wel te zien onder de ballast)
1 Eerst de boot met kiel op 15-20cm houten blokken gezet, zodat de kielbouten naar onderen vrij zijn.
2 Ik heb toen eerst de moeren afgeslepen, de bootromp opgetild ( vijzels, krikjes en stutten) tot de ballast iets vrij hing ) en mbv voorhamer en dhz komboor (lange passende buis met gekartelde rand op as gelast) de ballast incl bouten laten zakken.
3 Een paar bouten kwamen met voorhamer en dikke "drevel"( as in dezelfde dikte als kielbouten) vanuit het doodhout los naar onderen uit de ballast. Die kon ik daar in partjes afslijpen ( ivm die 15-20cm hoogte onder de ballast) tot alles eruit was.
4 Bouten die vast bleven zitten in het gietijzer heb ik afgeslepen vlak boven het het gietijzer in de ruimte tussen romp en ballast, zodat ik er met lange drevel/as door het doodhout harder op kon slaan. Paar nachten kruipolie/petroleum langs de bouten helpt ook.
5 Belangrijk: haal niet alle kielbouten tegelijk los! Dan kan de ballast/romp uit lijn zakken en heb je een volgend probleem. Ik heb de kielbouten vervangen door gegalvaniseerde draadeinden die ik er van boven weer in kon steken. Die heb ik steeds erin gestoken als er een oude bout uit was. Moer eronder, maar verder niet vast.
6 Toen uiteindelijk alle oude kielbouten eruit waren en vervangen door draadeinden, heb ik een dikke laag bitumenkit ( Shell Tixophalte ) tussen doodhout en ballast gesmeerd en de romp weer terug laten zakken op de ballast. Vervolgens moeren onder de draadeinden en deze met moer en grote schijven en ruim bitumenkit aangedraaid en rest afgeslepen.
Er zijn waarschijnlijk nog 1001 manieren, maar dit heeft toen gewerkt in dhz-setting en verder nooit problemen of lekkage gegeven ( boot is na 7jr verkocht richting noord-Duitsland en uit oog verloren). Stevige klus (!) , vooral hijs en stutwerk moet goed gecontroleerd gebeuren ( ik had geen kraan ter beschikking ) en bouten zitten soms hardnekkig vast......maar alles wat ooit los zat, kan weer los
Misschien heb je er wat aan?
NB ik heb onderwater ook Tixophalte toegepast om naden te vullen en de boot afgewerkt met een bitumen/teer product en AF van Touwen, maar dat is ruim 30jr geleden. Daar hebben ze in Zweden waarschijnlijk meer know-how van dan hier. Ik zou persoonlijk ver weg blijven van epoxy ed. bij een klassieker.