mithras schreef :
De vraag flexiteak of teak behouden. Vermoed dat teak renoveren net wat goedkoper zal zijn als een nieuw dek maar wel veel authentieker maar het onderhoud zal terugkomen. Wat zouden jullie doen?
Wat ik in jouw situatie zou doen is best lastig inschatten zonder gezien te hebben. Gezien je type boot is de boot beide opties waard. Wat ik deed (projectboor Hallberg-Rassy 34) is de boot naar binnen en op m'n knietjes het dek rond. Ja, een mega klus, maar ook: het ziet er weer mooi uit.
We maakten de afweging of ons dek nog een "rondje" mee zou kunnen, of dat het eraf moest en we aan een alternatief moesten denken. We kozen voor het eerste. Dat betekende dat we eerst de rubbers eruit hebben gesneden (Multi-tool met U-mesje). De ronde hoekjes met de hand + mesje. Daarna de naden geschuurd (dun plaatje met grof schuurpapier er omheen).
Daarna alle proppen eruit (eigenlijk: eraf gewipt), schroeven verwijdert (schroeven werden toen gebruikt om de lijm te fixeren), gaten uitgeboord en nieuwe proppen erin (zo ongeveer het moment dat de knieën niet meer wilden

). Toen werd het tijd om te kitten (Compressor + kitspuiten voor "worsten" geleend). Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Wij hebben gespoten en direct met plamuurmes afgestreken en daarna een week laten drogen.
Tot slot een groot schuurfeest gegeven

, schuurpapier + machine werd ter beschikking gesteld

. Eerst grof (80) daarna wat fijner (120).
Je gaf aan dat je "lui" bent, dit is geen klus voor luie mensen. Maar ja, ga zo'n eens omrekenen in arbeidsloon. In dat geval was verwijderen en kurk of kunst-teak minder kostbaar geweest (schat ik zo in). Als het even kan: teak renoveren, als het echt niet kan dan zijn goede alternatieven een prima investering voor je klassieke boot.
Mijn eerste overweging zou kurk zijn. Ken je het
project van Dicer (ik zou dan graag een keertje bij hem op bezoek gaan).
Groet, Hans