De boot is weer gerepareerd. Helaas niet allemaal zoals jullie het voorstelden. Deels omdat ik denk/hoop dat het op deze manier ook wel kan. Deels omdat ik toch wel tot de conclusie ben gekomen dat mijn boot een krakkemikje is en ik er ook niet al te veel geld aan uit wil geven.
Ik heb er voor gekozen de zwaardkast niet open te zagen. Aan de onderkant van de boot doorboren was geen optie omdat de pin in de dubbele bodem zat. Heb een RVS-bout op maat gemaakt voor de zwaardkast. Heb de plek van de oude pin met 2-componentenlijm ingesmeerd. Via een borgmoer heb ik hem geklemd tussen de twee wanden. Uiteindelijk nog met extra 2-componentenlijm afgesmeerd. Zwaard zit al weer in de boot en draait prima. Geen idee of het zeiledn wil.
Voor de staagbevestiging geldt hetzelfde als het zwaard: doorboren heeft geen zin omdat je ook dan in de binnenkant uit zou komen. Dus ook hier met diezelfde lijm en popnagels weer bevestigd. De lijm houdt onder ideale omstandigheden 180kg/cm2. De bevestiging is 5x3cm dus onder ideale omstandigheden houdt het meer dan 2,5ton met lijm alleen. En dan nog de 4 popnagels dus.
De eerder getoonde kromme mastvoet is met popnagels en lijm aan de mast bevestigd. De mastrail op de bodem van de boot is ook met lijm en popnagels bevestigd. (Hier zijn die 6mm nagels gebruikt...) De mast staat inmiddels weer op de mastvoet.
En zo ziet mijn gerepareerde boot eruit
Ik hoop deze week mijn boot nog te testen. Breekt hij nu alsnog in stukken uit elkaar dan is het jammer maar helaas een schroot-boot. In ieder geval allen bedankt voor het meedenken zover...