Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy?

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 06 jan 2014 20:48 #473606

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Polyservice ( en misschien ook andere leveranciers) heeft een gelcoat- reparatieset. Misschien heb je daar al voldoende aan. Het is een polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 06 jan 2014 21:51 #473625

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Die ga ik inderdaad gebruiken, samen met pigmenten. Maar met gelcoat kan je niets lijmen of anderszins structureel verbinden, daar heb je echt een epoxyhars voor nodig. In dit geval gaat het om het dichtmaken van een gat waar de buitenspeaker gezeten heeft in het zwaluwnest. Hiervoor heb ik een stukje polyester wat elders uitgezaagd was ingelijmd. Aan de achterzijde ligt er een stukje glasweefsel overheen, aan de zichtzijde wil ik de naad netjes maken met gelcoat en dan schuren en polijsten. Het zal niet onzichtbaar worden, maar omdat het niet erg in het zicht zit zal het niet erg opvallen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 apr 2015 21:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 08:25 #473682

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Ik heb plekken tot ongeveer 10 cm2 gerepareerd met polyester gelcoat op epoxy(SP ampreg 22), nooit problemen mee gehad. Dezelfde boot ging ook in de topcoat aan de binnenkant, direct over de peelply structuur heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 09:45 #473716

  • sst
  • sst's Profielfoto
Zo, even de knuppel in het hoenderhok. Ik heb zo n 4 ton polyester verwerkt in mijn leven. Bootje gebouwd(ondertussen 25 jaar oud) en links rechts, een reparatie gedaan. Epoxy werkt alleen op oud(!) polyester.(Als daadwerkelijk de laatste promille styreen zijn verdwenen)
Echter ik heb altijd polyester met polyester gerepareerd. Wel het aanbrengen aanpassen. (de eerste laag met trage mix aanbrengen en natuurlijk goed schuren)
Mijn mening is dan ook dat je polyester beter met polyester kunt repareren of verbinden.(Mijn gehele boot bouw is op dat principe gebaseerd)
Vinylesther( een verbeterde polyester) zou vooral onderwater aan te raden zijn.
Ik heb nooit problemen gehad, zowel bij de bouw van mijn boot als bij gebroken zwaard reparaties van zeer grote catamarans.(43 en 54 ft)
Heb zo n 25 jaar geleden wel eens een test gedaan met epoxy op polyester maar het polyester op polyester, werkte toen beter.

Overigens is epoxy een prachtig materiaal maar heeft geheel andere eigenschappen. Polyester is goedkoper en voldoet om nog meer reden beter, mijns insziens. (en van mijn leverancier die zowel polyester als epoxy verkoopt)
Laatst bewerkt: 07 jan 2014 13:46 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 10:03 #473720

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Polyester is op zijn best nog geen slechte lijm, de eigenschap van de hars die je bij reparaties gebruikt. Chemische hechting heb je niet meer als het polyester te oud is. Ben trouwens wel benieuwd wat voor zwaarden dat waren dan, hoog belast kan dat nooit geweest zijn. Anders zouden ze dik en massief moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 11:07 #473740

Het is heel lastig om op deze manier te vergelijken, wordt gauw appels met peren. Onderschat de individuele boot bouwer niet. Daar wordt dikwijls een veel beter product gemaakt dan in seriebouw mogelijk is. Zo zijn er ook spookverhalen over sandwich bouw. Ook allemaal waar, maar om dan maar generalistisch alle sandwich bouw als slecht te bestempelen slaat nergens op. Epoxy of polyester, er zullen altijd slechte en goede voorbeelden blijven bestaan. Ik heb mij wel eens af gevraagd hoe een in detail puur slecht gebouwde boot, of door houtrot slecht geworden boot, toch in elkaar blijft zitten. Alle onderdelen werken zodanig samen dat er blijkbaar wel heel veel mis moet gaan wil een boot uit elkaar vallen. Er is dus nog wel wat marge voor de prutsers.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 11:29 #473748

  • sst
  • sst's Profielfoto
JRomkes schreef :
Polyester is op zijn best nog geen slechte lijm, de eigenschap van de hars die je bij reparaties gebruikt. Chemische hechting heb je niet meer als het polyester te oud is. Ben trouwens wel benieuwd wat voor zwaarden dat waren dan, hoog belast kan dat nooit geweest zijn. Anders zouden ze dik en massief moeten zijn.

Waren zwaarden van een catana 43 en 54 ft . Waren beide afgebroken. Zijn gerepareerd met de orginele hoeveelheid glas en dus hol. Zwaarden waren zo geconstrueerd dat ze eerder zouden breken dan dat de zwaardkast zou beschadigen.Die keuze had ik niet gemaakt. Dus het zwaard mocht ook niet te sterk gerepareerd worden....Dus ik moest in een marge blijven. Heb het onderstuk wat weg was vervangen.
Toch houden ze het nu al weer 10 jaar vol. Met polyester....
Oja er wordt echt flink gevaren met die boten. Ja, ik durf toch wel te zeggen dat die zwaarden hoog belast waren.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 11:57 #473757

  • sst
  • sst's Profielfoto
Noballast schreef :
Alle onderdelen werken zodanig samen dat er blijkbaar wel heel veel mis moet gaan wil een boot uit elkaar vallen. Er is dus nog wel wat marge voor de prutsers.

Met deze afsluiting van je stukje zou je gemakkelijk kunnen interpreteren dat ik eigenlijk een prutser ben, die geluk heeft gehad.
Ik denk niet dat je dat bedoeld hebt,hoor. Maar het komt wel zo over in de context.
Ik laat liever de feiten spreken die ik gaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 12:03 #473758

Nee dat bedoel ik helemaal niet, in tegendeel zelfs. Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat jij juist een uitstekende kwaliteit maakt. Dat bedoelde te zeggen ik met mijn opmerking over de kleine individuele bouwer. Voor de serieuze bouwer is er kleinschalig juist meer aandacht voor detail of bewerkingen.

Nog even over die zwaarden. Epoxy of polyester kan toch geen maat zijn voor de sterkte. Daarvoor is de constructie opbouw van het zwaard van belang. Bouwen in epoxy of polyester zegt in dat verband niets. En je opmerking is juist. Een zwaard hoort te breken alvorens het als een zwaard je boot in tweeën kan klieven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 13:03 #473773

  • sst
  • sst's Profielfoto
No Ballast ,Dank je voor de aanvulling.
Maar terug naar de constructie/reparatie. De sterkte wordt hoofdzakelijk bepaalt door de hoeveelheid glas en glassoort. Maar waar het om ging. Kun je sterk repareren met polyester op oud polyester. Mijn punt is dat ik denk dat polyester op polyester juist voortreffelijk werkt.
En juist meer voordelen biedt dan met epoxy te werken op polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 13:21 #473776

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Noballast schreef :
Epoxy of polyester kan toch geen maat zijn voor de sterkte. Daarvoor is de constructie opbouw van het zwaard van belang. Bouwen in epoxy of polyester zegt in dat verband niets.

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat zwaarden gemaakt (en anderen ook gebroken). Met polyester zou ik vrij snel tot de grenzen van het materiaal aanlopen, wat een kortere levensduur/aanpassing van de vorm zou opleveren. Ik maak ook producten die qua eigenschappen niet uit polyester gemaakt kunnen worden, en zelfs de meeste epoxy's voldoen niet, en dan nog houden de producten het maar 40-60 uur vol.
Het is een samenspel van ontwerp, constructie en constructiematerialen wat de uiteindelijke eigenschappen bepaald. Daarbij heeft het lijmend vermogen van epoxy vs. polyester zeker wel een grote invloed, als dat de eigenschap is die verlangd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 15:44 #473850

Ja daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
In geval van structureel carbon valt polyester af en is er eigenlijk alleen maar de keuze tussen vinylester en epoxy.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 20:41 #473979

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In de prothetiek wordt carbon ook wel verwerkt met een thermoplastische acrylhars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer gebruik je polyester en wanneer epoxy? 07 jan 2014 20:45 #473981

Hmm, die moest ik even opzoeken. Wordt daar ook al carbon in verwerkt?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl