Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: pinholes en epoxyplamuur

pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 12:50 #187222

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
geachte,

Ik heb vorig jaar een bootje gekocht(2jaar gespaard maar eindelijk me boot :laugh: ) een corinco606 zegt menig zeiler waarschijnlijk vrij weinig maar is een soort edel 5je waar de kajuit af is gezaagd. Op deze romp is dan een polyester kuipramp gepopt en voila een corinco 606(bwv). Echter heb ik in mijn dek pinnholes(had even op het forum gekeken, lijken haast gaatjes waar de gelcoat is opgelost) en is er op 2 plaatsen een stukje van me kuiprand afgescheurd. Ik heb geen idee hoe dit komt en/of wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan :( Me dek is niet mooi meer en me kuip word telkens wat groenig van de alg, heeft iemand een (niet te duur) middeltje hiervoor? kan ik gewoon algreiniger bij de gamma halen ofzo? ook heb ik gezellig een famillie spinnen in me boot...mijn vriendin vind ze iets minder lief. Ik was van mening dat die beesten vast niet tegen kou kunnen dus dacht dat ze na de winter wel allemaal het loodje zouden hebben gelegd maar helaas, hoe kom ik hier vanaf? dat eigenlijk de vraag waarvoor ik dit bericht heb aangemaakt: ik wil die pinnholes weg en me kuiprand netjes zodat ik de boel kan schilderen, ik heb al polyesterplamuur maar heb me laten vertellen dat epozyplamuur velen malen handiger is? kan ik nu beter dit weggooien en epoxy kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 12:56 #187225

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
kan je niet de gaatjes vullen met de spinnen? Heb je 2 problemen in 1 keer opgelost ;-)

Ipv epoxy om te vullen zou je ook gelcoatplamuur (= polyester) kunnen nemen. Op kleur maken met pigmentpasta, vullen, en na het hard worden keurig schuren en polijsten.

tegen spinnen bestaat er gif, er is goedgekeurd gif (dat niet helpt) en echt gif.

groet
t
Laatst bewerkt: 04 apr 2011 12:58 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 12:59 #187226

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Doe jij dat met gif capo ? ik nodig me schoonmoeder altijd uit, ben ik er een jaar vanaf ;-)

Die pinholes zitten die op een vlakke ondergrond of is het een antislip/wafelstructuur, want in dat geval is epoxy misschien handiger werken, dit kan je met een injectiespuitje aanbrengen/inspuiten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 13:03 #187227

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Toxiq schreef :
Doe jij dat met gif capo ? ik nodig me schoonmoeder altijd uit, ben ik er een jaar vanaf ;-)

Van je schoonmoeder of van de spinnen????
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 13:08 #187228

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Beide :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 13:09 #187229

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2606
fotootje? (niet van je schoonmoeder.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 17:56 #187309

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Goede Shampoo van t gele merk (D Arc Loyaal) werkt erg goed zeer goede lijn verkoop ik echt heel erg veel!
uit eigen ervaring de ontgeler, shampoo cleaner grof en wonderwas zijn allen heel erg goed bevallen.

voor de pin holes het volgende, dit schema geef ik meestal al de klant mee

www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w550.htm

Ijmopox Plamuur
IJmopox ZF primer
Double Coat ontvetter
Double Coat Anti Slip Poeder
Double Coat DD lak (kleur naar keuze) zie website voor kleuren alle overige kleuren kunnen ook op bestelling gemaakt worden.

in de loods werkt wel het makkelijkste met voorbereiding hoef je maar 3-4 dagen binnen te staan ;) (24 uur DD lak laag)

succes met de klus binnen
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 20:02 #187325

  • kvkraaij
  • kvkraaij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Plamuren, met wat dan ook, helpt niet, is mijn mening. Er blijft altijd lucht achter zitten, je krijgt de plamuur gewoon niet goed onderin de gaatjes en dus kans op weer open springen van de gaatjes. De genoemde methode van De IJssel is een goede. Zelf hebben wij de pinnholes (het waren er veel!) met blote handen ingewreven met ZF, om maximale vulling van de gaatjes te krijgen. Daarna geschuurd en nog een laag ZF opgezet. Resultaat is naar tevredenheid. Nadeel is natuurlijk dat het niet zo best voor je handen is.
In een loods, liefst verwarmd, is een must.
3 tot 4 dagen lijkt me optimistisch. 1 dag reinigen, schuren en grote reparaties. 1 dag uitharden. 1 dag primeren. 1 dag schuren en evt nogmaals primeren. 1 dag uitharden. 1 dag schuren, ontvetten en 1e laag DD. 1 dag 2e laag DD. 2 dagen uitharden. 1 dag schuren (zou willen schuren tussen laag 2 en 3 ivm stof, afh van je loods) en laatste laag DD. 1 dag uitharden. Als je gaat schilderen heb je meestal alle dekbeslag eraf. Dus dat moet er weer op, voor je boot waterdicht is. Dus nog 2 dagen. een dag of 10 minimaal, lijkt me reëel, dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 21:04 #187329

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17727
Ik weet niet of het hier van toepassing is, maar mogelijk heb je ook nog wat aan dit stukje op de zeilersWiki.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 04 apr 2011 21:51 #187330

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Pinholes gewoon opvullen met verdunde epoxy wat je aanbrengt met een penseeltje. Blijven herhalen totdat de gaatjes vol zijn. Daarna schuren primeren en aflakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 05 apr 2011 05:36 #187348

kvkraaij schreef :
Plamuren, met wat dan ook, helpt niet, is mijn mening. Er blijft altijd lucht achter zitten, je krijgt de plamuur gewoon niet goed onderin de gaatjes en dus kans op weer open springen van de gaatjes. De genoemde methode van De IJssel is een goede. Zelf hebben wij de pinnholes (het waren er veel!) met blote handen ingewreven met ZF, om maximale vulling van de gaatjes te krijgen. Daarna geschuurd en nog een laag ZF opgezet. Resultaat is naar tevredenheid. Nadeel is natuurlijk dat het niet zo best voor je handen is.
In een loods, liefst verwarmd, is een must.
3 tot 4 dagen lijkt me optimistisch. 1 dag reinigen, schuren en grote reparaties. 1 dag uitharden. 1 dag primeren. 1 dag schuren en evt nogmaals primeren. 1 dag uitharden. 1 dag schuren, ontvetten en 1e laag DD. 1 dag 2e laag DD. 2 dagen uitharden. 1 dag schuren (zou willen schuren tussen laag 2 en 3 ivm stof, afh van je loods) en laatste laag DD. 1 dag uitharden. Als je gaat schilderen heb je meestal alle dekbeslag eraf. Dus dat moet er weer op, voor je boot waterdicht is. Dus nog 2 dagen. een dag of 10 minimaal, lijkt me reëel, dus.

Ehhhh met blote handen???Ik neem toch aan met de juiste handschoenen aan ( géén latexhandschoenen!). Want epoxy is gevaarlijk spul voor de huid en de ademhalingsorganen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 05 apr 2011 11:39 #187418

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
bedankt voor alle snelle reacties!
maar ik hoor jullie allemaal over epoxy en 2 componentenverf, kan het niet met 1componentenverf? is dat zoveel slechter dan?
groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: pinholes en epoxyplamuur 05 apr 2011 11:47 #187420

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Eencomponent kan ook, maar heeft een aantal nadelen:
- minder duurzaam, vaak moet je na een jaar of 4 weer opnieuw schilderen, omdat de verf 'verkrijt'
- minder sterk, dus eerder beschadigingen
- veel dikkere verf dat kan je ook een voordeel noemen, maar ik werk liever met dunne verf
- nadat er 1 keer eencomponent op zit moet je met die verf doorgaan, tweecomponent over eencompponent heen gaat niet, de tweecomponent lost de oude eencomponent laag op, met een slecht en lelijk resultaat

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl