Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht

Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 10:52 #178104

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
draadje ter info:

Ik heb de gelcoat verwijdert. Daarna de boel 3 x schoongemaakt met groene zeep en hoge drukspuit.
Vervolgens kwam het dillema, wel of niet schuren van het kale laminaat. De een zegt niet schuren, je schuurt er stof in en je schuurt de boel dicht. De productinformatie voor de vervolgbehandeling zegt, schuren met korrel 60.

Uiteindelijk besloten toch te schuren: productinfo vraag er om, je schuurt de laatste restjes gelcoat weg, je schuurt de losliggende vezels af (zodat die later niet als rietje kunnen fungeren).

Ik ben blij met die keuze. Tijdens het schuren ontdekte ik nog een aantal kleinere plekjes met delaminatie doordat het vocht er ineens uit lekte, maar ook gingen er vele kleine gaatjes open waar mini spikkeltjes zuur uit kwam. Ik schuurde dus de pinholes open en het stof trok het vocht aan, waardoor dat goed zichtbaar werd.

Met dit resultaat denk ik inmiddels dat gelcoat verwijderen het beste gedaan wordt met de schil/schaafmachine, omdat je wat dieper gaat en ook het aangetaste laminaat verder verwijdert.

De gedelamineerde stukjes heb ik open gefreesd met een freesmachine op 2mm diepte, dat was voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 11:57 #178117

Prima lijkt me.
Wj hebben niet met de hoge drukspuit gespoten nav de suggestie dat je daarmee het water niet in de kleine gaatjes krijgt, maar gesponst en gezeept.. Wat beter is weet ik niet.
Nu goed drogen (meten) en dan epoxy??
Overweeg coppercoat in de laatste 2 lagen... heb je nooit meer antifouling nodig...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 12:25 #178129

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik zou er een laagje epoxy met glasweefsel (roving, 200 of 300 grams) opzetten. Vervolgens nogmaals narollen met epoxy en wat vulmiddel, zodat de boel redelijk strak wordt. Schuren, en nogmaals 2 keer afrollen. Vervolgens kan je smeren wat je wilt aan aangroeiwering, en heb je voldoende laagdikte opgebouwd tegen onheil van buitenaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 12:31 #178132

Er is ergens een threadje waaar iemand die het kan weten zegt dat e.e.a doen met Vinylesterhars i.p.v. epoxy hetzelfde resultaat v.w.b. osmose bescherming geeft .
Het is een (ex?) werknemer van DSM.
Zijn verhaal ziet er geloofwaardig uit maar je...
Vinylesterhars verwerkt hetzelfde als polyester maar heeft niet de ernstige allergierisico's van epoxi!
Ik ga eens kijken of ik dat verhaal kan vinden.

Aha ik weet het weer, het is o.a. het erhaal van de Loeff in de waterkampioen. E.e.a. te vinden op
www.boatassist.com/ingebouwdeverrassingen.html
Ad

Ik zag net dat de vorige link niet goed werkte dus een nieuwe:
www.boatassist.com/

Die doet het wel en geeft veel osmose info!
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 12:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 13:22 #178138

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
vinylester is inderdaad ongeveer net zo dampdicht als epoxy. Het is iets makkelijker te verwerken, en iets minder kritisch. Ik heb er wel osmose reparaties mee gedaan, in combinatie met een laag of 2 glasmat.
Het is ook iets goedkoper ;)
(en bij DSM doen ze geloof ik nogal veel met *esterharsen, wat minder met epoxy ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 13:52 #178145

susho schreef :
vinylester is inderdaad ongeveer net zo dampdicht als epoxy. Het is iets makkelijker te verwerken, en iets minder kritisch. Ik heb er wel osmose reparaties mee gedaan, in combinatie met een laag of 2 glasmat.
Het is ook iets goedkoper ;)
(en bij DSM doen ze geloof ik nogal veel met *esterharsen, wat minder met epoxy ;) )

Wat ik nog het belangrijkste vindt is dat je van epoxy heel gemakkelijk een ernsige allergische dermatitis en erger kunt oplopen!
Er ijn diverse evalen bekend waar mensen van ban moesten veranderen vanwege een epoxy allergie!
Bij vinylester i dat niet het geval wat niet betekent dat je er niet ook vorzichtig mee moet omgaan.
Zoek maar eens in internet onder epoxy en allergie of dermatitis!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 14:12 #178151

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
ISO788 Hans schreef :
Prima lijkt me.
Wj hebben niet met de hoge drukspuit gespoten nav de suggestie dat je daarmee het water niet in de kleine gaatjes krijgt, maar gesponst en gezeept.. Wat beter is weet ik niet.
Nu goed drogen (meten) en dan epoxy??
Overweeg coppercoat in de laatste 2 lagen... heb je nooit meer antifouling nodig...

Ik heb de boot 3 keer ingesopt met groene zeep, met vloerwisser en later met borstel. Daarna afgespoten met hogedrukreiniger. Moet nog een zuurmeting gaan doen, maar eerst maar eens de laatste schuurhandelingen afronden. Droging aan de lucht, tegen de tijd dat de temperaturen in de buurt de verwerkingstemperatuur komt ga ik op zoek naar een vochtmeting.

De volgende stap is nog niet helemaal zeker. Voor enige richting en leidraad richt ik met op productinfo van de IJssel. Die hebben zeer veel online staan wat erg prettig is.
Zij werken inderdaad met epoxy harsen, die je schildert. Dat maakt de verwerking een stuk eenvoudiger.

Het verhaal over de Vinylester is ook zeer interessant. Op de schaatsclub spreek ik regelmatig met een zeer deskundig iemand (ook DSM-er) die aangaf dat laagdikte een belangrijke factor is voor waterdampdichtheid. Uit de link van Yellow Boat begreep ik waarom men een laagje vinylester met vlies aanbrengt: grote laagdikte in een keer.

Moet ik nog maar eens dieper onderzoeken.
@Yellow Boat,dank voor de tip/link!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 16:06 #178171

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
een epoxy allergie kun je inderdaad snel ontwikkelen. ik ken mensen die het na 2 weken al niet meer op de werf uithielden, en altijd maatregelen namen om huidcontact te vermijden. anderen werken er jaren mee zonder problemen te krijgen. gewoon huidcontact vermijden. de dampen van esterharsen zijn wel weer schadelijker dan die van epoxy.gewoon een maskertje op en handschoentjes aan ;)
Een matje/weefseltje gebruiken is naast de laagdikte ook wat extra sterkte in de laag. Iets wat een epoxyverf niet biedt.
(en hb coating van de ijssel is geen dichte epoxylaag ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 17:06 #178187

Uiteraard zijn de dampen van styreen, want dat is het wat er vrij komt, erg gevaarlijk . Weliswaar minder acuut ( tenminste bij normale hoeveelheden) maar styreen is verdacht carcinogeen! Dat geldt echter ook voor bepaalde bestanddelen van de epoxy ( bijv. de harders).Die ruik je veel minder omdat ze gewoon een minder sterke geur hebben.
En geur zegt nu eenmaal niets over giftigheid , kijk maar naar het reukloze koolmonoxide!
Bepaalde bestanddelen van epoxy kunnen ook ademhalingsproblemen en andere allergische verschijnselen oproepen ( alhoewel veel minder vaak dan huidallergie) di echt hel ernstig zijn.
Ik heb iemand gekend die in 1984/85 een werfje voor epoxy/aramide wedstrijdroeiboten wilde beginnen maar na twee weken in het ziekenhuis belandde met ernstige ademhalingsproblemen en een sterk opgezwollen gezicht.Hij kon stoppen met zijn plannen!
Het beste kun je eerst eens de veiligheidsbladen lezen die bij de fabrikanten van epoxy te downloaden zijn. De winkels waar je de epoxy koot hebben ze vaak niet eens! Waarschijnlijk kan Polyservice ze ook wel leveren.

Daarom moet je zowel bij epoxy als vinylsterhars of polyesterhars bij binnengbruik altijd adembescherming gebruiken ( koolstofmaskers).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 17:10 #178189

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
susho schreef :
(en hb coating van de ijssel is geen dichte epoxylaag ;) )

Kan je daar wat dieper op ingaan Susho?

De IJssel geeft zelf aan eerst 1 laag Variopox injectiehars te gebruiken (goede bestandheid tegen water immersie), dan te plamuren met Variopox plamuur (hoge waterdampdichtheid) gevolgd door 4 tot 5 lagen HB coating (geen opmerkingen betreffende water).

Moet ik dit systeem zo begrijpen dat de injectiehars het laminaat verdicht en goede hechting geeft, de plamuur de waterdampdichtheid garandeerd en de HB coating de plamuur beschermt en een hechting voor de AF verzorgt?

(Overigens: ik sla de veiligheidswaarschuwingen zeker niet over hoor. Goed dat jullie er extra op attenderen, wist niet dat het zo erg kon zijn).
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 17:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 20:00 #178237

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
tsja, je kan van elke mug een olifant maken.

Een paar dingen in dit draadje:

Elke (professionele) verkoper moet je een technisch en veiligheids datablad kunnen leveren. Voor het bedrijf waar ik werk heb ik er zelfs een compleet aparte website aan gewijd.

Bij gebruik van elke kunsthars zal je jezelf goed moeten beschermen. Dat staat dan ook weer in die veiligheidsbladen te lezen.

Wil je jezelf beschermen tegen dampen (verplicht bij gebruik in minder goed geventileerde ruimtes) dan gebruik je een dampmasker (zie bijv. www.polyestershoppen.nl/3m+600...atmasker-p-1123.html)
Vinylester is ook een mogelijkheid. Voordeel is dat dit met wat goedkoper glas verwerkt kan worden, en wat sneller werkt. Echter, verwerking boven 15 graden... Niet elke vinylesterhars is hetzelfde qua waterbestendigheid. Degene die {url=http://www.polyestershoppen.nl/Vinylesterhars-c-144.html]hier[/url] wordt aangeboden heeft een zeer veel grotere bestendigheid (ca. 10x beter) dan zijn voorganger, de Nord Composites RM680.

HB Coating en water: HB Coating bevat ca. 45% oplosmiddel. Dit levert een poreus oppervlak, ongeschikt voor osmosepreventie/reparatie. Ik kom met grote regelmaat bij bedrijven die dit soort reparaties uitvoeren, en het is een tijdje "mode" geweest om 8 lagen HB Coating te spuiten. Wel makkelijk, maar een jaar later lagen die boten weer op de wal met grote blaren... Dat is niet de bedoeling. Plamuur en impregneerhars (waarvan de effectiviteit betwijfeld kan worden) doen ook niet veel tegen osmose. Dus moet je het van je onderwatercoating hebben.

Als je dit soort klussen doet, dan zou ik het liever in 1 keer goed aanpakken, dan het later nog een keer over te moeten doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 20 feb 2011 21:05 #178254

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hecht vinylester net zo goed aan bestaand (uitgehard) laminaat als epoxy?

Polyester in ieder geval niet, namelijk. En consequent (de juiste!) handschoentjes gebruiken (ja, het zijn zweetdingen...) helpt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 21 feb 2011 08:26 #178290

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ja, vinylester heeft een veel betere hechting aan diverse materialen dan polyester, in specifieke gevallen zelfs beter dan epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 21 feb 2011 12:56 #178352

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Heb hetzelfde deze winter gedaan.Ik ben op het kale laminaat(ook vrij poreus) eerst begonnen (na 3 maanden kaal drogen en regelmatig afsoppen) met een impregneerepoxy. Toen deze niet meer opgenomen werd maal langs de romp heb ik een 160gr keperweefsel aangebracht. Deze op de overlappen vlak geschuurd en vervolgens nog 3x ingerold met iets ingedikte (om druipen te beperken) epoxy. Denk hiermee ongeveer 0,5mm epoxy aangebracht te hebben als water(damp) dichte laag).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 21 feb 2011 19:43 #178462

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
koeze schreef :
Heb hetzelfde deze winter gedaan.Ik ben op het kale laminaat(ook vrij poreus) eerst begonnen (na 3 maanden kaal drogen en regelmatig afsoppen) met een impregneerepoxy. Toen deze niet meer opgenomen werd maal langs de romp heb ik een 160gr keperweefsel aangebracht. Deze op de overlappen vlak geschuurd en vervolgens nog 3x ingerold met iets ingedikte (om druipen te beperken) epoxy. Denk hiermee ongeveer 0,5mm epoxy aangebracht te hebben als water(damp) dichte laag).

Interresant Koeze! Precies de klus waar ik nu voor sta. Mag ik je vragen welke materialen jij gebruikt hebt?


Ik heb via het contact formulier navraag gedaan bij de IJssel. Volgens het antwoord is HB coating wel degelijk waterdampdicht en cruciaal in hun systeem. Lastig hoor, want de ervaring alhier zegt iets anders, terwijl de IJssel nu ook weer niet de eerste de beste zijn. Daar sta ik dan als volkomen leek.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 22 feb 2011 09:04 #178546

koko schreef :
koeze schreef :
Heb hetzelfde deze winter gedaan.Ik ben op het kale laminaat(ook vrij poreus) eerst begonnen (na 3 maanden kaal drogen en regelmatig afsoppen) met een impregneerepoxy. Toen deze niet meer opgenomen werd maal langs de romp heb ik een 160gr keperweefsel aangebracht. Deze op de overlappen vlak geschuurd en vervolgens nog 3x ingerold met iets ingedikte (om druipen te beperken) epoxy. Denk hiermee ongeveer 0,5mm epoxy aangebracht te hebben als water(damp) dichte laag).

Interresant Koeze! Precies de klus waar ik nu voor sta. Mag ik je vragen welke materialen jij gebruikt hebt?

Ik heb via het contact formulier navraag gedaan bij de IJssel. Volgens het antwoord is HB coating wel degelijk waterdampdicht en cruciaal in hun systeem. Lastig hoor, want de ervaring alhier zegt iets anders, terwijl de IJssel nu ook weer niet de eerste de beste zijn. Daar sta ik dan als volkomen leek.......

Ik he ooit HB van de Ijssel gebruikt op mijn stalen kimkielen en die zien er na 12 jaar nog altijd goed uit! Als het niet dampdicht zou zijn was dat wel anders!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 22 feb 2011 09:28 #178549

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik heb materialen gebruikt van Duursma in Wolvega (www.faduursma.nl).
Ik heb hun impregneerepoxy, lamineerepoxy, 160gr/m^2 keperweefsel verwerkt in mijn onderwaterschip Aerosil(Epoxy). Ik ben tevreden hoe strak het er uit komt te zien.
Dit weekeinde heb ik glas geplakt en gisteravond heb ik met iets ingedikte epoxy het onderwaterschip gecoat.
Belangrijk in mijn ervaring:
Gebruik goede ontluchtingsrollers,
Impregneer tot er geen hars meer wordt opgenomen. Dat spul is echt waterdun dus kijk uit met knoeien / druipen.
Gebruik niet te grote lappen glas, anders krijg je het er niet strak op.
Rol voor het aanbrengen van het glas een stuk romp in met epoxy. Hierdoor kun je het glasweefsel lekker op zijn plaats plakken. Wees niet te zuinig, dan glijdt het ook nog een beetje zodat je plooien e.d. er mooi uit kunt halen. Daarna goed verzadigen en aanrollen.
Als er na het drogen toch nog luchtbellen in zitten (heel goed te zien na een schuurpapiertje erover), deze uitsnijden en de holte opvullen met ingedikte epoxy.
Ik heb ca 1cm overlap aangehouden bij het leggen van het glas. Hier krijg je een verdikking (ook al door de uiteinden van de glasweefsel "draadjes". Deze heb ik met een schraapstaal www.mercateo.com/mimegallery.j...SKU=53712010&image=0 afgestoken.

Mijn reden voor deze aanpak is dat die HB coating toch oplossmiddel bevat en hierdoor per definitie minder geschikt is. Ook heb ik van Herman en Susho hier op het forum veel gelezen. Waardevolle info voor beginners zoals ik.
De ingedikte epoxy zorgt voor een mooie gelijkmatige laag die kleine oneffenheden ook opvangt. Je kunt hierdoor meer laagdikte aanbrengen zonder dat het uitzakt.

Ter info; mijn onderwaterschip is ca. 8m^2 (Efsix open zeilboot). Hier is ongeveer 1,5 kg epoxy op gekomen voor het lamineren. Daarna is er nog ca. 1kg ingedikte epoxy opgekomen. Houd dus bij het inkopen bij gebruik van 160gr weefsel in elk geval rekening met ca 0,5kg epoxy per m^2.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 22 feb 2011 09:28 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 23 feb 2011 06:04 #178786

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Koeze,
bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het draadje is niet meer geheel ter informatie, maar levert voor leken zoals ikzelf genoeg info op.

Ik ontdek nu hoezeer er een wereld van verschil is tussen poly-ester, vinyl-ester en epoxy. Alle drie producten met ongeveer dezelfde verschijningsvorm en verwerkingsmethodes, maar chemisch en qua eigenschappen behoorlijk verschillend. Dat gegeven is voor mij behoorlijk verwarrend en maakt het kiezen van een systeem lastig.

Het hoort bij de voorbereidingen om dat toch een beetje te gaan begrijpen en zo een keuze te kunnen maken. Loads of work to do :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gelcoat verwijderd & pinholes/vocht 23 feb 2011 07:36 #178794

koko schreef :
Koeze,
bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het draadje is niet meer geheel ter informatie, maar levert voor leken zoals ikzelf genoeg info op.

Ik ontdek nu hoezeer er een wereld van verschil is tussen poly-ester, vinyl-ester en epoxy. Alle drie producten met ongeveer dezelfde verschijningsvorm en verwerkingsmethodes, maar chemisch en qua eigenschappen behoorlijk verschillend. Dat gegeven is voor mij behoorlijk verwarrend en maakt het kiezen van een systeem lastig.

Het hoort bij de voorbereidingen om dat toch een beetje te gaan begrijpen en zo een keuze te kunnen maken. Loads of work to do :)

En dan zijn er tot overmaat van ramp ook nog diverse soorten poly-ester
maar daar zal ik het maar niet over hebben!
Voor info kom je trouwens op Wikipedia al een aardig eind!

Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 07:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl