frankrijk schreef :
Uhmm, Ad, dat weefsel heb ik bij een ander forumlid gekocht, n.a.v. het eerder genoemde draadje 'met een polyester boot tussen de ijsschotsen', waar jij me adviseert.
'Wat ik zelf zou doen bij een polyester jacht om tussen ijs minder risico's te lopen is of laten bouwen met aramide in het voorschip (volgens mij heeft Dehler dat een tijdje als optie aangeboden) , of dat achteraf aan de binnenzijde aanbrengen in het voorschip.
Daar vaar je zeker nooit een echt gat in alhoewel kraken en poreus worden door een zware aanvaring altijd mogelijk blijft bij een zeer zware aanvaring.
Maar ja , ik ben nu eenmaal een Twaron (=aramide = kevlar) fan....
Ad'
De verkoper schrijft in zijn post:
'Wat aramide betreft: Ik heb nog glas/aramide legsel liggen, in wat smallere rollen'.
Die verkoper is daar dus wel eerlijk in.
frank.
Ik heb even wat opgezocht over die KEBX400 . Dat glasvezel/aramide legsel is aan elkaar gestikt met polyestergaren ( net als bijv. Rovimat van polyservice) dus wat dat betreft o.k.
www.multiaxialfabricselcom.com...berglass-cloths.html
Was wel even zoeken naar die fabrikant maar via Brands composiets gevonden.
Alleen zal het , doordat er maar een deel aramide in zit, minder sterk zijn dan Aramide.
Kwestie van meerdere lagen gebruiken.
Vervelend blijft dat , wanneer de aramide een keer echt wordt belast en dus
nodig ishet glasdeel erin zeker kapot is.
Maar waarschijnlijk is in zo'n geval ook het glasvezel polyester aan de buitenzijde wel gekraakt.
Maar een gat zit er in ieder geval dan niet in.
Eigenlijk komt Aramide pas echt tot zijn recht als het grootste deel van het alminaat in de aanvaringszone eruit bestaat (dus alleen de buitenste 1à2 lagen glas) en niet zoals bij een bestaande boot er alleen een paar lagen arammide aan de binnenkant zitten.
Wel zoals ik al in dat oudere draadje vertelde, aan de binnenzijde aanbrengen , niet buitenop.
V.w.b. die combiweefsels; er is een keer een ,toen nog Withbread, boot gebouwd van aramide met koolstof "versterkingen" die toen ook op de Hiswa stond.
Alleen hadden ze gewoon koolstofstroken aan de binnenkant op het aramidelaminaat geplakt.
De boot is meen ik wel rond geweest maar het koolstof is er gewoon afgeknapt.
Dat was toen een van de domste combinatieconstructies diue ik ooit gezien heb.
je ziet , zelfs "experts" hebben het nogal eens mis.
Ad