Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM!

Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 13 dec 2007 19:15 #24400

  • Egbert K
  • Egbert K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Mijn klassieker, een polyester Trotter Pandora (van de stadt uit c.a. 1976 een familiestuk) is aan een restauratie van het dek toe. Het dek is na circa 30 jaar dof, krijtachtig en vertoont craquele/scheurtjes. Mijn 'aanvalsplan' ziet er als volgt uit:

1. Dek minutieus afspuiten met hogedrukreiniger.

2. Al het dekbeslag (scepters, kikkers, lieren, genuarail etc.) en de ramen eraf schroeven.

3. Kleine gaatjes (waren ooit belletjes in de gelcoat) openkrabben schoonmaken en vullen met watertite epoxy plamuur.

? 4. De meest verkrijtte stukken (of alles?) plamuren met watertite. Dit heb ik al een stukje geprobeerd. Ziet er wel ok uit.

5. Met bij epoxyprimer behorende schoonmaakmiddel dek schoonmaken.

6. Met epoxyprimer (2 componenten) 2 lagen verven. In de tweede laag een beetje van de aflak mengen (zouden daarna oneffenheden beter zichtbaar zijn).

7. Aflakken met 2 componenten (epoxy) systeem. (2 lagen)

Tussen de lagen door zal ik moeten opschuren aangezien je anders heel snel achter elkaar de lagen moet opbrengen.


Nu heb ik drie concrete vragen bij bovenstaand verhaal.
A. Voldoet de epoxy primer/grondlaag 2x met tussendoor schuren voor het vullen van de craquele/haarscheurtjes? Of is plamuren met watertite aan te raden? Of kan ik er beter/makkelijker een laag gewone epoxy hars opsmeren?

B. Zal dit plan een goed resultaat geven?

C. Kwasten, rollers, spuiten? Hoe kan ik de verf het beste aanbrengen?
spuiten moet je alleen doen als je dat echt kan/professionele apparatuur hebt?


Bij voorbaat dank voor Tips..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 14 dec 2007 10:31 #24421

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Craquele zul je moeten uitschuren. Primer is dan niet dekkend of vullend genoeg, dus zul je plamuur moeten gebruiken.

Ook zul je de 'belletjes' verder moeten uitschuren en laten drogen.

Vooraf (voor het schuren) goed ontvetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 14 dec 2007 20:38 #24429

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als de oorzaak van de craquelé structureel is zou ik eerst de constructie versterken voordat de scheuren worden gerepareerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

craquele uitschuren? 16 dec 2007 21:23 #24457

  • Egbert K
  • Egbert K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Wat ik craquele noem is het wellicht helemaal niet...
Ik heb een soort 'net'vormige fijne barstjes, niet diep... Zeg maar zo fijn als de netstructuur op de vleugels van een libelle (jaja ik ben bioloog).
De barstjes worden zo te zien naar onderen toe fijner. Als ik er een schuurautomaat opzet om het goed vlak te maken en dan vervolgens het met watertite epoxyfiller plamuren, dan nog een keer schuren dan krijg ik denk ik best een strak resultaat. MAAR..... blijft dit dan ook jaren strak?

het polyester zelf (de constructie) is vrijwel helemaal goed.
Op een paar plaatsen buigt het dek een heel klein beetje door bij betreding. Maar hier is denk ik weinig aan te doen.
Van onderen kan ik niet bij die plaatsen aangezien de boot een binnenschaal heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 18 dec 2007 19:40 #24490

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Jou plan moet volgens mij zeker gaan lukken.
Ik zou in iedergeval de diepere gaatjes/ scheurtjes plamuren, de fijnere werk je wel weg met de 2 k primer, deze is over het algemeen vrij dik.

Kortom, lijkt een goede aanpak !

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 26 dec 2007 13:25 #24626

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
1e epoxylaag hele waterdunne epoxy gebruiken, injecteer. Dringt in de haarscheurtjes. Aanbrengen gaat goed met een mohair rollertje. Dit kan je dan weer vlak schuren want je krijgt wat sinasappel. Vervolgens 2 lagen epoxy pantsercoat erover in de kleur van je dek en ook dit wordt sinasappel, dus schuren. Dan 2 lagen DD-lak erover, waarbij je in de laatste laag antislippoeder mengt. Schilderen met DD-lak is niet als met een 1comp. Gelijkmatig opzetten en niet meer aankomen daar waar je geweest bent want dat blijf je zien. DD-lak kan je wat verdunnen zodat het sinasappeleffect of de kwaststrepen beter uitvloeien. Denk wel aan lekker warm weer voor dit alles want je moet onder de 15 graden eigenlijk niet werken met epoxy en DD-lak. Epoxy is zooi dus werk erg schoon met handschoenen en adembescherming, ook bij het schuren. Damp van DD-lak is erg giftig dus ventileren.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 02 mrt 2008 11:46 #28431

  • Zephyrus
  • Zephyrus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik heb ooit mijn roerblad gerepareerd met Epoxy. Ik heb toen op aanraden van een zeilende collega contact gezocht met polyservice (www.polyservice.nl). Zij hebben met toen erg goed geholpen met het opstellen van een aanvalsplan en het aanschaffen van de juiste materialen. misschien ook een tip voor jou. volgens mij hebben ze goede aanbiedingen en ook verfsystemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 18 apr 2008 09:46 #31102

  • Egbert K
  • Egbert K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ben er stevig mee aan de slag.
Het resultaat wordt vast prachtig. De hoeveelheid werk heb ik zoals gebruikelijk bij klussen zwaar onderschat. Alleen het losschroeven van al het dekbeslag koste mij al een vol weekend...

Als je elk boutje gaat tellen wat door het dek heen zit schrik je echt...
zeereling + preekstoel = bijvoorbeeld al 48 gaten door het dek..
genuarail = 2x 12
stootlijst = 2 x 35

Dan nog buiskap, wandputtings, kikkers, dorade, dekdoorvoeren, mastvoet, grootschootoverloop, lieren, clamcleats, schildpadblokken, schuifluikrails, doorvoer benzineslang, laadkabel accu, navigatieverlichting, tankdop water, etc......

al met al kom ik dus over de 200....!

Dus heb je plannen in deze richting... zorg voor een goede doppenset voor op de accuboormachine en een helper om binnen de moertjes tegen te houden...

Plamuren en schuren valt weer mee, ik heb een muisachtige schuurmachine van Ferm en deze schuurt eigenlijk precies snel genoeg watertite geplamuurde stukken vlak. Met de dremel doe ik kleine ronde (binnen)hoekjes. De dremel was ook goud waar bij het afzagen van schroeven van de oude stootlijst die afbraken bij een poging ze los te draaien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn plan voor 'KRIJT' DEK restaureren. TIPS WELKOM! 17 juni 2008 07:11 #34514

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Let wel: Craquele scheurtjes vullen zich niet met epoxy, plamuur of wat dan ook. Je kan er een laag overheen zetten, maar de scheurtjes komen gegarandeerd terug.

Ik raad aan om de scheurtjes compleet weg te schuren, indien nodig tot op het glas, en daarna opnieuw op te bouwen.

is het glas ook beschadigd, dan is daar een impact geweest (dat kan, na zoveel jaar dienst) en zal je ook dat moeten repareren.

Een goede ondergrond is absoluut noodzakelijk voor een duurzame afwerking. Het zou zonde zijn als de scheurtjes weer terugkwamen, dan kan je weer beginnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl