Wallaby schrijft:@Polyesterdokter: Wat zijn jouw ervaringen, in die zin, tot welke leeftijd heb jij polyester boten onder handen gehad?
Ik heb diverse malen zeil schepen en motorjachten uit half jaren 60 gerepareerd en mijn ervaringen daarmee waren goed.
Wel was mijn conclusie geen osmose en een droog laminaat dat verbaasde mij nogal.
Nu is het moeilijk in te schatten omdat je geen vergelijkings materiaal hebt.
Dat heb ik wel met alle polyester Loods tenders van het Nederlands Loodswezen want die heb ik in onderhoud gehad, inmiddels zijn de meeste vervangen door aluminium tenders.
Er zijn er naar mijn weten nog 2 in de vaart.
Deze boten zijn meer dan 40 jaar oud en gaan om de 2 jaar 2 weken naar de werf voor onderhoud.
De rest van de tijd liggen ze in het zoute water.
Uiteraard tussendoor wel eens een schade gerepareerd maar dit ter zijde.
Als je dan de oude bouwwijze bekijkt, geen sandwich maar dik polyester echt van top kwaliteit.
En geen osmose te bekennen, bij geen van de boten.
De boten zijn indertijd onder Marine keur gebouwd toen was de Loodsdienst nog onderdeel van de Marine.
In de oude documenten staat precies omschreven hoe de boten zijn opgebouwd, en ook bij reparatie moet dezelfde procedure worden aangehouden.
Reparatie en onderhoud mag ook alleen maar met Loyds gekeurde materialen dit wordt gecontroleerd door de scheepvaart inspectie net als de reparatie of onderhouds werkzaamheden zelf.
Slot conclussie: ik heb zeker geen slechte ervaringen met oude polyester schepen.