Oh jawel hoor.
Kwestie van het frame vast inlamineren met epoxy en dan pas (Vinyl)schuim erop en aflamineren.
Of zoals al vaker hier getoond ( o.a. bij de recente cursus) geleel uit hout opbouwen en daarna afwerken met een laagje epoxylaminaat.
Op die manier kan de as niet meer bewegen t.o.v. het eigenlijke roer.
Hooguit kan er aan de bovenkant voscht een klein eindje binnendringen maar ook dat is met de juiste kit of elastisch ingestelde epoxy wel te voorkomen.
De originele roeren hebben soms helemaal geen gelamineerde verbinding tussen het roer zelf en de as maar vrijwel alleen schuim.
Dat laatste geeft ook het grootste risico.
Doordat de frameconstriuctie kan gaan corroderen ( uiteraard kun je dat niet zien) kan die op een gegeven moment zo zwak worden dat er spontaan in slecht weer een stuk van het roer af kan breken.
Soms reikt ook de roeras met de vingerlingen maar tot halverwege of 2/3 het roer zelf.
Maar dat alles weet je immers niet zonder het roer open te maken.
En dat afbreken van delen van een roerblad gebeurt wel degelijk!
Zoek ook maar eens op het forum .
Misschien ken je deze al:
www.zeilersforum.nl/index.php/...-en-bouw-najaar-2013
Nog een aardig voorbeeld , zij het niet van een roer , is de originele constructei van de scheg onder mijn boot.
Eerst alleen nader bekeken vanwege een scheur maar uiteindelijhk compleet nieuw opgebouwd.
Of de onderste fotos kun je duidelijk zien dat de scheg alleen met schuim op het fame "geplakt" zat.
Het stuk op de onderste foto is het deel wat op de bovenste foto zat en er so afgetrokken kon worden/
Bij een dergelijke constructie krijg je uiteraard altijd beweging tussen frame en scheg/roer.
Nog een wonder dat dat ruim 30 jaar heeft gehouden.
Maar ja , voor zover ik weet voer de vorige eigenaar ook nooit op zee maar hoofdzakelijk in Friesland en af en toe op het Ijsselmeer .
Ad
Bijlage Afbeelding1_2014-01-05.jpg niet gevonden
Bijlage Afbeelding2_2014-01-05.jpg niet gevonden