Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Delaminatie waarschip

Delaminatie waarschip 13 apr 2023 22:25 #1472989

  • LauraM
  • LauraM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hoi zeilers,

Na vorig jaar het hele onderwaterschip van mijn waarschip kaal gehaald te hebben en opnieuw in de bottomcoat gezet te hebben vond ik gisteren twee plekken aan de onderkant waar de coat los begon te laten. Na afkrabben blijken twee plekjes van de multiplex planken een soort van zacht te zijn, en een beetje bol te staan.bij drukken veert het mee, zeg maar. Er kwam geen vocht uit na erop te drukken. Omdat deze boot toch een te groot project blijkt te zijn (ook delaminatie aan de binnenkant en een paar plekken op het dek die problematisch zijn) en ik eigenlijk liever zeil dan klus heb ik besloten het bootje eind dit jaar weg te doen. Ik zou er echter wel heel graag dit seizoen nog mee zeilen..

Nu mijn vraag: is er een kans dat de structurele stevigheid van de boot aangetast is door eventuele rot of delaminatie, dat er tijdens het zeilen iets echt kapot kan gaan/kan breken? Heeft iemand daar ervaring mee?

De delaminatie/zachte stukken zitten aan de onderkant, tegen de kielbalk aan. Vooral even voor mijn eigen gemoedstoestand, dat ik wel nog op mijn bootje kan vertrouwen? :dry:

Heel erg bedankt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 00:11 #1472994

De boot zal zeker niet zo snel uit elkaar vallen, maar als je de boot te water legt word het probleem heel snel groter en kun je verkopen van de boot waarschijnlijk vergeten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 05:10 #1473002

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Hmm, tja, wat is wijsheid.

Ik had hetzelfde in de onderste gangen naast de kiel en had dezelfde twijfels. Mijn angst zat erin dat zo'n zwakke plek bij een stevige golf of klap een lek zou kunnen worden. Als je aan de buitenkant al zacht hout voelt, is het in de binnenste lagen al pulp geworden.

Een lek, afhankelijk van de grootte, kan in korte tijd tot een gezonken schip leiden. Los van het feit dat dat gevaarlijk kan zijn als je aan bord bent, midden op een meer, is het ook een kostbare aangelegenheid (bergen, kapotte spullen).

Zoals Erik zegt, uit elkaar vallen zal niet gaan gebeuren, lekken is waar ik niet lekker van sliep.

In mijn geval heb ik gekozen de boot te slopen. Ik wilde niet meer het water op met mijn gezin met een boot die mijn vertrouwen niet meer had.

Dat allemaal gezegd hebbende nog een paar overwegingen voor je:
  1. De boot in losse onderdelen verkopen levert veel meer op dan de boot als geheel (zeker in de staat die je beschrijft. Zelfs als je de containerhuur (waarmee je 'm gaat afvoeren) meerekent.
  2. Je kunt de rotte plekken met een stevige schuurmachine en beitels te lijf gaan en net zo lang schuren en krabben en beitelen totdat al het zachte hout weg is. Daarna met epoxy en glasvezel de ontstane ruimte weer opvullen. Dat is geen structurele oplossing, maar brengt je wel door het seizoen heen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 14 apr 2023 05:12 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 06:10 #1473004

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Ai, wat vervelend, zo'n ontdekking na al dat werk.

Ja het kan de zeewaardigheid aantasten. Wat DeBommel zeg is mij in werkelijkheid gebeurt: op het IJsselmeer een stevig paaltje gepakt (woei wel fors door en aan lager wal) en daarna water maken wat ik op het moment zelf niet doorhad. Pas na een tijdje doorzeilen vond ik dat er wel veel water onder de vlonders stond. Kon er nog mee doorzeilen (moest ook wel, was solo, en het gebeurde ergens tussen Enkhuizen en Stavoren).

Bij aankomst meteen in de kraan en toen bleek de onderste SB-gang voor de kiel over een lengte van een halve meter gescheurd te zijn. Deze stond in de lengte geknikt naar binnen. Deze bleek ook zacht (rot) te zijn waardoor dit heeft kunnen gebeuren (was ook het oordeel van de expert van de verzekering).

Op basis van een algemene beschrijving zou ik dus niet durven zeggen of het kan of niet kan in jouw geval. Ja het kan de zeewaardigheid aantasten maar dat van een afstand beoordelen is niet mogelijk.

Laat het inspecteren door iemand (jachtbouwer, werf, expert) die er verstand van heeft.

Als je besluit er mee door te varen kun je er niet veel mee doen: zeiknat en rot multiplex laat zich niet verwerken / verlijmen / beschilderen dus de enige remedie is rotte stuk er ruim uit halen, en een nieuw stuk erin, maar dat is nogal een klusje en je weet niet wat je nog meer tegenkomt.

Aan de andere kant: toen ik de mijne liet repareren was het constructiewerk in 3 uurtjes en 150 euro klaar: hoefde alleen nog maar zelf het verfsysteem weer op te bouwen op de gerepareerde plek. Weet natuurlijk niet of dit vergelijkbaar is met jouw situatie, maar even informeren en laten beoordelen kan om die reden ook geen kwaad: wie weet valt het mee.

Je zou eventueel kunnen dubbelen, ruim over het rotte stuk heen waar je weer houvast hebt, maar dat is ook niet eenvoudig en vermoedelijk even veel werk, of zelfs meer, dan vervangen. Het is weliswaar een knikspant, maar alles is nog steeds gebogen dus een recht stuk hout erover heen gaat niet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 08:20 #1473035

  • LauraM
  • LauraM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor jullie antwoorden. Dat is inderdaad ook mijn angst, en best heftig wat je beschrijft holrobert!

Wat je zegt, deBommel, als het aan de buitenkant zacht is is de binnenkant al pulp.. zo had ik het nog niet bekeken. Mijn logische redenering was, dat de delaminatie vanaf de bovenste laag begint en dan langzaam verder gaat naar binnen. Of denk je dat het van binnenuit is gaan rotten en nu de buitenste laag (de onderkant dus) heeft bereikt? Dat kan ook natuurlijk..

Ik heb de haveneigenaar ernaar laten kijken, en hij zegt dat het geen kwaad kan er nog even mee door te varen omdat het hout niet nat aanvoelt. Wel moet het voor structurele oplossing aangepakt worden. Ik ben alleen niet zeker van zijn expertise en twijfel dus enorm. Probleem is dat ik eigenlijk volgende week het water in moet, en anders een andere plek op de wal moet zoeken én mijn zomerligplaats door moet betalen.


Ik twijfel nog de plekjes even tijdelijk aan te pakken ( maar inderdaad bang voor wat ik nog meer aantref..) of gewoon maar te beginnen de boot langzaam in onderdelen te verkopen en einde seizoen af te voeren (en te zorgen dat er dan niet teveel spullen in de boot liggen, mocht het toch misgaan..)

Moeilijk, en heel droevig. We hebben zoveel werk zitten in het bootje dat het moeilijk te accepteren is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 08:34 #1473040

Vervelend en lastige beslissing maar ik zou het advies van De Bommel opvolgen. Je wilt de boot toch verkopen zeg je en het vertrouwen in de boot is weg dus alle tijd en geld die je erin stopt is eigenlijk zonde, daarnaast is het nog begin seizoen dus misschien snel schakelen en deze in onderdelen verkopen of op Marktplaats zetten met vermelding delaminatie et cetera en door naar een ander bootje.
Laatst bewerkt: 14 apr 2023 08:40 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 09:23 #1473045

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Het seizoen is amper begonnen.
Wat ik zou doen is z.s.m. het slechte stuk er ruim uitzagen en vervangen.
Hout is een prachtig materiaal om te bewerken.
Of is dat deel gemaakt van gebogen plaat?

Hoeveel werk is het schat je in?
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 10:12 #1473061

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Als je echt dit seizoen nog wilt varen zou je de rotte plek van binnenuit kunnen dubbelen. Maak de plek ruim schoon en droog met een scherpe verfkrabber, koop een stuk watervast (Garantie) multiplex van 6 mm, ruim groter ( rondom 10 cm) dan de rotte plek en breng de plaat aan met Polymeerkit of Shell Thixcofalt enwat rvs schroefjes. Totale kosten niet meer dan een paar tientjes.
De waarde van een Waarschip met rot in de huid is vrijwel nihil. Alleen een echte hobbyist zal er aan willen beginnen. Verkoop van losse onderdelen zoals lieren, klemmen, blokken en zeilen brengt waarschijnlijk meer op. Moet je de boot nog wel zelf slopen, maar dat is van later zorg.
Waar ligt de boot eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delaminatie waarschip 14 apr 2023 10:21 #1473062

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Het slechte stuk ruimschoots vervangen. Als er eenmaal vocht in multiplex zit dan trekt door tussen de houtlagen en de verlijming.

Wel eerst goed onderzoeken of er nog meerdere plaatsen slecht hout aanwezig is.

Vooral erg belangrijk is dat de kopse kanten van multiplex goed afgesloten zijn.

De watervaste verlijming van multiplex heeft alleen betrekking op de lijmsoort.

En neem voor de reparatie een goede multiplex plaat van Bruynzeel bijvoorbeeld.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl