Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nat laminaat en vorst

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 10:38 #246701

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Soms zou ik wel een dagje met je willen ruilen, Sietse :)
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 10:41 #246703

Bindrif schreef :
Soms zou ik wel een dagje met je willen ruilen, Sietse :)

een dagje maar :lol:
zoals vandaag, bijna windstil en 23 graden :evil:
Laatst bewerkt: 08 dec 2011 10:44 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 10:45 #246704

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik bedoel natuurlijk alleen geografisch, maar zonder zeilbaar windje hoeft het voor mij niet ;)

waterlijntje:


Uploaded with ImageShack.us
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 08 dec 2011 10:47 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 11:04 #246723

It Paradyske schreef :
Herman schreef :
Ik denk het, ja.

Over de vochtmeter: Zie de foto.



Deze zijn geijkt voor hout (met een SG van 0,5). De waardes die deze meter geeft, zijn redelijk correct voor hout. Bij hout lezen we de bovenste schaal af. (en corrigeren eventueel voor hout met een andere SG, zie de handleiding van het ding).

Wat meet je uberhaupt met zo'n meter?
Er zijn er geloof ik met twee scherpe pinnen, dus die zal wel de geleidbaarheid meten, dit ding heeft geen meetpennen? En meet dus iets capacitiefs? Of iets polarisatieachtigs?
Kortom, welke natuurkundige (elektrische) grootheid meet je, en wat is dan de relatie met het vochtgehalte in het schip.
Wat is de afhankelijkheid van de huiddikte, en wat als er bijvoorbeeld een flesje water aan de binnenkant op het vlak ligt?

Meten is vaak heel erg moeilijk, en als je alle mogelijke fouten er af hebt getrokken is je onnauwkeurigheid op het eind soms meer dan 100%. Dus ben erg nieuwsgierig wat deze meters doen.

Dat ding meet dus geleiding... :

De Tramex Moisture Encounter Plus vochtmeter werkt op basis van het principe van niet-destructieve weerstand metingen.

Geleidende elektrodes op de achterkant van de vochtmeter zenden laag-frequente signalen door het materiaal heen dat getest wordt. Hiermee wordt de verandering in weerstand gemeten die wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van vocht.

Deze meting wordt door het apparaat vertaald naar een vochtgehalte meting.

Toepassingen:
Hout
Pleisterwerk
Gipswanden
Stucwerk
Dakpannen

Kan me voorstellen dat koperhoudende antifouling het goed doet!
En dat ie voor polyester niet zo geschikt is :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 11:30 #246733

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vocht in polyester meten is weten, not.
Is al genoeg over geschreven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 11:47 #246740

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
It Paradyske schreef :

Wat meet je uberhaupt met zo'n meter?
Er zijn er geloof ik met twee scherpe pinnen, dus die zal wel de geleidbaarheid meten, dit ding heeft geen meetpennen? En meet dus iets capacitiefs? Of iets polarisatieachtigs?
Kortom, welke natuurkundige (elektrische) grootheid meet je, en wat is dan de relatie met het vochtgehalte in het schip.
Wat is de afhankelijkheid van de huiddikte, en wat als er bijvoorbeeld een flesje water aan de binnenkant op het vlak ligt?

Meten is vaak heel erg moeilijk, en als je alle mogelijke fouten er af hebt getrokken is je onnauwkeurigheid op het eind soms meer dan 100%. Dus ben erg nieuwsgierig wat deze meters doen.
Je somt de hinderpalen voor echt exacte metingen keurig op.
Het ding is nog het best te vergelijken met een dieptemeter, misschien. Het zendt een signaal uit en meet wat er terugkomt. De relatie met diepte is het fenomeen dat je op plekken waar het laminaat dik is, je naar mijn idee ook vaak hogere uitlezingen krijgt. Alle roeren, ook van tamelijk jonge schepen, lijken bij voorbaat al nat. Velen zijn dat ook ècht, maar toch.. Als er water in de bilge ligt, wordt dit ook meegenomen in de meting. Waar tanks en waterzakken zitten/liggen zie je dat direct. Ingelamineerd metaal speelt ook een rol.

Zoals iemand al eerder schreef: het meest zinvol is nog een vergelijking tussen onder- en bovenwaterschip. Daar zou je significante verschillen moeten meten. Ik heb mijn eigen boot ook eens gemeten en constateerde daarbij dat de verschillen tussen onder- en bovenwaterschip relatief klein waren. Boven water niet echt de helft van de metingen onder de waterlijn, maar iets in de orde van 70 - 80 % daarvan. Plaatselijk net zo veel als gemiddeld onder de waterlijn..

Dat laatste roept bij ook de vraag op in hoeverre damp van binnen naar buiten migreert in polyester. Mijn boot heeft ook een kachel en als ie regelmatig in de winter gebruikt is (zelf doe ik dat niet, maar hij had al een flink leven achter de rug toen ik hem kocht) sluit ik niet uit dat er van binnenuit vocht/damp is opgenomen in de loop der jaren. De relatieve luchtvochtigheid is bij bewoning in de winter en een brandende kachel binnen al snel een stuk hoger dan buiten.

Ik bedoel maar. Het is en blijft een vrij duister fenomeen en ik heb in de afgelopen paar aardig geleerd om het te relativeren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 11:51 #246744

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
It Paradyske schreef :

Dat ding meet dus geleiding... :

De Tramex Moisture Encounter Plus vochtmeter werkt op basis van het principe van niet-destructieve weerstand metingen.

Geleidende elektrodes op de achterkant van de vochtmeter zenden laag-frequente signalen door het materiaal heen dat getest wordt. Hiermee wordt de verandering in weerstand gemeten die wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van vocht.

Deze meting wordt door het apparaat vertaald naar een vochtgehalte meting.

Toepassingen:
Hout
Pleisterwerk
Gipswanden
Stucwerk
Dakpannen

Kan me voorstellen dat koperhoudende antifouling het goed doet!
En dat ie voor polyester niet zo geschikt is :-(
De meeste boot-experts gebruiken dan ook de Tramex Skipper. Is dat niet net een wat ander apparaat dan het ding op de foto?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 12:02 #246746

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :

Kan me voorstellen dat koperhoudende antifouling het goed doet!
En dat ie voor polyester niet zo geschikt is :-(
De meeste boot-experts gebruiken dan ook de Tramex Skipper. Is dat niet net een wat ander apparaat dan het ding op de foto?

--
stegman

Klopt , dat is deze www.checkline.nl/tramex_vochtm...mex%20Skipper%20Plus
Maar werkt op hetzelfde principe.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 15:58 #246875

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Proost schreef :
Vocht in polyester meten is weten, not.
Is al genoeg over geschreven.

ach, stukje uit de boot zagen,wegen, tijdje in een droogkast leggen, en weer wegen maakt genoeg duidelijk over het vochtgehalte.
Een goede werf zaagt sowieso een monster uit de romp voor de behandeling, om het laminaat te beoordelen, een eventueel natte kern tegen te komen, etc.

Nat laminaat en vorst, doet waarschijnlijk net zoveel als nat hout in vorst. Weinig merkbaars
Laatst bewerkt: 08 dec 2011 15:59 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 17:51 #246915

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Welke werf heeft geclassificeerd personeel voor een chemisch lab. Laat staan apparatuur om een chemische analyse er op loslaten. Met nattevingerwerk kom je overal uit maar op een professionele manier wordt het anders. Om op het oog een echte natte osmosekern tegen te komen bij een boot loont de moeite niet van het zoeken tenzij je supergeluk hebt bij het vinden als waterdrup plaatsvind. Het is misschien ver gezocht maar wie wil belazerd worden?.

Mijn mening is reeds bekend.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 18:36 #246941

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
door een monster, of 2, of 4 te nemen kun je anders behoorlijk goed zien wat de kwaliteit van het laminaat is, de staat van de kern, etc.
chemisch lab is nergens voor nodig. Goeie ogen en wat ervaring kom je erg ver mee. Met een chemisch lab kun je hoogstens achterhalen van voor hars er precies gebruikt is. het beoordelen van de laminaat kwaliteit en laminaatopbouw zal wat lastiger voor ze worden.
Het is goed om te weten wat je in huis haalt. Als je een boot hebt staan die langzaam droogt zou er wel eens een natte kern in kunnen zitten. Ik wacht liever geen half jaar om er achter te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 18:50 #246948

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ben het niet met je eens. Vermoedelijk weet je niet wat een (chemie) laboratorium allemaal kan.
Laat maar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 19:58 #246990

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Om nog even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: is het niet zo, dat bij vochtophopingen door osmose dit vocht "zuur" is? M.a.w. zou het niet zo kunnen zijn dat door de aanwezigheid van opgeloste stoffen het vriespunt inmiddels dermate verlaagd is, dat er in feite geen gevaar voor bevriezing is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 08 dec 2011 20:15 #247004

Proost schreef :
Het droogt alleen bij lage luchtvochtigheid en dat zal tijdens een vorstperiode zijn.De hoeveelheid vocht die achtergebleven is in het laminaat zal niet veel schade aanbrengen. Anders zou er geen geschilde boot in de open lucht kunnen staan en deze staan eigenlijk nooit binnen.

Niet helemaal waar, het droogt altijd zolang de omgeving droger is (<100%), alleen in het water, en kort tijdens een bui of bij mist haal je dat. Het gaat alleen wel sneller tijdens een vorstperiode omdat we dan vaak wind uit de oosthoek hebben, die komt van over land en is dus droog.
Kapot vriezen hebben de 2 kleine plekken bij mij niet gedaan, drogen ging ook buiten erg goed. Zolang er maar wind langs kan, dus z.s.m. kaal maken als dat nodig is en directe regen weghouden als dat kan.

Grtz
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 09 dec 2011 08:08 #247088

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Meet eens bij vorst en daarna op een warme voorjaarsdag met een hoge luchtvochtigheid. Proost is ook ooit geschild en tijdens de vorstperiode mooi gedroogd. Er stonden meer boten om te bewerken en na een paar weken waren we aan de beurt. Met prachtig weer dacht ik. Nog even een meting laten doen en tot mijn verbazing net zo nat als waarom de behandeling geadviseerd was. Het roer, wat droog was en niet nodig om te schillen werd toch door verkeerde communicatie van de werf toch (slecht) geschild en voorzien van nieuwe matten om het goede profiel er weer in te krijgen wat overigens goed gelukt is. Na een paar weken het nieuw opgebouwde roer gemeten en het was z..knat. Wanneer wordt een behandeling geadviseerd?. Tijdens voor- of najaar, niet in de winter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 13 dec 2011 11:25 #248171

De tramex meter zoals skipper, werkend op het inductie principe geven een waarde van nul aan op ijs. !!
Kan dus op een koude, bevroren romp een beeld geven van een "droog" laminaat. Niet aan te bevelen en als je het laat doen, zonde van het geld. Kun je beter nog even uitstellen.

Antifouling met metaaldelen kan eveneens een vertekend beeld geven, daarom dient die op het meetpunt verwijderd te worden, tot op de gelcoat, en zonder die te beschadigen.
Geeft ook direct een mooie visuele indicatie van eventuele oneffenheden in de gelcoat laag. Doordat de antifoulinglaag veelal niet gelijkmatig in dikte is, is de meetfout onbekend.

Metalen delen in het schip beinvloeden de weergegeven waarde op de meter.
Zaak is dan om a: in het schip te kijken wat er zich achter het meetpunt bevindt b; de omvang van de locatie met de hoger waarde te bepalen. Rechthoeking duidt veelal op tanks, ingelamineerde metalen delen, treetjes bier etc. Inwatering is veelal meer ovaal of rond.

De onderlinge verschillen in waarden hebben een logische verloop en geven een goede indicatie. Voor daadwerkelijke bepaling van de staat van het laminaat zal destructief onderzoek nodig zijn. (zoals deels verwijderen gelcoat). Uiteraard dient een eigenaar hiervoor toestemming te geven.

Ad monsters van een laminaat bij nieuwbouw. De uitgeboorde kernen van huiddoorvoeren etc worden hiervoor vaak gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nat laminaat en vorst 13 dec 2011 11:57 #248177

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Hout kan rotten, metaal kan roesten of heeft last van metaalmoeheid en bij polyester of platics kan hydrolyse of osmose ontstaan. Er bestaat geen 'holy grail' in botenland. Helaas. Metaal, hout of plastic.. niets gaat een eeuwigheid mee zonder in enige vorm te worden aangetast door water of weer. Zodra je een nieuwe boot in het water legt, begint direct het aftakelingsproces van water absorberen. Letop, per direct. Gewoon doen wat je moet doen: soms een beetje onderhoud en niet teveel piekeren maar vooral zeilen. Daar is je boot voor bedoeld.

En vergeet niet, geen enkele plastic boot is waterdicht en geen enkele boot ontkomt daarom uiteindelijk aan hydrolyse. Vroeg of laat. Alle plastic boten nemen water op. Geen enkele verf is waterdicht, zelfs epoxy laat water door. Punt. Klaar. Een zeiknatte plastic boot (gemeten waardes) kan geen enkele optische last of kenmerken hebben van hydrolyse of osmose en een relatief droge boot (gemeten waardes) kan onder de blaasjes zitten. Soms is het leven van een boot ondoorgrondelijk.

En over het drogen van je boot, de zin en onzin daarvan, kun je een boek schrijven. Nogmaals, zodra je boot weer in het water ligt begint ie weer met nat worden en gaat het hydrolyse proces gewoon door. Het is een onomkeerbaar proces. Wat sommige er ook van mogen zeggen. Het levert wel een hele industrie op. In deze tijden is dat goed voor Nederland. Logisch :whistle:

Happy sailing to all :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl