Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Beschadiging onder de waterlijn

Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 07:39 #389421

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Bij het winterklaar maken afgelopen herfst een heel klein beetje water gevonden in het compartiment waar ook de waterzak + waterpomp ligt. Deze in de eerste instantie de schuld gegeven maar er is iets heel anders aan de hand. Er zit aan de buitenkant een diepe kras, tot in de vezels. Aan de binnenkant is ook heel duidelijk de beschadiging te zien. Ik vermoed dat het water door deze kleine scheurtjes is gekomen.
Mijn vraag is hoe ik dit zo degelijk mogelijk repareer.

De oorzaak is een raadsel. Moet behoorlijk hard gegaan zijn lijkt me. Maar heb niks gemerkt of gevoeld tijdens het varen. Ook bij het hijsen is niks misgegaan, ik ben er steeds bij geweest.

Hier de foto's van de beschadiging. Heb aan de buitenkant al wat schoongekrabt/geschuurd.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 07:48 #389425

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Lelijke schade.

Reparatie met polyestermatjes en epoxy die van klein naar steeds groter gaan om zo tot gelijke hoogte van de huid van de boot te komen. Je stapelt a.h.w. meerdere polyestermatjes die je ieder keer met epoxy doordrenkt. Eventueel met een rubberroller de lucht eruit drukken. Daarna afwerken met een primer en antifouling.

Succes, Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 08:00 #389428

Dat is heelaas vrijwel zeker een flinke schade die niet zo even goed te repareren valt.
Kennelijk ben je een keer ergens knap hard tegenaan gevaren of er is bij het paatsen op een bok of aanhanger wat mis gegaan.
Het is een ieder geval het gevolg van een forse puntbelasting.
Je moet er in ieder geval wat aan doen anders wordt de schade alleen maar groter.
Om te beginnen zul je alle beschadigde polyester moeten evrwijderen . Dus door en door tot er een gat in de romp zit :ohmy: :S
Daarna de randen 1 op 5 tot 10 afschuinen en van binnen opnieuw een laminaat aanbrengen van glasweefsel ( géén gewone glasmat!) en epoxy. Geen polyester gebruiken want dat hecht slecht op oud polyester.
Om de buitenkant mooi vlak te krijgen van tevoren een met losmoddel ingesmeerd plaat plaat aan de buitenkant tegen de romp drukken .
Na uitharden verder aan de buitenkant verder afwerken.
Is wel een flinke klus voor iemand met een beetje ervaring , anders laten doen.
Trouwens, is dit eventueel geen verzekeringswerk?
Lees eerst ook eens wat reparatieverslagen door op deze website:
www.westsystem.com/ss/boat-repair/
Je hoeft alleen niet dat dure spul van West te gebruiken hoor.
Vraag anders ook eens bij Polyservice voor advies:
www.polyservice.nl/
Of koop hun prima DHZ boek:
www.polyservice.nl/Praktijkhan...stoffen-p-16367.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 08:00 #389429

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Hoe ver moet ik ongeveer in het 'gezonde' polyester gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 08:04 #389430

Gregor schreef :
Lelijke schade.

Reparatie met polyestermatjes en epoxy die van klein naar steeds groter gaan om zo tot gelijke hoogte van de huid van de boot te komen. Je stapelt a.h.w. meerdere polyestermatjes die je ieder keer met epoxy doordrenkt. Eventueel met een rubberroller de lucht eruit drukken. Daarna afwerken met een primer en antifouling.

Succes, Gregor

Wat bedoel je met "polyestermatjes"?
Epoxy hoor je met glasweefsel te verwerken en eventueel met speciale glasmat die voor epoxy geschikt is . Gewone glasmat gaat echt niet en geeft een slecht resultaat.
En laminaat ontluchten doe je ook niet met een rubebrroller maar met een speciale ontluchtinges roller.
Bovendien hoor je altijd per laag te ontluchten voor je verder gaat.
Bij een relatief klein stuk kun je trouwens prima ontluchten met een stugge kwast ( gewone platte kwast waarvan je de helft van de haren afknipt gaat ook prima).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 08:51 #389439

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
wat mij ook zorgen wekt zijn de scheurtjes in de coating aan de binnenkant naast die kras.

Ik zou daar het hele stuk goed controleren, voor hetzelfde geld is de schade groter als het lijkt omdat het laminaat beschadigd is.
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 08:51 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 08:55 #389441

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
als je eenmaal gaat slijpen kom je die scheurtjes wel goed zichtbaar tegen. heb ik nog wel een foto'tje van, zal ik even opzoeken en straks plaatsen.

Was die al:

Hier zie je dus haarscheurtjes door het laminaat heen, zichtbaar nadat de gelcoat weg is geschuurd. Hier zou je dus het laminaat weg moeten slijpen tot je geen scheurtjes meer zou zien.
Laatst bewerkt: 19 apr 2013 09:10 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 13:48 #389529

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
idd eerst gaan slijpen.
vaak genoeg is alleen de topcoat gecraceleerd en valt het erg mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 19 apr 2013 18:36 #389627

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@Ad bedoel ook polyestermatjes. Zou nat in nat opbouwen ipv nat op droog. Maar wellicht dat er ervaringsdeskundigen zijn die hier een andere kijk op hebben.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 04:27 #389658

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15521
Zo, das een smerige schade zeg! Ben je all risk verzekerd? Dan zeker contact opnemen met je V. maatschappij

Ad heeft het eigenlijk allemaal al gemeld, dat ga ik dus niet herhalen.
Er is vaak verwarring over de matjes bij epoxy of polyester.
Polyester is een substantieel ander materiaal als epoxy. De (verwarrende) overeenkomst is het uiterlijk.
Voor reparatie van polyester word altijd geadviseerd epoxy te gebruiken. Epoxy hecht vele malen beter op oud polyester als polyester zelf.
Voor epoxy (en goed advies) kan je terecht bij de winkel die Ad al noemde of bij mrboat.nl
Het werken met epoxy is niet moeilijk, het vereist wel wat kennis. Even goed inlezen dus.
Waar ik me nog zorgen over maak is het vochtgehalte in het huidige laminaat. Met die scheur trekt dat makkelijk diep in je laminaat (technisch gezien de huid van je boot)
Ik heb een digitale vochtmeter die je wel mag lenen. Pb me even voor kontact en zoek vast op vochtmeting binnen het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 05:44 #389668

Gregor schreef :
@Ad bedoel ook polyestermatjes. Zou nat in nat opbouwen ipv nat op droog. Maar wellicht dat er ervaringsdeskundigen zijn die hier een andere kijk op hebben.

En wat zijn dat dan voor matjes , die polyestermatjes?
Ik ken op zich wel vezelmat van polyester maar zeker niet voor dit soort klussen.
Polyester is gewoon veel te zwak en heeft teveel rek( de hars zou breken vóordat de vezel kracht kan opnemen) om een sterk laminaat op te leveren.
Voor polyesterlaminaat van boten gebruik je glasmat of weefsel of aramideweefsel of carbon(=koolstof0weefsel in combinatie met polyesterhars( alleen glas) of epoxy ( alle die soorten).

Ennehh , niet om je te kijk te zetten maar ik krijg het vermoeden dat je weinig tot niets weet over het materiaal waar je boot van is gemaakt.
Daarom een goedgemeende raad:
ga eerst een flink lezen over dit onderwerp ( er is op internet meer dan genoeg over te vinden) of laat die reparatie doen.
Of je volgt een keer een workshop bijv. deze:
www.mrboat.nl/producten/workshop_epoxy/
Een verkeerd uitgevoerde reparatie kan na jaren weer problemen opleveren , of erger.
Jammer genoeg zit je een beetje tever weg anders wilde ik je wel helpen.
Of je moet natuurlijk even met je boot naar Groningen komen. :unsure: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 05:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 14:46 #389739

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15521
Mathijs, waar ligt je boot momenteel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 15:24 #389747

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Bedankt allen voor het commentaar, tips en medeleven.
De boot ligt in Wijk bij Duurstede.
Ik heb nog niet besloten wat ik ga doen, uitbesteden of zelfdoen.
We hebben op zich wel ervaring met het verwerken van epoxy omdat we een nieuw hout-epoxy roer gebouwd hebben voor deze boot. Epoxy en glasweefsel is ook nog in redelijke hoeveelheden aanwezig.
Ik hou jullie op de hoogte van m'n plannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 17:07 #389768

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
In dat geval een lamellenschijf op de haakse slijper, en eens een goede kuil tpv de beschadiging maken. Een beetje water met inkt, en dan weer wegvegen, kan een goede aanduiding geven voor eventuele scheurvorming.

Graaf met de slijper tot maximaal 2/3 van de dikte (boor gerust een gaatje, dan weet je de dikte)

Vervolgens kan je met glasweefsel en epoxy de boel weer op dikte brengen, en aan de buitenkant netjes afwerken.

Aan de binnenkant kan je nu de resterende 1/3 van de dikte doen, mocht je scheuren door en door vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 20 apr 2013 17:19 #389769

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2088
Hi,

Helemaal met Herman eens.

Ik wil wel opmerken, dat het me hoogst onwaarschijnlijk lijkt, dat het door deze beschadiging is gaan lekken. Aan de binnenkant zie je wat haarscheuren in de topcoat, dus alles heeft een flinke klap gehad, maar er lijkt niet echt iets los te zitten.
Kijk die waterzak dus ook maar even na ;)

Verder, zoals gezegd, doen wat Herman voorstelt. Als je een stuk hebt geschuurd, maak dan het laminaat even nat met aceton. Alles wat dan donker en glad lijkt is gezond, alles wat wit lijkt is gedelamineerd en moet er uit.
Gewoon rustig aan wegslijpen en met de weefseltjes en epoxy die je al hebt weer opbouwen van klein naar groot.
Naderhand met een schuurblokje en wat epoxyplamuur strak maken. Dat gedonder met steunmalletjes is alleen nodig bij een groot gat oid.

Het lijkt mij niet zo'n heel grote klus, dus ga je gang en wees niet bang :-)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 20 apr 2013 17:21 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 21 apr 2013 05:47 #389846

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15521
Herman/Arent:

Hoe kijken jullie tegen het risico aan van vocht in het laminaat en hoe kan Matthijs dat eventueel aanpakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 21 apr 2013 07:21 #389858

koko schreef :
Herman/Arent:

Hoe kijken jullie tegen het risico aan van vocht in het laminaat en hoe kan Matthijs dat eventueel aanpakken?

Ik neem aan dat je bedoelt het vocht wat er door de haarscheuren in is gekomen.
daar kun/hoef je niks aan te doen want je moet alle laminaat waar die scheurtjes in zitten plus minstens 5 cm eromheen compleet verwijderen en vernieuwen .
Er trekt echt geen water verder het laminaat in zoals bij osmose.
De krachten zijn nl. in het vooliggende geval maar klein (hooguit één meter waterkolom dus 0,1 bar afhankelijk van de diepte onder water) terwijl bij osmoseproicessen je al gauw spreekt van enkele tot wel tientallen Bar.

Als er trouwens ook sprake van osmose is wordt het uiteraard een heel ander verhaal maar dat had ik niet begrepen.
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2013 07:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 01:49 #390337

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15521
Het ging mij inderdaad om het intrekken van water via de scheurtjes en eventueel bloot liggende vezels.
Het osmosespook zie ik ook echt hekemaal geen reden voor om daar ook maar 1 sec aan te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 03:52 #390345

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Niet te veel aan denken. De scheuren in de matrix (hars) heb je aangepakt, dat beetje water dat eventueel wat in het laminaat is getrokken, is een kwestie van "jammer dan". Boten zijn qua sterkte sowieso enorm overbemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 03:58 #390346

TIP...voordat je de boel eruitslijpt,..even met gibs oid een mal maken van de plek. Deze mal kun je gebruiken om de buitenkant te maken van epoxy met glasmat. netjes groot op maar zagen freezen schuren,..gat in de romp aanschuinen en de malvorm ertegenaan lijmen met epoxy.
Daarna van binnenuit de boel volgooien met expoy.
Buitenkant schuren, in de primer en AF...vanavond ff foto's bijplaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 05:48 #390370

Goed idee met die mal. :woohoo:
Alleen zou ik hetb van twee of drie laagjes polyester/g;asvezel maken. Dat is niet zo breekbaar . ;)
En niet vergeten er een velletje polyetyleenfolie of cellofaan ( géén pvc of zo!) tussen te leggen. Anders krijg je het er niet meer af. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 23 apr 2013 05:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 07:00 #390387

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
alleen is het maken van zo'n mal meer moeite dan wat polyester even gladslijpen en strak plamuren. En dan is een stukje plastic met karton tegen de romp tapen minder moeite dan complete contramallen te gaan trekken van plekken die al beschadigd zijn?

En dan de mal aan de romp vastlijmen met epoxy, jaja... Rondvaren met een blok gips aan je boot? :P

De manier die Herman beschreef is veruit de makkelijkste. Ik heb nog nooit iemand contramallen van beschadigingen zien trekken, en ik ken toch aardig wat werven en mensen die niet slecht aangeschreven staan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 08:43 #390413

uiteraard in de gibsmal beginnen met een geweven polyestermat,..insoppen met epoxy, daaroverheen een aantal lagen gehakte polyestermat.
Dan het grote moment,....neem een hamer (en nee gewoon een klein hamertje) en tik al het gibs weg als de epoxy droog is.
Nu hebben we de vorm (in de tips had ik dat als "mal" bestempeld)
Dit werkt vind ik heel veeel sneller en scheeld heel veel schuurwerk als de rompvorm complex is.
NOTE,
Voor het maken van de mal heb ik gewoon gaascompressen en zwachtels uit de verbanddoos gebruikt die ik in sneldrogende gibs heb gedompeld...jaja ook een boot kan in het gibs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 10:55 #390451

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Glasmat:
-te gebruiken met polyesterhars. De binder lost dan op, zodat de mat goed geimpregneerd wordt, plooibaar, en luchtbellen er goed onderuit gewerkt kunnen worden (ontluchtingsroller, borstelroller)



Woven Roving:
Weefsel van ongesplitste en ongetwijnde glasrovings (bundels glasvezel). Relatief grof, maar goedkoop. Te gebruiken met polyester en epoxy.



Glasweefsel:
Weefsel van gesplitste en getwijnde glasrovings. Glasweefsel is soepeler en fijner van structuur dan woven roving. Wordt meestal gebruikt voor wat fijnzinniger producten. (het diagonale patroon is niet iets dat elk glasweefsel heeft, dit is specifiek voor kepergeweven glasweefsel. Er is ook vierkant weefsel, dat heeft hetzelfde patroon als de getoonde woven roving.



En tot slot nog een link naar een groot plaatje van een glasweefsel en een woven roving naast elkaar, zodat je het verschil in grofte kan zien:

upload.wikimedia.org/wikipedia.../06/Glass_fabric.jpg

Moraal van dit verhaal:

Glasmat niet met epoxy gebruiken
Keep it simple
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beschadiging onder de waterlijn 23 apr 2013 11:07 #390455

Hier even een voorbeeld.
Het gaat om de schroefas uithouder van een Dehler Optima 98 GC.
GS heeft dezelfde romp als mijn 98AK dus mijn schip als "mal" gebruikt.
Foto DSCF2109.JPG geeft het gat aan die we hebben uitgehakt om de schroefas uithouder te vervangen/repareren,
Foto Foto0029.jpg geeft het resultaat van het "donorstuk" uit de gibsmal van mijn eigen schip. Het is nog niet afgewerkt,..zo grof uit de mal ingelamineerd aan de GS


C:\fakepath\Foto0029.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl