Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie scheur onderwaterschip

Reparatie scheur onderwaterschip 26 mei 2013 17:12 #400166

Beste Zeilers,

Aangezien ik nieuw ben op het forum zal ik mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Matthijs, woon in Rijswijk, ben 28 jaar en vaar uitsluitend zeilwedstrijden in de EFSIX-klasse. Van collega zeiler Wybe kreeg ik de tip om hier mijn prangende vraag te stellen over de reparatie van de scheuren in mijn onderwaterschip.

Twee jaar geleden is mijn Efsix op een nogal vervelende manier de trailer op gegaan (veel zijwind, onervaren bemanning en een waardeloze trailerhelling). Het onderwaterschip is hierbij naast de rollen van de trailer gegleden met als gevolg dat er een paar door-en-door scheuren zijn ontstaan in het onderwaterschip. Totale lengte circa van meerdere scheuren is circa 1,50 meter. Omdat ik destijds weinig tijd had voor reparatie en de boot, de boot op de trailer stond en dus slecht bereikbaar waren, heb ik de scheuren provisorisch dichtgezet met een paar matjes en epoxy. Daarna afgewerkt met epoxyplamuur.

Helaas is de druk van de trailerrollen op het onderwaterschip (de V vorm van het onderwaterschip) te groot gebleken en zijn de scheuren opnieuw ontstaan. Bij het in en uit het water lieren hoorde ik ook iedere keer de boel kraken. Foute boel dus. In april heb ik de scheuren dichtgezet met epoxy plamuur en deze afgetaped met Duct-tape om de boel waterdicht te houden mocht het opnieuw scheuren. Dit heeft goed gewerkt. Nu echter is het tijd om de schade goed en blijvend te herstellen. De boot gaat begin juni van de trailer af en op de kop.

Materiaal: Sandwichromp bestaand uit circa 3 mm polyester op drukvast schuim. Het polyester is oker geel van kleur. Mij is ooit verteld dat het vinylesterhars betreft.
Het schuim is inmiddels best oud (1979) en ik vermoed dat de constructieve eigenschappen (drukvastheid) steeds minder worden.
De romp is op dit moment afgewerkt met een International VC-tar primer en VC-17m antifouling. Over deze combinatie ben ik overigens zeer tevreden!

Foto 1:

Foto 2:

Hoe kan ik deze schade het beste aanpakken?

- Hoe het beste slopen / aal maken? Steekbijtel, bandschuurmachine of lamellenschijf op haakse slijper?
- Hoe creƫer ik stevigheid in de V-vormige romp die over de trailerblokken gaat, zodat de romp niet weer scheurt. De puntlasten zijn vrij groot kan ik mij zo voorstellen?
- Welke hars is het beste geschikt voor reparatie? Epoxy of Polyester? Welk merk?
- Hoeveel matjes, van welke zwaarte, moeten er worden toegepast. Glasweefsel? Keperweefsel? Glas of Kevlar? Kevlar kan goed puntlasten opnemen begreep ik.
- In hoeveel fasen moeten de matjes worden verwerkt?
- Met welk materiaal kan ik het beste afwerken? Ik heb al Epoxyplamuur in huis.
- De boot zal in de buitenlucht onder een afdak worden gerepareerd. Dit zal gebeuren in de avonduren. Aandacht voor de nachtelijke dampspanning tijdens het uithardingsproces?

Kortom, ik heb heel wat vragen. Maar omdat ik het graag in een keer goed wil doen, hoop ik dat jullie met mij mee kunnen denken in de beste oplossing.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.


Groeten,

Matthijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur onderwaterschip 03 juni 2013 18:05 #403193

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
26 mei, en niemand die gereageerd heeft?

Wat je in principe wilt, is de originele constructie zo goed mogelijk benaderen. De overgang van oud naar nieuw voer je uit met schuine lassen, 1:8 tot 1:12 in schuinte (bij reparaties aan vliegtuigdelen wordt tot 1:100 toegepast)

Antifouling etc verwijderen.

Identificeren waar de schade zit, en wat de omvang van de schade is. Is dit het buitenlaminaat, of ook het schuim, of ook het binnenlaminaat. Haarscheuren kan je eventueel identificeren door met (rode) inkt te kwasten, en weer weg te vegen. (je hebt daar ook setjes voor, maar dit werkt ook)

Vervolgens e.e.a. schuin wegslijpen. Haakse slijper en lamellenschijf.

Als je er aan de binnenkant ook bij kan, dan kan je hetzelfde doen aan de binnenkant (indien nodig) Dit kan in etappes, dus eerst binnen, dan buiten, zodat je de vorm behoudt.

Vervolgens opbouwen met glasweefsel of woven roving, en epoxyhars. (liever epoxy dan polyester, ivm de hechting). Je kan e.e.a. weer vlak schuren.

Het kapotte schuim kan je vervangen door een nieuwe plaat, en met ingedikte epoxy verlijmen.

Vervolgens de buitenkant op dezelfde manier. Daarna vlak schuren, en opbouwen met je antifouling.

Ik zal eens kijken of ik iets gedetailleerde info heb. Stuur anders maar een mailtje naar herman apedinges hmtf punt nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reparatie scheur onderwaterschip 03 juni 2013 18:24 #403207

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Sorry. Niet gezien ik heb een tijd geleden Efsix 1397 (ook uit 1979 (Fritzmeijer)) opgeknapt. Hierbij zat ook op een aantal schades in het laminaat. Het schuim is niet waterdicht. Elke vorm van schade zorgt ervoor dat je schuim volzuigt.

Het laminaat is flinterdun. Zo dun dat ik bij het schuren van het antislip op dek er doorheen schuurde. Ik heb de schade gerepareerd door de schades schuin af te slijpen; zo vlak mogelijk afslijpen zodat je een zo breed mogelijk raakvlak met het originele laminaat krijgt.
Gebruik weefsel en geen matten als je epoxy gebruikt. Epoxy (of evt vinylesther) voor de reparaties. Polyester hecht niet optimaal op polyester.

Evt nat schuim verwijderen tot je droog schuim bereikt. Je kunt de ontstane holtes vullen met 2 componenten pu schuim(dus niet PUR!!!)

Kijk maar eens op efsix1397.blogspot.com
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl