OK, 3 problemen dus:
-osmose (blaasvorming op onderwaterschip). Ga je de boot op de wal leggen? In dat geval zou ik er niets aan doen. Leg je hem in het water, dan de boot omdraaien, het onderwaterschip afschuren met grof
schuurpapier en een aantal lagen
epoxycoating op aanbrengen. Vervolgens een laag antifouling naar keuze.
lekkage:
Als er ergens inspectieluiken of aftapplugjes zitten, dan kan je deze ideaal gebruiken om de lekkage op te sporen. Monteer een fietsventiel (oude fietsband) met
Tec 7 in een deksel of plug. Nu met de fietspomp een paar slagen geven, en de boot met zeepsop afsoppen. Waar de lekkage is, zullen bellen ontstaan. (wel regelmatig weer een paar slagen met de pomp geven, om druk te behouden). Verdachte plekken zijn de deksel zelf, de delen waar e.e.a. verlijmd zit, en schroefgaten. En eventueel de zwaardkast. Eenmaal gevonden is een lek vaak eenvoudig te repareren.
De doft. Deze is gescheurd, deels gebroken en niet goed of mooi gerepareerd. Het is een prima idee om er een multiplex plaat overheen te zetten. Deze moeten we wel goed beschermen tegen vocht en zonlicht.
Om deze tegen vocht te beschermen, kan je hem een aantal keer lakken in de reeds genoemde
epoxycoating. (nadat je hem pasgemaakt hebt). De doft zou ik goed schoonschuren met grof
schuurpapier zodat je in ieder geval van de aangebrachte lak en primer af bent. Vervolgens met
Tec 7 lijmkit de houten plaat verlijmen. Deze lijm is spleetvullend, dus e.e.a. hoeft niet precies te passen.
vervolgens kan je e.e.a. afwerken met kleurlak (
DD lak) en als je de houten plank blank wilt laten, deze lakken met
DD lak Dubbel UV.
Dan is je doft weer sterk en netjes.
Voor wat betreft de beschadiging in de zwaardkast, daarvoor zou ik toch eerst een foto moeten zien.