Peper heeft ervaring met een meesturende motor.
De boot is een €kruiser MKiii de luxe uit 1974, met kimkielen (ongeveer vanaf de achterste tot de voorste fender op de foto). De diepgang is 70cm bij een geladen boot. Je moet alle trucs in het boek uitvoeren om de onbezeilde hoek klein te houden. Het stuurgedrag is als van een boot met een lange kiel. De hydrodynamica van het onderschip is dat van een baksteen, maar eenmaal een beetje vaart dan gaat ze prima en stabiel rechtuit. Ze is bepaald geen 'ballerina' en een pirouette vraagt 15 meter draaicirkel.
Het oude kunststof roer heb ik vervangen door een houten roer opgebouwd uit Bankiray en de stroken zijn aan elkaar gelijmd en geschroefd (RvS schroeven en glasvezel versterkt PU lijm).
Om de motor (Yamaha C5 2t) mee te laten sturen heb ik in eerste instantie een motorstoel op het roer gemaakt. Bij vol vermogen is dan de draaicirkel ongeveer net zolang als de boot (7,35m).
De trim is dan waardeloos, de boot ligt 'op z'n kont'. Dat staat indrukwekkend maar vaart voor geen meter. De motorstoel heb ik van het roer afgehaald en de motor is weer op de oude motorstoel geplaatst.
De 'Hiemahama' is uit dienst genomen en vervangen door een Torqeedo 4kW (iets onder de 6pk). Deze motor is veel lichter en de accubank voor in de boot zorgt ook nog eens voor een vlakke trim. De motor is op de oude motorstoel geplaatst en heeft een spoorstang gekregen die op een RvS bout op het helmhout draait.
De stuurgeometrie volgt niet het Ackermann principe, maar is goed genoeg voor een draaicirkel van net iets meer dan 9m. Fijn is dat het ook werkt als je achteruit wilt (bv de box in). Bij een lage snelheid met weinig waterdruk op het roer is het effect van de motor op de besturing groot. Heb je snelheid, dan doet het roer meer voor de besturing. Je zult wel even moeten wennen aan deze besturing en doe dat rond een boei op het open water en niet in de haven! Er is ook minder 'wieleffect' van de schroef zo dichtbij het roer. Daar zul je ook aan moeten wennen!
Groeten, Peper