Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie romp

Reparatie romp 24 aug 2011 05:31 #216464

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Met de boot in aanraking komen met harde en onverzettelijke voorwerpen resulteert altijd in schade. Dat mocht ik recent ondervinden en een reparatie zal zich opdringen tijdens de winterberging.
Om nu zo goed mogelijk voorbereid te zijn dacht ik om mijn vraag voor hulp nu al los te laten op het forum in de hoop dat ervaringsdeskundigen en/of (semi)-professionelen me een eind in de goede richting kunnen helpen.

Het betreft een (boeg) reparatie waarin ook een kleine hersteling/vernieuwing van het polyester structuur dient plaats te vinden alsook het heropbouwen van de buitenzijde , ..de gelcoat maw.
Er is dus een gat geslagen , weliswaar met beschadigde glasvezel nog aanwezig.
Die beschadigde glasvezel zal er uitgeslepen worden , dus het betreft wel degelijk een rompgat-reparatie.


Alvorens de raad te krijgen van hulpvaardige forumgenoten om mijn verzekering aan te spreken voor de herstelling toch nog even dit.
Ik heb een casco omnium verzekering met een eigen aandeel van 600 Euro. Dat samen met een aanzienlijke verhoging van verzekeringspremie tgv de eigen verantwoordelijkheid bij een schadegeval doen me besluiten om de reparatie zelf uit te voeren.
Ik maak me sterk dat ik dit klusje - mits wat hulp van beter onderlegde forumgenoten - zelf aan kan , al was het oa ook al om wat ervaring op te doen. Je bent nooit te oud om te leren nietwaar.

Nu heb ik een tijdje geleden al een binnenreparatie uitgevoerd mbv epoxyhars en glasweefsel en het (haast) voorbije zomerseizoen heeft uitgewezen dat de herstelling al bij niet slecht is afgelopen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...e-schroefasuithouder
Geen eigen lof hoor , enkel maar een vaststelling die ik maakte en die me het nodige zelfvertrouwen geeft voor deze nieuwe uitdaging!
Ik heb maw dus nog het benodigde materiaal liggen zoals epoxyhars , verharder , weefsel enz.
Rest me alleen maar de juist ingekleurde gelcoat aan te schaffen om het tot een goed einde te brengen.

Dan nu de vragen waar ik mee worstel.

Vraag 1:
kan ik zonder complicaties (ingekleurde) polyester gelcoat aanbrengen op met epoxyhars behandeld glasweefsel ?
Ik stel die vraag maar omdat het me voordien duidelijk werd gemaakt dat topcoat (voor het behandelen en afwerken van gepolyesterde constructies ) niet compatibel is met epoxyhars. De hechting is niet ideaal dus.
En is topcoat ook niet op basis van polyester ?
Nu spreek ik van gelcoat aanbrengen op epoxyweefsel , maar voor zover ik begrepen heb dient de procedure bij het dichten van een rompgat omgekeerd te verlopen. Eerst de gelcoat aanbrengen vanuit de binnenzijde door een met antikleef behandelde folie of plexyglas aan te brengen aan de buitenkant van de romp , en na het uitdrogen van de gelcoat de binnenkant verder op te bouwen met glasvezel. In mijn geval zou dat dus met epoxyhars verstevigd glasweefsel zijn.
Dit weefsel binnenin zal ik dan in een latere fase behandelen met ingekleurde epoxyhars die als een topcoat zal fungeren.
Ik dien trouwens de herstelde schroefas uithouder binnen ook nog te coaten met dit produkt , dus 2 vliegen in 1 klap.

Vraag 2:
Ik heb de juiste originele jeanneau code van de gebruikte gelcoat , maar vind niet de RAL code (als die er al zou zijn) van mijn gelcoat kleur.
Hoe los ik dat op ?
Ik kan misschien het ankerbak deksel als voorbeeld meebrengen (na het te hebben opgepollierd ivm met het ophalen van de echte oorspronkelijke kleur natuurlijk) wanneer ik bij polyservice of polyestershoppen (of anderen) de gelcoat aanschaf , en op die manier de kleur op aanvraag laat maken ?
Of hebben deze companies de mogelijkheid om de originele werfkleur-code om te zetten in een RAL code ? Mischien bestaat daar een catalogus voor , ik vraag zo maar wat.

Vraag 3:
is het mogelijk om ook een gekleurde gelcoat pasta te laten aanmaken of zelf te maken omdat het in mijn geval niet om een zeer kleine reparatie is en de vloeibare gelcoat niet te gebruiken zal zijn om een gat te dichten neem ik aan ?

Zal ik het voorlopig bij deze 3 vragen houden ?
Bedankt alvast voor de reacties.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 06:22 #216473

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Kijk eens hier en hier
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 06:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 06:30 #216475

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
De bijbel voor polyester reparaties:
westsystem.com/ss/assets/HowTo...-and-Maintenance.pdf
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 06:35 #216476

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En Gelcoat reparatie in onze eigen Wiki: www.zeilersforum.nl/mediawiki/...hp/Gelcoat_reparatie

mbt de gelcoatkleuren: bel eens naar Polyservice?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 06:44 #216478

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
sailbleu schreef :
Vraag 2:
Ik heb de juiste originele jeanneau code van de gebruikte gelcoat , maar vind niet de RAL code (als die er al zou zijn) van mijn gelcoat kleur.
Hoe los ik dat op ?
Ik weet dat De IJssel op basis van een kleurenmonster (zoals je ankerbak deksel) gelcoat aan kan maken, alleen gaat het dan om minimaal 5kg. Ik denk dat je het beste even contact met ze kan opnemen hiervoor. Misschien biedt Polyservice die mogelijkheid ook.

Originele Jeanneau code of eventueel RAL code (als die bestaat voor deze kleur) lijkt de mooiste oplossing, maar bedenk wel dat de gelcoat van een wat oudere boot behoorlijk verkleurd kan zijn.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 07:30 #216497

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Inderdaad, gelcoat kan nogal verkleuren.
Topcoat is inderdaad op polyesterbasis, het is een gewaxte gelcoat. Die houd niet zo super op epoxy, op plekken groter dan een euro zou ik het niet doen. Ik weet niet hoe oud de boot is, maar waarschijnlijk ben je qua hechting dan beter af met een vinylester.
Als je er van binnen bij kan komen is dat inderdaad de makkelijkste oplossing, dat scheelt weer afwerken buiten. Het zal nog steeds nodig zijn, maar het wordt wel makkelijker.
Je zou bij de werf eens kunnen proberen of zij de RAL code weten, wellicht hebben zij, of de nederlandse importeur, ook nog reparatiesets met de zelfde gelcoat staan.
Kijk ook een hier: polyestershoppen.nl/informatie
Daar staan meerdere artikelen over repareren, coaten en afwerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 08:29 #216518

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
susho schreef :
Inderdaad, gelcoat kan nogal verkleuren.
Topcoat is inderdaad op polyesterbasis, het is een gewaxte gelcoat. Die houd niet zo super op epoxy, op plekken groter dan een euro zou ik het niet doen. Ik weet niet hoe oud de boot is, maar waarschijnlijk ben je qua hechting dan beter af met een vinylester.

Bedankt voor de reacties tot hiertoe;

@ Susho,
misschien begrijp ik U verkeerd , of misschien was mijn vraagstelling niet duidelijk, maar de eerste vraag ging niet over topcoat in het bijzonder hoor, het was enkel een verwijzing naar het ingredient polyester.
Het is niet de bedoeling om topcoat te gebruiken als finishingaan de buitenkant.
Ik ga wel degelijk voor gelcoat.
Maar als ik U echter wel goed begrijp dat zeg je mij dat ik de herstelling niet kan uitvoeren met epoxyhars omdat dit niet compatibel is met de gelcoat , met slechte binding van beide als gevolg ?
Dat betekent dan dat ik het geweer van schouder moet veranderen en de herstelling uitvoeren in polyesterhars en glasmat.
Op die manier maak ik een betere binding met de gelcoat.
Is het dan ook beter om eerst de reparatie van binnenuit te starten met het terug oplamineren van de beschadigde polyestermat en dan later de gelcoat(plamuur) op het nog natte polyesterlaminaat aan te brengen zodat de binding chemisch plaatsvindt ?


Beste groeten


Edit:
voor wat betreft de verkleuring van de oude gelcoat , is het niet voldoende om die gelcoat wat af te schuren en achteraf terug op te polieren om de originele kleur terug naar boven te halen ?
Of gaat de vergeling dieper in de gelcoat ?
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 08:34 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 08:45 #216526

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Als je er van binnen niet bij komt is topcoat makkelijker te gebruiken. het enige verschil is dat de ene gewaxt is.
Epoxy en gelcoat zal in de meeste gevallen problemen geven inderdaad, Net als de hechting van polyester op oud polyester. Vanaf de binnenkant dus eerst 2 lagen gelcoat aanbrengen, daarna verder met de vezel. Anders zit het laminaat al strak tegen de buitenkant aan, en zul je dat weer moeten wegslijpen voor je er iets anders op aan kunt brengen(topcoat bijvoorbeeld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 08:57 #216528

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Bestaat er dan zoiets als gelcoat plamuur ?
Ik bedoel maar als ik eerst de gelcoat aanbreng (ik kan er goed aan langs de binnenkant) dan loopt die er toch zo af wegens de lage viscositeit nietwaar ?
Kan je gekleurde gelcoat plamuur laten aanmaken door polyestershoppen.nl of polyservice.nl ed ?


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 10:37 #216553

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Ik houd dit topic goed in de gaten, gezien ook ik schade aan de boeg van onze Jeanneau heb, en eveneens van plan ben dit de aankomende winter aan te gaan pakken.

Zie voor meer details :
boot.stiensnet.nl/?e=63#comm

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 10:54 #216557

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Geen ervaringen met gelcoat reparatie pasta's, wel met ingedikte gelcoat, geen succes. Gelcoat is in principe dik en plakkerig genoeg om redelijk te blijven hangen, niet te dik en in 2 lagen, dan zit je in de buurt van de oorspronkelijke dikte. polyservice en polyestershoppen kunnen in principe beide vanaf 5kg op kleur leveren, wellicht is minder ook mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 13:26 #216602

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Bij www.polyestershoppen.nl is 1 kg als het goed is ook mogelijk.

Ik weet alleen niet of de kleurcode bekend is. RAL is vrij beperkt sowieso. Je kan ook zelf op het oog mengen met een beetje wit, geel en zwart of blauw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 13:47 #216609

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Herman schreef :
Bij www.polyestershoppen.nl is 1 kg als het goed is ook mogelijk.

Ik weet alleen niet of de kleurcode bekend is. RAL is vrij beperkt sowieso. Je kan ook zelf op het oog mengen met een beetje wit, geel en zwart of blauw.


Aha, Herman , daar zat ik ook op te wachten.

Wat bedoel je met de reactie dat het bij polyestershoppen ook mogelijk is ?
Het kleurmengen van gelcoat of het kleurmengen van gelcoat pasta (plamuur) ?
Susho maakte ook al een opmerking in dat verband , dat de viscositeit van gelcoat hoog genoeg is om een " gat " te dichten.
Maar op het internet las ik dat er ook gelcoat plamuur bestaat die dikker is en grotere openingen beter kan dichten.
Is dat ook zo ??

Ben jij het ermee eens dat ik voor de beschreven herstelling beter polyesterhars icm glasmat/vezel (niet weefsel dus want dat is voor epoxy heb ik begrepen) zou gebruiken om de gelcoat beter te doen hechten ??


Thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 24 aug 2011 16:03 #216647

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
als je iets afwerkt met gelcoat blijft het plakkerig dit is om het laminaat te doen hechten op de gelcoat,gelcoat kun je dus alleen gebruiken
in een mal.
vandaar dat ze top coat uitgevonden hebben dit is gelcoat met wat was of parafine er in gemengd dit gaat tijdens het opbrengen naar de oppervlakte en sluit zo de gelcoat van de buitenlucht af zodat het uit kan harden.

gr aldgilles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 25 aug 2011 00:34 #216717

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
aldgilles schreef :
als je iets afwerkt met gelcoat blijft het plakkerig dit is om het laminaat te doen hechten op de gelcoat,gelcoat kun je dus alleen gebruiken
in een mal.
vandaar dat ze top coat uitgevonden hebben dit is gelcoat met wat was of parafine er in gemengd dit gaat tijdens het opbrengen naar de oppervlakte en sluit zo de gelcoat van de buitenlucht af zodat het uit kan harden.

gr aldgilles

Hallo aldgilles,

de herstelling betreft een vertikaal stuk van de romp , dus ik ga er vanuit dat de vloeibare gelcoat naar beneden zal druipen. Hoe ga je dat dan tegen ?
Of onderschat ik het kleefvermogen van die gelcoat ?
Het is de bedoeling om de buitenkant van de romp (het eigenlijke gat dus) volledig af te plakken met een stugge folie of iets dergelijks zodat ik de lagen gelcoat van binnenuit kan aanbrengen om nadien in de nog kleverige gelcoat het nieuwe laminaat ook weer van binnenuit verder op te bouwen.
Maar zoals ik reeds aanstipte is het mijn vrees dat tijdens het toepassen van die gelcoat een deel naar beneden loopt. Hoe vermijd ik dat ?

Maar kan ik eigenlijk ook omgekeerd werken ?
En daarmee bedoel ik dan eerst het nieuwe laminaat in verschillende lagen binnen opleggen (tot op enkele millimeters van de buitenzijde van de romp zodat ik ruimte heb voor de lagen gelcoat) , de binnenlaag drogen met lamp of warme lucht zodat het geheel al wat stugger wordt en in de nog natte buitenlaag van het laminaat voorzichtig de gelcoat laag per laag opbouwen (met verfrolletje) tot ie iets boven het buitenopervlak van de romp komt te liggen.
Eén en ander moet dan wel met een perfecte timing gebeuren om een chemische binding van de eerste gelcoatlaag en het nog kleverige laminaat te bekomen.
Nadien is gelijkschuren en polieren de afwerking.

Wat ik ook kan doen nadat ik alle beschadigde laminaat heb weggeslepen is de vorm van het ontstane gat afteken op karton , dat uitknippen en het karton met folie bedekken (tegen het kleven van het laminaat aan de binnenzijde) en dat in het gat aanbrengen en aan de buitenkant ruggesteunen met bv een dunne plexiplaat.
De dikte van het gebruikte karton staat dan garant voor de nadien op te bouwen lagen gelcoat.
Maar ook hier moet het karton uit dat gat terwijl het laminaat nog plakkerig is om de bond met de gelcoat te garanderen.



Echt niemand praktische ervaring met dit soort reparaties ?
Of is die de geheime interne keuken van de vakmannen :-)

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 25 aug 2011 07:51 #216777

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Genoeg ervaring ;) Hier een projectje wat ik tijdens mijn stage gedaan heb(helaas staat de afwerking er niet bij, maar boot is gespoten): composietforum.nl//showthread.php?t=112
Verf flikkert toch ook niet zomaar naar beneden op verticale vlakken? Hoe denk je dat ze de gelcoat in de mal hebben gekregen?
Dus de standaard werkwijze is:
Gat schoonmaken, alle beschadigde vezel wegslijpen.
Binnenkant afschuinen.
Buitenkant stevig dichtplakken.
Gelcoat aanbrengen.
2e laag kruislings aanbrengen.
Laminaat opbouwen tot oorspronkelijke dikte, van klein naar groot, en als laatste een paar overlappen over de hele plek. Dit kan het beste met vinylester voor de beste hechting.

Waarom moeilijk doen met de topcoat later pas aanbrengen? Mocht je dat toch willen, vraag naar een ongewaxte hars, die blijft net als gelcoat plakkerig. Dus dan kun je de volgende dag gewoon verder, of wanneer de hars hard is. Wel binnen 7 dagen uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 25 aug 2011 09:39 #216824

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Of gewoon lekker van buitenaf werken, ipv met polyester klooien in een nauwe punt. Met de lamellenschijf op de slijptol de boel netjes afschuinen, aan de binnenkant eventueel een ondersteuning maken (kan van een boodschappentas, een oude krant en een stuk tape) Wel de boodschappentas binnenstebuiten keren, de buitenkant hecht.

Vervolgens het gas dichtklodderen met glasweefsel, glasmat, of wat je voorhanden hebt (weefsel is prima met polyester te gebruiken, het enige dat niet werkt is mat met epoxy)

Opbouwen tot je de juiste dikte hebt bereikt. Eventueel de slijptol weer om de te hoge stukjes af te slijpen. (controleren met een recht latje)

Dan flink met gelcoat of topcoat klodderen. (uiteraard wel op kleur gemaakt). Eventueel een aantal lagen aanbrengen. Gelcoat is dan handiger, dan kan je lekker door.

Vervolgens schoonmaken met aceton, en schuren met waterproof tot e.e.a. netjes vlak is. Eventueel nog een keer een beetje gelcoat als je ergens nog onder het niveau zit. Daarna steeds fijner schuren en polijsten.

Het grote nadeel is dat je iedere keer 2 minuten werk hebt, en vervolgens een half uur moet wachten. Ideaal is het dus als je dergelijke reparaties bij bosjes kan uitvoeren, dan heb je altijd wat te doen, behalve bier drinken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2011 09:40 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 06:25 #217056

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Het wordt me na deze laatste reacties wel duidelijk dat ik het kleefvermogen , de viscositeit van gelcoat enigzins onderschat.
Heb er nog nooit mee gewerkt zie je.

Ik heb natuurlijk ook niet stilgezeten bij dit forum alleen en verder op het net nog wat meer info bij elkaar gesprokkeld.
Zo beschreef een ander verhaal de mogelijkheid om de gelcoat laag na laag op te spuiten.
Ik bezit alle gereedschap dat daar voor nodig is , portabele luchtcompressor , spuitpistolen enz. Ook mijn vele avondcursussen (voor de fun gedaan let wel) voor carrosserie bewerking van jaren geleden zouden hierbij van dienst kunnen zijn.
Enig probleem zou de dikvloeibaarheid van de gelcoat kunnen zijn om het door de verstuiver te krijgen.
Maar moest dit lukken dan denk ik dat het eindresultaat er niet op zou verslechteren.
Met het pistool laag per laag , nat in nat aanbrengen geeft je meer inspraak over de hoeveelheid gelcoat die je aanbrengt , het moet uiteindelijk achteraf ook weer terug worden weggeschuurd om gelijk te maken met de omringende romp.

Dat brengt ons op een procedure die ik voordien al beschreef als een mogelijkheid.
Zou het volgens de ervaringsdeskundigen mogelijk zijn om de - na het gat te hebben uitgeslepen en de randen opgeruwd - de binnenkant op te lamineren.Ik heb er echt wel de plaats voor.
Dus maw het gat al vanuit de binnenkant dicht te maken , de truuk met het op maat gesneden stuk karton gebruiken om de juiste laagdikte gelcoat te garanderen , en dan achteraf het (nog natte) aangebrachte laminaat op te spuiten met gelcoat (eventueel verdund)om via chemische binding een goede hechting van polyester laminaat en gelcoat te bekomen ???
Ik begrijp ook wel dat het resultaat in grote mate zal afhangen van de juiste/perfecte kleur van de gelcoat. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Graag opmerkingen van forumgenoten over de herstellingsprocedure die zonet beschreef svp.

Bedankt en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 06:29 #217060

Zorg er wel voor dat je je een goed masker hebt dan, ik stel me zo voor dat bij Spuiten er meer in de lucht komt dan als je het gewoon aanbrengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 06:31 #217061

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik heb bij de reparatie (vanaf de buitenkant) van mijn boeg veel gehad aan een stuk PE folie dat ik strak over de reparatieplek heen trok hierdoor had de reparatie weinig nabewerking nodig en wat deze zeer strak.

Indien er weinig verloop in het profiel van je boeg zit, kun je ook een mal trekken van een goed stuk en dat als backing gebruiken voor de reparatie. Zorg wel voor een perfecte aansluiting van deze backing!
Beetje lossingswas op het goede deel wrijven, paar matjes aanbrengen, uitharden en lospeuteren en klaar.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 06:52 #217074

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2150
Pfff...

Er wordt hier wel heel veel door elkaar gehusseld.

Johannes en Herman hebben toch redelijk duidelijk uitgelegd wat er allemaal kan/moet gebeuren? het principe is niet zo moeilijk.
Als je echt een mooie, strakke gelcoatreparatie wilt hebben, volg dan Johannes' adviezen.
Als je eventueel bereid bent om te schilderen (met verf dus..) volg dan hermans adviezen.

Gelcoat over de reparatie spuiten kan heel goed, ik heb er de beste resultaten mee gehaald met afwerken van gedeelde mallen.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, dus probeer eerst eens iets uit en gebruik parafine ('anti kleef'), anders plakt het tot in de eeuwigheid.


En als ik dan even heel eerlijk mag zijn: Gelcoatreparaties zijn veel lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik heb er jaren over gedaan om snel en onzichtbaar kleine plekjes weg te kunnen werken en kom nog soms voor gekke verrassingen te staan.
Grote reparaties zijn in het algemeen wat overzichtelijker omdat je wat meer mogelijkheden hebt, maar met zo weinig verstand van zaken zou ik je adviseren om een ander dit klusje te laten doen.

Maar je mag het natuurlijk helemaal zelf weten. Je hebt kennelijk de hele winter de tijd.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 07:51 #217093

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Hermans manier kan ook met gelcoat, maar je zult waarschijnlijk wat meer lagen gelcoat moeten zetten, als je de reparatieplek niet helemaal netjes krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 26 aug 2011 07:58 #217095

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ja. En welke manier je ook kiest (binnenkant of buitenkant), naschuren en polijsten moet je toch.

Enige voordeel van het werken aan de buitenkant is dat je wat vrijer werkt, zeker met het slijpen van de juiste schuintes in het laminaat. (ca. 1:8-1:12)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 27 aug 2011 03:49 #217335

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Bedankt iedereen voor alle input tot hiertoe.

Voor alle duidelijkheid nog even een vraagje ivm de gelcoat dan wel.
Heb ik het goed begrepen dat gelcoat altijd plakkerig blijft na het aanbrengen , neen toch ?
Er moet toch ook verharder in die het handeltje doet uitharden ?
Of is het zo dat de gelcoat lange nodig heeft voor de uitharding ?
Graag nog even een toelichting in dat verband.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie romp 27 aug 2011 10:44 #217416

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2150
Gelcoat is een product dat is bedacht om tegen een mal aan te smeren. Die kant wordt dan prachtig mooi en strak.
Het deel dat aan de lucht droogt hardt niet helemaal door, zodat er een goede hechting is met de volgende lagen.
Wanneer je gelcoat aan de buitenkant op je romp smeert, zal je dus altijd dat plakkerige bovenlaagje voelen, tenzij je dit afsluit van de lucht. Dit kan met PET-folie of door parafine door de gelcoat te mengen. Dit laatste geeft een was-achtig laagje op het oppervlak, waardoor het wél zover uithardt dat je het kunt schuren.
Overigens kan je het plakkerige wegkrijgen met aceton, maar dat kan verkleuring geven.
Parafine werkt alleen goed als je de hele laag in één keer opbrengt. Als je verschillende lagen smeert met en zonder parafine, krijg je vlekkerige kleurverschillen, vooral bij de overgangen aan de randen van je reparatie, en daar waar het niet helemaal vlak is geweest.
Ooit heb ik ook truukjes met een laag PVA over de natte gelcoat gelezen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik ben van de PET-folie-(mylar)-school. Bij grote reparaties ben ik overgestapt op spuiten met parafine, maar dan wel in één laag.

Samenvattend: Gelcoat hard aan het oppervlak nooit 100% uit. Als je Johannes' aanwijzingen volgt, een malletje gebruikt en van binnenuit werkt, heb je daar geen last van.
Als je naar buiten toe opbouwt, zoals Herman adviseert, dan moet je de gelcoat afdekken met folie, of spuiten met parafine.

Al duidelijker??

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 27 aug 2011 10:46 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl