Hmm, tja, wat is wijsheid.
Ik had hetzelfde in de onderste gangen naast de kiel en had dezelfde twijfels. Mijn angst zat erin dat zo'n zwakke plek bij een stevige golf of klap een lek zou kunnen worden. Als je aan de buitenkant al zacht hout voelt, is het in de binnenste lagen al pulp geworden.
Een lek, afhankelijk van de grootte, kan in korte tijd tot een gezonken schip leiden. Los van het feit dat dat gevaarlijk kan zijn als je aan bord bent, midden op een meer, is het ook een kostbare aangelegenheid (bergen, kapotte spullen).
Zoals Erik zegt, uit elkaar vallen zal niet gaan gebeuren, lekken is waar ik niet lekker van sliep.
In mijn geval heb ik gekozen de boot te slopen. Ik wilde niet meer het water op met mijn gezin met een boot die mijn vertrouwen niet meer had.
Dat allemaal gezegd hebbende nog een paar overwegingen voor je:
- De boot in losse onderdelen verkopen levert veel meer op dan de boot als geheel (zeker in de staat die je beschrijft. Zelfs als je de containerhuur (waarmee je 'm gaat afvoeren) meerekent.
- Je kunt de rotte plekken met een stevige schuurmachine en beitels te lijf gaan en net zo lang schuren en krabben en beitelen totdat al het zachte hout weg is. Daarna met epoxy en glasvezel de ontstane ruimte weer opvullen. Dat is geen structurele oplossing, maar brengt je wel door het seizoen heen.