Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polyesterboot en zeewater

Polyesterboot en zeewater 22 mei 2007 19:23 #17376

  • MJE
  • MJE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Wij zijn ons aan het orienteren op een andere zeilboot, nu hebben wij een Dehler gezien die aan onze wensen voldoet. De boot is ongeveer 13 jaar oud en heeft altijd op zoutwater gelegen.
Mijn vraag is: heeft een polyesterboot op zoutwater meer te lijden dan op zoetwater?? In mijn zeilende vriendenkring zijn de meningen nogal verdeeld. Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie's
Groeten,

Maarten.

Een dag niet gezeild is een dag niet geleefd!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 22 mei 2007 20:16 #17382

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
In principe is zout water beter voor het polyester omdat je minder last hebt van osmose. De aangroei van mosselen e.d. is meestal wel veel sterker, maar dat is relatief eenvoudig te verhelpen.
Wel hebben metalen delen door corrosie doorgaans meer te lijden in een zoute omgeving. Ook zullen vallen e.d. wat sneller slijten door de zoutkristallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 22 mei 2007 20:29 #17386

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Van zout naar zoet schijnt osmose te bevroderen:
Als je een schip koopt, vraag na waar het schip heeft gevaren. Wanneer je een schip koopt dat jarenlang op zout heeft gevaren en je schakelt over op alleen zoet, kan het schip gevoelig zijn voor osmosevorming omdat de moleculaire structuur van zout water dichter is dan van zoet.
Het is niet zo dat elk schip hier gevoelig voor is, maar het kan zomaar gebeuren dat een osmose-vrij schip van zout naar zoet binnen 1 seizoen osmose ontwikkelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 22 mei 2007 20:56 #17389

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Van zout naar zoet schijnt osmose te bevroderen:
Als je een schip koopt, vraag na waar het schip heeft gevaren. Wanneer je een schip koopt dat jarenlang op zout heeft gevaren en je schakelt over op alleen zoet, kan het schip gevoelig zijn voor osmosevorming omdat de moleculaire structuur van zout water dichter is dan van zoet.
Het is niet zo dat elk schip hier gevoelig voor is, maar het kan zomaar gebeuren dat een osmose-vrij schip van zout naar zoet binnen 1 seizoen osmose ontwikkelt.
Ik geloof eigenlijk niet dat osmose wordt bevorderd door de overgang van zout naar zoet. Dat kan alleen maar als de zoutmoleculen door de gelcoat in het polyester zijn getrokken. Als dat al mogelijk is zou het zout er in het zoete water ook weer uit moeten trekken omdat de gelcoat dan niet semipermeabel is (een semipermeabele gelcoat is een voorwaarde voor het ontstaan osmose).

Het kan wel zo zijn dat het proces van de vorming osmose pas in gang wordt gezet of versneld bij de overgang van zout naar zoet. Maar dat betreffende schip zou ook osmose hebben ontwikkeld als het direct na de bouw op zoet water is komen te liggen. De periode dat het op zout water heeft gelegen is dan alleen maar uitstel of vertraging van het proces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 22 mei 2007 22:10 #17393

Beste MJE,

polyester en zout of zoet water ga ik verder niet op in, gezien de reacties zijn de meningen nogal verdeeld, hierin ga ik instinctief mee met Marfamke, als de gelcoat neit goed is aangebracht en vocht doorlaat naar het polyester (wat gelcoat overigens altijd doet) dan ben je aan de beurt en dat is niet afhankelijk van de smaak van water.

De boot is wel aan slijtage onderhevig, op zout water meer als op zoet. Toch moet je ook kijken naar de huidige eigenaar, als die goed op de boot gepast heeft heb ik dit liever als een waardeloze eigenaar op zoet water. Het hangt ook af van het feit of de boot in de winter op de wal heeft gestaan of over het algemeen in het water heeft gelegen.

Gelcoat is over het algemeen niet waterdicht en zal water opnemen. Bouwjaar, boottype en mate van afwerking heeft hier mee te maken. In mijn ogen is Dehler 1 van de betere botenbouwers en zal ook goede producten hebben gebruikt.

Volgens deskundigen ben je na 30 jaar aan de beurt om een osmosebehandeling toe te laten passen, soms eerder, soms later. Een Dehler van 13 jaar oud lijkt misschien in de goede categorie te vallen, gezien de aanschafprijs is het niet onverstandig om er een keurmeester bij te haleln die o.a. het vochtgehalte in de gelcoat kan meten en de algemene staat van de boot kan beoordelen. Kost je een paar centen maar geeft je ook inzicht in de staat van onderhoud, eventuele directe en toekomstige investeringen.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 23 mei 2007 07:20 #17403

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het kan wel zo zijn dat het proces van de vorming osmose pas in gang wordt gezet of versneld bij de overgang van zout naar zoet. Maar dat betreffende schip zou ook osmose hebben ontwikkeld als het direct na de bouw op zoet water is komen te liggen. De periode dat het op zout water heeft gelegen is dan alleen maar uitstel of vertraging van het proces.

Ik denk dat dit ook in het verhaal wat ik had gequote bedoeld word, blijft wel een punt om rekening mee te houden als je een boot koopt die altijd op zout heeft gelegen en je wil er op zoet mee varen.

Bron: www.zeilplan.net/boten/onderho.../tekst.php?tekst=wat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 23 mei 2007 17:45 #17429

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Vraag eens na of er een bijzonder coating op het onderwaterschip is aangebracht. In sommige gevallen worden onderwaterschepen met epoxy behandeld om de zaak (vrijwel) waterdicht af te sluiten. Hiermee neemt de kans op osmose ook af. Modern is Interprotect van International, maar gezien de leeftijd van de boot zou dit ook epoxytar kunnen zijn als er iets op zit.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 25 mei 2007 07:45 #17502

  • MJE
  • MJE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Nee, naast antifouling is er geen enkel systeem op aangebracht. De boot is wel iedere winter uit het water gehaald. Gisteren hoorde ik van de makelaar dat de huidige eigenaar er een transantlantisch tochtje mee heeft gemaakt van een jaar...........
Groeten,

Maarten.

Een dag niet gezeild is een dag niet geleefd!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 25 mei 2007 10:20 #17505

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Gisteren hoorde ik van de makelaar dat de huidige eigenaar er een transantlantisch tochtje mee heeft gemaakt van een jaar...........
Een ervaren boot dus. De zeewaardigheid zal dan vast wel in orde zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polyesterboot en zeewater 25 mei 2007 15:53 #17510

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nee, naast antifouling is er geen enkel systeem op aangebracht. De boot is wel iedere winter uit het water gehaald. Gisteren hoorde ik van de makelaar dat de huidige eigenaar er een transantlantisch tochtje mee heeft gemaakt van een jaar...........

Nou zegt mij dat persoonlijk niets als dit door een makelaar wordt gezegd. Op een een of andere manier heb ik een gezond wantrouwen tegenover dit soort personen, ze proberen je immers wat te verkopen. Een transatlatische oversteek zou zelfs ook een nadeel kunnen zijn, de boot kan uit het verband gevaren zijn door krachten die te groot voor het schip waren......Neemt niet weg dat een Dehler gewoon een goede boot is.

Als er geen coating op zit is de kans op osmose dus groter in deze.....

Tip van mijn kant:
Haal de boot uit het water (voor zover die niet op de kant nog staat) en kijk goed naar het onderwaterschip
Nog een tip:
Kijk goed naar haarscheurtjes in het polyester, die zeggen wat over de geleden krachten op het schip.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl