Met de boot in aanraking komen met harde en onverzettelijke voorwerpen resulteert altijd in schade. Dat mocht ik recent ondervinden en een reparatie zal zich opdringen tijdens de winterberging.
Om nu zo goed mogelijk voorbereid te zijn dacht ik om mijn vraag voor hulp nu al los te laten op het forum in de hoop dat ervaringsdeskundigen en/of (semi)-professionelen me een eind in de goede richting kunnen helpen.
Het betreft een (boeg) reparatie waarin ook een kleine hersteling/vernieuwing van het polyester structuur dient plaats te vinden alsook het heropbouwen van de buitenzijde , ..de gelcoat maw.
Er is dus een gat geslagen , weliswaar met beschadigde glasvezel nog aanwezig.
Die beschadigde glasvezel zal er uitgeslepen worden , dus het betreft wel degelijk een rompgat-reparatie.
Alvorens de raad te krijgen van hulpvaardige forumgenoten om mijn verzekering aan te spreken voor de herstelling toch nog even dit.
Ik heb een casco omnium verzekering met een eigen aandeel van 600 Euro. Dat samen met een aanzienlijke verhoging van verzekeringspremie tgv de eigen verantwoordelijkheid bij een schadegeval doen me besluiten om de reparatie zelf uit te voeren.
Ik maak me sterk dat ik dit klusje - mits wat hulp van beter onderlegde forumgenoten - zelf aan kan , al was het oa ook al om wat ervaring op te doen. Je bent nooit te oud om te leren nietwaar.
Nu heb ik een tijdje geleden al een binnenreparatie uitgevoerd mbv epoxyhars en glasweefsel en het (haast) voorbije zomerseizoen heeft uitgewezen dat de herstelling al bij niet slecht is afgelopen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...e-schroefasuithouder
Geen eigen lof hoor , enkel maar een vaststelling die ik maakte en die me het nodige zelfvertrouwen geeft voor deze nieuwe uitdaging!
Ik heb maw dus nog het benodigde materiaal liggen zoals epoxyhars , verharder , weefsel enz.
Rest me alleen maar de juist ingekleurde gelcoat aan te schaffen om het tot een goed einde te brengen.
Dan nu de vragen waar ik mee worstel.
Vraag 1:
kan ik zonder complicaties (ingekleurde) polyester gelcoat aanbrengen op met epoxyhars behandeld glasweefsel ?
Ik stel die vraag maar omdat het me voordien duidelijk werd gemaakt dat topcoat (voor het behandelen en afwerken van gepolyesterde constructies ) niet compatibel is met epoxyhars. De hechting is niet ideaal dus.
En is topcoat ook niet op basis van polyester ?
Nu spreek ik van gelcoat aanbrengen op epoxyweefsel , maar voor zover ik begrepen heb dient de procedure bij het dichten van een rompgat omgekeerd te verlopen. Eerst de gelcoat aanbrengen vanuit de binnenzijde door een met antikleef behandelde folie of plexyglas aan te brengen aan de buitenkant van de romp , en na het uitdrogen van de gelcoat de binnenkant verder op te bouwen met glasvezel. In mijn geval zou dat dus met epoxyhars verstevigd glasweefsel zijn.
Dit weefsel binnenin zal ik dan in een latere fase behandelen met ingekleurde epoxyhars die als een topcoat zal fungeren.
Ik dien trouwens de herstelde schroefas uithouder binnen ook nog te coaten met dit produkt , dus 2 vliegen in 1 klap.
Vraag 2:
Ik heb de juiste originele jeanneau code van de gebruikte gelcoat , maar vind niet de RAL code (als die er al zou zijn) van mijn gelcoat kleur.
Hoe los ik dat op ?
Ik kan misschien het ankerbak deksel als voorbeeld meebrengen (na het te hebben opgepollierd ivm met het ophalen van de echte oorspronkelijke kleur natuurlijk) wanneer ik bij polyservice of polyestershoppen (of anderen) de gelcoat aanschaf , en op die manier de kleur op aanvraag laat maken ?
Of hebben deze companies de mogelijkheid om de originele werfkleur-code om te zetten in een RAL code ? Mischien bestaat daar een catalogus voor , ik vraag zo maar wat.
Vraag 3:
is het mogelijk om ook een gekleurde gelcoat pasta te laten aanmaken of zelf te maken omdat het in mijn geval niet om een zeer kleine reparatie is en de vloeibare gelcoat niet te gebruiken zal zijn om een gat te dichten neem ik aan ?
Zal ik het voorlopig bij deze 3 vragen houden ?
Bedankt alvast voor de reacties.
Beste groeten