Apae schreef :
Het meest gebruikelijke bij polyester schepen is, dat de romp en het dek/kajuitgedeelte elk afzonderlijk in een mal worden opgebouwd, dus van buiten naar binnen. nadat alle schotten geplaatst zijn worden dan romp en dek/opbouw verenigd. De scheiding zit meestal achter een stootrand weggewerkt, en zorgt op latere leeftijd nog welens voor nare lekkages.
Het lijkt me logisch dat een Loper op dezelfde manier is gebouwd, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Ja dat klopt wel, maar is bij de Loper vrij compex omdat je nergens laminaat (alleen gelcoat) ziet. Het mastschot valt zowel aan onder als bovenkant in delen van de binnenschaal waarin deze uitsparingen (grote groeven zeg maar) voorgevormd zijn. Dat gaat bij enkele Lopers ook mis: als er water tussen schot en groef komt kan dit er nooit meer uit en trekt door het schot omhoog. Zwak punt dus maar bij Nachtvlinder helemaal clean nog.
Of deze binnenschalen vastgeplakt (extra stijfheid) zijn aan de romp of dek weet ik niet, in ieder geval zijn de binnenschalen opgesloten tussen romp en dek.
Romp-dek verbinding bestaat uit een horizontaal, maar binnenlopende flens als deel van de romp waar het dek opgekit is; dit is vertikaal vastgebout door de voetrail heen. Deze kit is bij mij nog steeds soepel en hier geen lekkages gelukkig.