ik zou het nu niet direct osmose willen noemen. Eerst even rustig kijken & analyseren. Het osmose spook ........eeuhhhh spookt al snel door het hoofd, maar dat hoeft nog helemaal niet zo te zijn.
Het onderwaterschip is opgebouwd, van buiten naar binnen uit Antifouling, soms een beschermende coating, gelcoat, laminaat (het werkelijke polyester).
De functie van AF is voorkomen van aangroei.
de functie van beschermende coating is het extra waterdicht maken van de gelcoat en/of als hechtlaag voor de AF.
De functie van Gelcoat is het beschermen van het laminaat tegen het indringen van vocht.
De functie van het laminaat is (hoe kan het ook anders) het vormen van je schip.
In supersimpele taal en veel te grove stappen:
Tijdens het fabriceren van het laminaat komt water vrij uit de losse bestanddelen. Dat water verdampt en zo wordt het laminaat hard.
Dat proces is omkeerbaar: het harde laminaat kan weer water opnemen en wordt zo weer zacht (of beter gezegd, de onderdelen die water afgaven lossen weer op in het water).
De gelcoat is een waterdichte laag, maar als er een klein gaatje (speldeprik/pinhole) in zit kan er water tussen de gelcoat en het laminaat komen. Door uitzetten laat de gelcoat los van het laminaat en ontstaat het bobbeltje. Tijdens de winterstalling lekt het water heel langzaam weer uit dat bobbeltje en is de boot weer droog.
Het laminaat neemt dat vocht ook een beetje op, maar droogt ook weer (winterstalling op de kant).
TENZIJ (en dan gaan we pas spreken over osmose) er een luchtbelletje IN het laminaat zit. Het water trekt naar dat luchtbelletje toe en kan daar niet meer uit. Door het oplossen van het polyester komen er bestanddelen uit het polyester vrij en zo valt het polyester dus "uit elkaar". Je herkent dit proces door een bobbel door te prikken en aan het vocht wat er uit loopt te ruiken. Door de polyester bestanddelen krijgt het water een bruinige kleur en stinkt zurig.
Door de druk die onstaat KAN (maar hoeft niet) het laminaat uit elkaar gedrukt worden, er is dan spraken van delaminatie.
Er wordt vaak gesproken over osmose, terwijl er feitelijk sprake is van water tussen de gelcoat en het laminaat. Niet dat dat goed is, maar heel wat anders dan osmose. Die bobbeltjes zijn beslist reden uitvoerig te onderzoeken wat er aan de hand is, maar geen reden voor paniek.
Als die bobbeltjes binnen een paar dagen verdwenen zijn, was het water tussen de gelcoat en laminaat. In dat geval moet je waterdampdichtheid van de gelcoat versterken door een extra laag aan te brengen. (Boot eerst goed laten drogen!!!) Bobbeltjes die blijven moet je open prikken (net als blaren eigenlijk) en verder onderzoeken (ruiken). Pas als je hele boot er onder zit moet je je zorgen gaan maken en kan een ervaren persoon je wellicht adviseren.
Probeer niet als een dolle alles open te schuren. Je verwijdert dan de gelcoat, terwijl dat juist een goede basis is voor een extra coating.
Laat het schip eens een paar dagen met rust, en kijk eens wat er is gebeurd met de bobbeltjes.
Zou je uit kunnen met alleen een versterkende laag van de gelcoat ben je echt nog niet zo ver van huis. Kijk eens bij Gelshield 200 van International. Dat is voor deze omstandigheden gemaakt, maar kan alleen toegepast op gelcoat. Ben je je Gelcoat kwijt, dan valt dat product af en kan je echt aan de bak. De volgende optie van International is dan Gelshield Plus. Veel ingewikkelder te verwerken (temperatuur kritisch), niet makkelijk aan te komen voor de particulier en veel duurder. Er zijn nog legio andere merken ook.
De IJssel heeft veel informatie op haar website. Kijk bij de informatie bladen, maar behoud de rust! Het proces gaat maar langzaam, we praten eerder over jaren dan maanden.