Bubbels schreef :
Ik weet niet of dit helemaal klopt, maar wij hebben deze op de IF: (edit: ik denk dat je nu met dezelfde vaart
)
www.svb24.nl/nl/andersen-lier-...taal-1-snelheid.html
Daar staat Vermogen overbrengingsverhouding 1e versnelling 5.5:1
Bij deze
www.svb24.nl/nl/andersen-zelfs...taal-1-snelheid.html
staat Vermogen overbrengingsverhouding 1e versnelling 18.8:1.
De trommel van de st18 is wel iets kleiner, maar de power ratio is wel groter. Als die inderdaad bijna 3x zo groot is dan voldoen de st18 zeker! Op de IF ook niet echt een reden om met een 2 speed te varen, maar goed dat is ook persoonlijk denk ik.
Bij de ST12 is het 9.5:1 (in mijn ogen zouden die al voldoen, maar te klein gaan zou ook zonde zijn). De ST28st is 9.5:1 en (ja de naam verklapt het al) 28.6:1.
Ik denk maar even wat uitleg. Een jaar of 8 geleden stond er in Zeilen een test van lieren. Wat daar uit kwam is het volgende:
1: De definitie van de "power ratio" zou moeten zijn van krachten in de hendel, tot kracht in de lijn. De rekenverhouding die daar tussen zit, is de power ratio. Uitgaande van een hendel van 250mm lengte. Maar:
2: Die rekenverhouding wordt niet door iedereen daadwerkelijk exact uitgevoerd, en:
3: Er zitten nogal wat verschillen in rendement. Als vuistregel is het rendement ongeveer 50%. Maar kan dus ook 40% zijn, of 60%.
4: Wat gevonden werd, is dat de uiteindelijke krachtverhouding, dus gemeten kracht op de hendel, tot gemeten kracht op de lijn, voor alle lieren zo'n beetje hetzelfde was.
Dat je als Toerenden Mensch bij de ene lier wat meer moet draaien dan bij de andere, maakt niet zo heel veel uit. Uiteindelijk gaat het vooral om de kracht die je kunt organiseren. Bij wedstrijden, als de tijd waarin je dat voor elkaar krijgt een echt issue wordt, en als je t 100 keer per dag moet doen, is dat misschien anders.