Jein, de term wicking wordt in 2 gevallen gebruikt.
- als het vocht zich beweegt tussen de "lege"ruimten van een laminaat, dus van de ene potentiele osmoseblaas naar de andere, tussen verschillende glasvezel lagen. Dit kan delaminatie tot gevolg hebben.
Dit is het gevolg van hygroscopische werking van de gebruikte hars, luchtinsluiting, onvoldoende menging etc.
Waar we het hier specifiek over hebben:
- de wicking door de holle vezel ontstaat door het fenomeen, capilaire werking, waarbij de vezel iets opzwelt. Aangezien het ene einde van de vezel eerder met vloeistof in aanraking komt, zul je dus eerst een soort puntje zien, later gevolgd door lijntjes. Uiteindelijk komt de vloeistof aan het andere einde van de vezel. Als de hars etc goed is,dan stopt het proces van aanzuigende werking.
Beide worden veroorzaakt doordat de gelcoat niet waterdicht is, om wat voor reden dan ook.
Jachtbouwers kennen het proces van wicking, door de vezel dus, al jaren, en zijn overgegaan tot het aanbrengen van een fijn geweven glasmat, met dunnere vezels als eerste laag, lagen achter de gelcoat. Die kunnen beter verzadigd worden met hars zodat de uiteinden van de vezels dicht zitten. Daarnaast zijn de vezels dunner, dus minder watertransport als het fenomeen van capilaire werking zich toch voordoet, ie minder zwelling.
Bij nieuwere schepen komt het zelden voor en mist de typische zure geur van osmoseblazen.
Zolang de vezels door de druk niet loskomen van de hars is er geen sterkteverlies, als ze wel loskomen dan gaat dit ook vaak gepaard met de vorming van osmoseblazen.
Over ernst en noodzaak tot reparatie laat ik me hier uit, het is veelal wel een cosmetisch probleem, dus courantheid.
Bovenstaand is geen wetenschappelijke verhandeling maar een goedbedoelde poging de veschijnselen, oorzaak te omschrijven en beide hebben als oorzaak een onvoldoende waterdichte afsluitende laag waardoor water aangezogen wordt, hygroscopisch of capilair.
Daarnaast kunnen er ook blaasjes ontstaan in de gelcoat zelf, door luchtinsluitingen (na het mengen aanwezig, ook die zwellen op door aanvoer van vocht. Deze verdwijnen vlot nadat het schip uit het water is. De engelse term hiervoor is aeration, en lijkt erg op wicking in een begin stadium.