Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: cold-molded houten zeilboten

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 07:28 #1593272

  • Chapaef
  • Chapaef's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Hallo,

Ik lees veel goede dingen over cold-molded houten zeilboten, maar toch zie je ze zelden op het water. Wat zou de reden kunnen zijn dat ze niet echt zijn doorgebroken op de markt?

Deze boten zijn licht en bieden de voordelen van hout (warmte, sterkte, geluidsisolatie tijdens het varen, en ze varen veel beter in onrustige zeeën dan polyester boten).

Kan iemand de mogelijke nadelen aanvullen of uitleggen waarom ze minder populair zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 08:03 #1593276

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27505
De reden dat je ze in Nederland niet veel ziet, is dat er hier weinig jachtwerven zijn (geweest) die volgens deze methode bouwen of bouwden. De enige die ik zo kan bedenken is de Kolibrie-werf in Stompwijk. Daarnaast zijn er waarschijnlijk wel wat boten gemaakt door zelfbouwers, maar dat zijn er hoogstens ook enkele tientallen.

De methode is wat gecompliceerder dan woodcore of bouw uit multiplex gangen (Waarschip). De stroken fineer waarmee je werkt, moeten in de praktijk strook voor strook 'pas' worden gemaakt, omdat een rondspant scheepsromp dubbel gekromde vlakken heeft. Niet de eerste keus voor een amateur met weinig praktische vaardigheid.

Een goed gebouwde romp kan kwalitatief wedijveren met elke andere methode, inclusief polyester boten. Gebouwd en afgewerkt met epoxy zijn deze boten ook redelijk onderhouds-arm.

Waar je idee, dat ze veel beter varen in onrustige zeeën, vandaan komt weet ik niet, maar naar mijn idee is het gedrag van een boot op zee meer een functie van rompvorm en een goede gewichtsverdeling. De materiaalkeuze is van ondergeschikt tot geen belang.
Laatst bewerkt: 25 okt 2024 08:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 08:51 #1593289

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
cold moulded is een mooie manier om one-offs te bouwen, maar eigenlijk ingehaald door schuimkernen. sneller en gemakkelijker te bouwen en te onderhouden.
In het buitenland zijn er een paar plekken geweest waar veel one-offs in de ior tijd zijn gebouwd, een cold moulded kwartonner kon je op een kleine werf laten bouwen, en elke paar jaar een nieuwe, eigenlijk zoals nu in de tp52 klasse nog gebeurt, qua omloopsnelheid.
Veel van die boten bestaan niet meer, als ze eenmaal slecht worden gaan ze ook hard achteruit.

Het staat nog wel eens op mijn lijstje om eens een boot zo te bouwen. misschien eerst eens een jolletje voor bij mij huidige boot. Ik heb mallen wel op dezelfde manier gebouwd, dus ken de technieken en truukjes om het niet compleet uit de hand te laten lopen qua tijd. Als ik nog eens tegen een stapeltje goedkoop fineer aanloop is de kans groot dat er een bootje uit komt, haha
Laatst bewerkt: 25 okt 2024 08:51 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 09:09 #1593292

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
De gebruikte lijmsoort is belangrijk. Oudere Kolibri bootjes waren hiervoor ook gevoelig. Later is men overgeschakeld op epoxie.

Een ander systeem was, toegepast door Fairy Marine in UK, de boot geheel in elkaar plakken en dan in een autoclaaf de lijm te laten uitharden. Zo zijn er ook wat kleinere bootjes gebouwd.

Maar is een systeem van al lang geleden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 09:10 #1593293

En er zijn variaties, zoals met multiplex ipv fineer. Ook 0/90 ipv 45/45.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 09:18 #1593295

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 715
Een belangrijk nadeel van cold moulded houten boten is het gebruik van hout. Dat schrikt veel mensen enorm af. Hout is onderhoud. Dat vertaalt zich in prijs en verhandelbaarheid. Voor ons betekende het destijds dat we een 34 voeter konden betalen.

Het argument dat hout ook onderhoud betekent klopt niet helemaal. Je kunt het onderhoud niet uitstellen zoals bij polyester. Als er hout bloot ligt moet je het gelijk aanpakken. Uitstellen is er niet bij. Maar meer onderhoud is het niet, niet voor de romp tenminste.

Het grote voordeel ten opzichte van polyester is de enorme rompstijfheid bij gelijke dikte en gewicht. De rompstijheid loopt ook minder terug dan bij polyester. Ik heb een 30 jaar oude cold moulded vd Stadt 34 en als wij met 20 kn onder vol tuig aan de wind varen dan piept of kraakt er niets en geen van de deuren of kastjes klemt. Ook een hoge stagspanning is zonder probleem te realiseren. De rompstijfheid zal ook het gedrag op golven verbeteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 11:55 #1593323

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Ik heb er ook een. Eigenlijk mijn tweede, eerst een Kolibri en nu een ontwerp van Koopmans sr. dat is gebouwd in plakhout. 5 lagen van 4mm. Enorm stijf inderdaad. En blijvend.

Nadeel is voor sommigen het gebruik van hout, elke keer het 'veel werk zeker?' terwijl dat bij een goede boot best meevalt. Mijn beide bootjes waren dan ook goedkope opknappers die niemand anders wilde hebben waarvan de vorige eigenaren het niet helemaal snapte. Maar bij beide boten waren juist de rompen nog heel erg goed en zat het probleem vooral in dek en opbouw wat eigenlijk niets te maken heeft met de cold-moulded bouw van de romp.

Er kleeft dus wel een imago aan vast wat invloed heeft op de financiele waarde want niet in trek, of dat nu terecht is of niet.

Een andere reden dat het niet meer gedaan wordt is de prijs van goed hout. Die is enorm opgelopen in de afgelopen decania waardoor het financieel niet meer recht te breien is. Maar eigenlijk zou het in de huidige tijd met andere houtsoorten een mooie richting zijn. Duurzaam geteelt hout met een een beetje epoxy en glas is toch aardig wat beter dan alleen polyester en glas. Maar zelfs aan hout als kernmateriaal kleeft tegenwoordig een negatief imago.
Laatst bewerkt: 25 okt 2024 12:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 15:28 #1593364

Wat de boer niet kent …. enz.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 17:58 #1593399

Mijn koopmans 24 voetwas ook van plakhout. Sterke boot.
In de loods waar ik hem afbouwde, romp had ik gekocht, bouwde Jelle eentje van 10 meter met dun hechthout, 4 mm dacht ik.
Met formaldehyde lijm, wit poeder mengen met rode harder, kon allemaal nog 45 jaar geleden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 19:31 #1593417

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Formaldahyde was een wit poeder en werd geactiveert met een zuur.

De handelsnaam was Melocol.

Dat is de destijds veel gebruikte lijm in houten masten, die het op den duur allemaal gaat begeven.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 19:55 #1593421

Was dat niet aerodux? (Resorcinol) en dan als de niet-falende lijm
Laatst bewerkt: 25 okt 2024 19:55 door rboxhoorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 21:47 #1593432

Resorsinol was het, heb er ook heel wat mee gelijmd.
Weet niet of het nu nog zit, boot is uit beeld.
Die van Jelle vaart nog steeds, dus best wel goede lijm.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 25 okt 2024 21:47 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 25 okt 2024 21:57 #1593433

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Recorsinol (Ciba Geigy) Aerodux was wel een goede lijm. Geeft zwart bruine lijmnaden. Melocol was wit/transparant. Houten masten die daar mij gelijmd zijn, geeft on den duur loslatende lijmnaden,

Masten moet gespleten worden en opnieuw verlijmd.

Dit is wel een belangrijk punt bij plakhouten rompen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 26 okt 2024 07:15 #1593447

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 715
Die van mij, bj 94, is gewoon met epoxy gelijmd. Vanaf wanneer is met overgestapt op epoxy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 26 okt 2024 08:11 #1593462

De eerste druk van het boek dat ik in het andere draadje postte stamt uit 1979. Daarvoor zal er ook al wel met epoxy gewerkt zijn schat ik in maar betwijfel of dat dan grootschalig was.
De Waarschip werf bouwde (niet cold molded) in 1981 het eerste schip met epoxy.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 okt 2024 08:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cold-molded houten zeilboten 26 okt 2024 08:47 #1593468

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Geen idee. De problemen met de eerdere lijmsoorten zijn pas later aan het licht gekomen.

De eerste Kolibti boten vertonen deze problemen. Na te zijn overgestapt op epoxie was dit opgelost.

De problemen met houten masten zijn na lange tijd nog actueel. Een kleurloze lijm oogde mooier dan zwarte lijmnaden.

Wat voor systeem Fairey Marine gebruikt is mij niet bekend. Wel dat dit een systeem was dat moest worden geactiveerd met een hoge temperatuur in een autoclaaf. Maar dat is al lang geleden.

De term dubbel diagonaal was een bekende regel. De fineer lagen daarbij kruislings over elkaar.

Was destijds wel een veel gebruikte bouwmethode.


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl