Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie schroefasuithouder

Reparatie schroefasuithouder 26 mrt 2011 06:44 #185382

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik maakte een nieuw topic aan met andere titel zodat het in de
toekomst voor andere slachtoffers van de infrastructuur van de wereldwijde en overdadige visvangst gemakkelijker is om ervaringen van lotgenoten terug te vinden tijdens het googlen.
Ik weet waar ik over spreek want ik heb zelf dagen en weken gegoogled naar een oplossing voor de beschadiging aan mijn boot. Niets gevonden , zelfs niet op Engelstalige fora.
Nochtans is de typische beschadiging van de schroefasuithouder in mijn geval geen uitzondering. Dit kan iedereen overkomen , en tegenwoordig zijn dieptes van 100 meter en meer geen garantie om zonder hindernissen - je kent ze wel , de jerrycans , vlotters en drijvende palen die de markering aangeven van netten - de zee te bezeilen.
Overal worden die ondingen gedropt , en het gevaar om er met de schroef in te sukkelen neemt elk jaar toe.
Vergeet ook niet dat 's nachts varen de kans om zulk ding te ontmoeten -en er vooral in verstrikt geraken - exponentieel stijgt.

Wie weet hoeveel schippers hebben al een close encounter gehad met dat vistuig zonder dat te hebben gedeeld met de zeilers community ?
Niet bepaalt iets om prat op te gaan (en het dan nog met de wereld te delen) om met de schroef ergens in te draaien , en dan vooral niet wanneer de gevolgen ervan ernstig zijn.

Ik las in mijn zoektocht naar gelijkaardige voorbeelden een verhaal van Med zeilers waarvan de uithouder door de veroorzaakte krachten simpelweg was afgebroken.
In zulk geval kan je't wel schudden en rest je weinig meer dan veilig in een haven te geraken en je over te leveren aan de (financiele) genade van de plaatselijke herstellers.
Ik vermoed dat dit publiek gebracht verhaal het topje van de ijsberg is , en er veel meer schrijnende verhalen zijn die achter de sluier van discretie en enige schaamte verborgen zitten.
Ik had het geluk om nog verder te kunnen , zij het met bilgepomp die twenty four seven aan de slag was.
Maar een herstelling drong zich op , ik had evenwel de luxe (what's in a word) om het uit te stellen naar de winterberging.
Zo gezegd zo gedaan.

De aanzet , informatie garing en voorbereidingen vindt U in dit topic , beide topics zijn dus met elkaar gelinkt en toch gescheiden om bovenstaande reden.

Hier gaan:

Zoals aangegeven in het andere topic werd de zone rond de ingelamineerde uithouder weggeslepen met een slijptol. Eén flinke afzuigvent , 2 stofzuigers en een volledig geplastificeerde omgeving kwamen er aan te pas om van de boot (achterkajuit) geen onoverzichtelijke stofboel te maken.
Dit klusje was niet echt leuk te noemen ,maar wel noodzakelijk natuurlijk.
Nadien werd alles nogmaals grondig gestofzuigd , afgewassen met water en rigoreus ontvet met aceton.
De warzone lag bij wijze van spreken te smeken om te worden aangepakt.




Dit is het type glasweefsel dat werd gebruikt op aanraden van de verkoper van polyservice.
Ik weet dat er nog verkopers van dit soort artikels ronddwalen op het forum ,ik wil bijgevolg geen reclame maken voor deze firma , ik moest in de buurt van Rotterdam zijn en dat maakte dat één en ander eenvoudiger was om de inkopen daar te doen.
Ik gebruikte in totaal 2 M² van dit weefsel.




Het mengen van de epoxy , met de weegschaal zoals het hoort.
De gebruikte hars is poly pox 500 , de verharder is poly pox 355



Alvorens verder te gaan , nog even dit.
In het andere topic sprak ik over het feit dat het blok binnenin , en dan meer bepaalt vooraan van de romp was weggedrukt.
Tijdens het wegslijpen van de oude laminatie constateerde ik dat de aanzetting van de laminering van de romp was afgerukt , dit volledig vooraan en ook aan de zijkanten.
Daarom kon ook water binnensijpelen omdat de trillingen van een draaiende schroefas deze breuken open en dicht lieten gaan. Ook de afdichting van de uithouder buitenaf was gecompromiteerd.Die oude afdichting werd trouwens volledig weggebeiteld.
Misschien nog even een woordje hoe deze uithouder vanuit de fabriek wordt gefixeerd aan de romp.
Vooraleerst wordt een naakte uithouder door de gleuf in de romp gebracht. Nadien wordt de uitlijning van de schroefas verzorgd .
Binnenin wordt een bekisting rond de doorstekende bronzen uithouder gemaakt , buiten worden de spleten waardoor de uithouder steekt van geseald en wordt de bekisting volgegoten met , tja met wat ? , epoxy , polyester wie zal het zeggen ,
De uithouder kan nu niet meer uit de romp vallen , en alles wordt dan ingelamineerd.
Tot zover het werfverhaal.
Ik behield dus het blok en bracht enkel nieuw bevestigingsmateriaal aan.
Maar niet vooraleer ik het blok in de oorspronkelijke positie drukte.
Dat gebeurde nadat ik de spleten met een plamuurmes nauwgezet opvulde met epoxyplamuur . Nadien werd de uithouder in de tegengestelde richting geforceerd van diegene die verantwoordelijk was voor de opgelopen schade



Zo dus. Herinner U dat het touw tussen de touwsnijder en de cutlass bearing was terechtgekomen en die uithouder richting boeg had gedrukt. Het hefboom effect had het gegoten blok vooraan gelicht en het laminaat van de romp afgescheurd. Het blok was na wegslijpen van het beschadigde laminaat eigelijk min of meer in die verhoogde stand blijven staan (wellicht door trekkrachten van het nog aanwezige laminaat achteraan het blok. Ik liet dit namelijk zitten omdat dit nog een garantie was op een correcte uitlijning van de schroefas en ook omdat het nog intakt was.
Het uitgevoerde maneuver was een succes , want het blok kwam volledig terug op de romp te staan met de uitgedrukte epoxyplamuur vanonder het blok als getuige ervan.



Dan de spleet tussen de uithouder en de romp terug opvullen met epoxyplamuur , en om het uitdruipen ervan te verhinderen maakte ik twee afzonderlijke plaatjes van triplex die de vorm hadden van de uithouder. De zone rond het te plamuren gedeelte werd afgetaped , de plamuur ging er in en de met folie bedekte houten plaatjes gingen tegen de romp. Nadien werden die stevig op de romp vastgezet met tape.
De plamuur is zelf gemaakt met als vulmiddel aerosil.




De eerste laag laminaat is gelegd. Eigenlijk zijn dat er al 2 , want ik lamineerde zowel in de breedte als in de lengte richting afzonderlijk.
U merkt in de aanzetting van het blok aan de romp een licht grijze kleur , dit is afzonderlijke epoxyplamuur die volledig rond de aanzetting van het blok werd aangebracht teneinde het laminaat zacht aanlopend.
Er werd me aangeraden om dat zo te doen vermits het glasweefsel niet echt in een haarscherpe hoek van 90 graden kan worden verwerkt.
Omdat ik geen ervaring had met lamineren geloofde ik de verkoper op zijn woord.



Het was bijwijlen soms vechten met dat glasweefsel , deels door de kleine beperkte ruimte , deels door het feit dat dit mijn lamineer-inwijding was natuurlijk.



Even vooruitspoelen nu. De laatste laag is gelegd en het handeltje is al enigzins aan het uitharden.
Ik laat de afwerking nu zoals ze is , en zal volgend winterseizoen de finishing touch doen met topcoat of ingekleurd epoxy zodat het uitzicht - lees kleur - die van de omgeving evenaart.
Ik wacht bewust met dat laatste omdat ik eerst zeker wil zijn dat alles ok is , geen lekken , geen lossing van het laminaat enz.




Dan nog het hout , de tape en epoxyresten rondom de uithouder buiten verwijderen en the job is finished.
Ik twijfel of ik aan de buitenzijde om en rond de uithouder de aanzet ervan nog zou afwerken met een enkele laag carbon en epoxy om de uithouder extra steun te geven en het geheel volledig waterdicht te maken.
Ik liet me door een vakman ooit eens vertellen dat dit nog meer wordt gedaan.
Ik heb het materiaal , maar vraag me af of het een toegevoegde waarde heeft.
Advies iemand ?


Zo , dit is dan de herstelling in een (grotere) notedop.
Nu nog de kabels , aan- en afvoerbeluchting met ventilatoren terug plaatsen en het is afwachten naar de tewaterlating.
Toch nog even dit , het met de hand ronddraaien van de schroef ging supervlot zodat ik het gevoel heb dat de uitlijning van de schroefas picobello is.
Hopelijk heeft iemand in een latere fase nog wat aan mijn bijdrage, maar hopelijk dan ook weer niet , als U begrijpt wat ik bedoel.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 25 aug 2011 07:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie schroefasuithouder 26 mrt 2011 07:48 #185388

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Onderweg naar Rotterdam ben je precies langs Harjon gereden. Deze zit in Dordrecht, vlak bij de snelweg... Die heeft ook de spullen die je gebruikt hebt.

Over de topcoat: Dat gaan niet meer lukken, polyester (wat topcoat is) hecth niet op epoxy.

Over carbon over de buitenkant: Ik kan me voorstellen dat mensen er nog een weefseltje op drukken, maar carbon is in deze situatie totaal nutteloos. Leg er dan een paar reepjes glasband overheen. Polyestershoppen stuurt dit zo naar je toe... (www.polyestershoppen.nl/Glaswe...+205grm2-p-1134.html)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2011 07:48 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie schroefasuithouder 26 mrt 2011 08:11 #185390

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Herman schreef :
Onderweg naar Rotterdam ben je precies langs Harjon gereden. Deze zit in Dordrecht, vlak bij de snelweg... Die heeft ook de spullen die je gebruikt hebt.

Over de topcoat: Dat gaan niet meer lukken, polyester (wat topcoat is) hecth niet op epoxy.

Over carbon over de buitenkant: Ik kan me voorstellen dat mensen er nog een weefseltje op drukken, maar carbon is in deze situatie totaal nutteloos. Leg er dan een paar reepjes glasband overheen. Polyestershoppen stuurt dit zo naar je toe... (www.polyestershoppen.nl/Glaswe...+205grm2-p-1134.html)


Hi Herman , ik had enigzins gehoopt op een reactie van jou.
Tja , ik zal de volgende keer natuurlijk rekening houden met Dordrecht , ofschoon ik hoop niet teveel meer te moeten lamineren in de toekomst :S .
Misschien drukte ik me niet echt begrijpend uit met het gebruik van de carbon , maar het zou niet echt de bedoeling zijn om de romp te verstevigen met dat weefsel , maar eerder een extra bevestiging van de uithouder aan de romp te verzorgen.
De carbonband (ik heb em al liggen) zou maw ook deels rond de uithouder gewikkeld worden , zowat een 2cm volgens ik begrepen heb.
Ik heb daar een tijdje geleden een voorbeeld van gezien op een jacht.
Baat het niet dan schaadt het niet was de onderliggende gedachte.
Voor alle duidelijkheid , want dat stond niet vermeld in het overzicht van de reparatie , ik had ook alle oude opvulling tussen de romp en de uithouder waar ie door de romp gaat volledig uitgebeiteld , dus ik vermoed dat ook dit bijdraagt aan de sterkte en waterdichtheid.

Dat verhaal van die topcoat op de epoxy was me bekend , maar ik heb dit product ook nodig voor andere klusjes , daarom schafte ik het me aan.
Maar bij deze is het dan bevestigd dat ik ingekleurde epoxy zal moeten gebruiken voor de estetische afwerking.

Voor de rest ,....lijkt de herstelling jou wat deftig gedaan ?


Beste groeten
Laatst bewerkt: 26 mrt 2011 08:12 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie schroefasuithouder 26 mrt 2011 12:03 #185416

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik wordt altijd wat nerveus van carbon icm glas en andere materialen. Ik zou het persoonlijk niet doen, om de volgende redenen:

De koolstof heeft een heel lage rek bij breuk (brosheid). Dat is iets wat je niet wil in die omgeving. Een scheurtje in het koolstof kan doorscheuren in de constructie vergemakkelijken.

Koolstof is een heel edel materiaal. In contact met RVS of brons, onder water, lost het het metaal op door elektrolyse.

Ik zou er gewoon een lapje glas omheen doen, al was het maar om de fillet rond het brons te beschermen.

Verder: netjes gedaan hoor. Het blijft mijns inziens een wat typische constructie, maar ik denk dat je op deze manier de boel sterker hebt gemaakt dan voorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl