Het motorluik van mijn contest is na 49 jaar toe aan een flinke opknap beurt.
Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik dit het beste mijn motorluik op kan knappen want ik wil graag het orginele luik behouden.
Het motorluik is opgebouwd uit ingerubberde teaklatten op een houten onderplaat.
Deze onderplaat is aan 1 kant rot en zacht.
Ik vermoed dat er al langere tijd water tusssen het rubber en de teaklatten loopt waardoor de onderplaat bij de vorige boot eigenaar al langzaam slecht begon te worden.
Afgelopen najaar heb ik de rotte stukken eruit gestoken met een beitel en opgevuld met bison rubberseal en houtvuller.
Echter dit heeft niet lang gehouden aangezien er nog steeds water langs het rubber en teaklatten.
Motorluik bleef beetje lekken en plaat is weer slecht en zacht op die plekken
Inmiddels heb ik de opgevulde stukken weer kaal gemaakt zoals te zien is op de foto's
Ik heb 2 oplossingen in gedachten maar wil graag van jullie kennis gebruik maken wat ik nu het beste kan doen om het originele luik te redden. De teaklatten zijn nog prima afgezien van de onderplaat en het rubber.
Optie 1 onderplaat vervangen
De teaklatten voorzichtig los maken van de onderplaat.
De teaklatten op een nieuwe onderplaat van multiplek of betonplex lijmen en daarna opnieuw inrubberen
Is het een optie om de de onderplaat te behandelen met een paar lagen epoxy om een waterdichte laag tussen onderplaat en teaklatten te krijgen ?
Optie 2 onderplaat herstellen.
De huidige onderplaat herstellen door de gaten vol te gieten met ingedikte epoxy.
Daarna de teaklatten opnieuw inrubberen.
Andere ideeën zijn uiteraard ook welkom
Hieronder de foto's van de huidige toestand van het motorluik.