Ik ben begonnen om mij te oriƫnteren om een aantal gaten met epoxy en matjes te dichten.
In de spiegel zat een lensdopje en deze is gaan lekken.
Ik heb deze verwijderd en wil het gat gaan dichten met epoxy en matjes.
Ik ben bij polyservice in Amsterdam langs geweest en heb om advies gevraagd.
Zij gaven aan om het gat uit te slijpen tot net voorbij de schroefgaatjes waar mee het dopje vast zat.
Vervolgens het gat afschuinen en van binnen uit met aan de buiten kant een stuk karton met huishout folie het gat met precies passende en iedere laag elkaar iets overlappende stukjes mat dicht te lamineren.
Vervolgens een aantal matjes aan de binnen kant volledig over het gat lamineren en het huishoutfolie verwijderen.
Afwerking zou aan de buiten kant niet meer nodig zijn, enkel antifouling met eventueel een primer aan brengen.
Verder heb ik 2 gaatjes in de bodem die er voor mij een onbekende reden zijn geboord (misschien een gever van het 1 of ander).
Polyservice gaf aan deze dicht te smeren met polypox lijm 700.
Eventueel aan de buiten en binnen kant een aantal matjes lamineren.
Als laatste zit er een scheur in de luchtkast door het verkeerd gemonteerd zijn van de ondersteuning van het dek.
Hier voor gaven ze aan proberen dicht te smeren met de 700 lijm en vervolgens om de stevigheid terug te krijgen een aantal matjes lamineren.
Voor de duidelijkheid het is op dit moment nog niet mogelijk om aan de binnenkant van de luchtkast te komen alhoewel ik er wel over nadenk om 4 inspectieluiken te monteren zodat ik het water makkelijker weg kan hozen indien dat toch ergens binnen komt, en om extra ondersteuning op de plekken van de dekondersteuning te plaatsen in de vorm van een aluminium strip.
Nu sprak ik vanavond iemand op de haven die aangaf dat ik het gat in de spiegel beter aan de binnen kant kon voorzien van een aantal volledig overlappende matjes, vervolgens vanaf de buitenkant het gat vullen met 700 lijm en er als laatste een stukje huishoud folie over heen te spannen en hier rustig over heen te bewegen zonder te veel te drukken.
Een beetje schuren en een laagje antifouling aan brengen.
Voor de gaatjes in de bodem gaf hij aan dat dit prima te vullen is met enkel de 700 lijm en wat huishoudfolie.
Wat is nu de beste manier? ik prefereer de laatste manier omdat je dan minder gelcoat hoeft weg te schuren.
Met namen bij de onderste 2 gaatjes.
Of is het mocht dit nodig zijn de antifouling weg te schuren even als de gelcoat en na het aanbrengen van de matjes hier primer over heen aan te brengen en af te werken met antifouling?
Om het water af te voeren mocht dit toch naar binnen komen raade de man op de haven mij aan om in de bildge aan zowel stuur en bakboords zeide een lensdopje te plaatsen op het laagste punt zodat het water van de lucht kast de bildge in kan stromen.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd ter verduidelijking.
Verder valt het mij op dat wanneer de zon op de romp schijnt deze op veel plaatsen meer doorzichtig is dan op andere, ik meen te zien dat de matjes op sommigen plaatsen niet meer aanwezig zijn of zie ik dit verkeerd, zie onderstaande foto, en kan dit kwaad (het is echter al een bootje van 30 jaar oud).
Licht
Spiegel vanaf buiten overzicht
Spiegel van buiten detail
Spiegel van binnen
Bodem buiten overzicht
Bodem buiten detail
Bodem binnen
Luchtkast overzicht
Luchtkast overzicht2
Luchtkast detail
Luchtkast detail 2