Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat voor plamuur?

Re: Wat voor plamuur? 23 feb 2014 21:35 #489646

In 1 van zijn eerste post zegt TS dat het schip buiten staat.
Voor gebruik 2Componenten een minder geschikte, zo niet ongeschikte omgeving. temperatuur zowel van omgeving als object (schip) en luchtvochtigheid zijn erg belangrijk voor het eindresultaat en buiten niet te reguleren. Dus mijn advies is om na de voorbereidingen buiten, schip in een DHZ loods af te werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 23 feb 2014 21:42 #489651

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat geld enkel voor de aflak.. de primer en plamuur kunnen prima buiten op zonnige dagen zoals vandaag aangebracht worden.

enkel de wind kan een issue vormen als die erg koud is en je moet zorgen dat je op tijd gaat schilderen zodat de lak voldoende uitgehard is als we onder de condens grens komen.

als het zo door gaat sta ik volgende week ook met de roller buiten de rest van de romp van mijn boot af te lakken. de spiegel heb ik vanmorgen als proefstuk gedaan, ging prima. je kan je haar er in kammen.
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 21:43 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 26 feb 2014 20:40 #490824

Verven is meer dan alleen maar glans aanbrengen.

De 2 componenten hebben echt wel de minimale omstandigheden zoals de fabrikant opgeeft nodig om tot een goed, langdurig, eindresultaat te komen.
Het zal anders best wel een tijdje blijven hangen, maar op den duur krijg je geheid problemen. Voorbeelden genoeg hiervan op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 08:29 #490884

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Ik vermoed dat jullie op een ander spoor bezig zijn..
Ik heb het onderwaterschip geheel kaal gehaald. De diverse plamuurstukjes zijn hierdoor zichtbaar geworden. Het was al eerder volledig geschild (dus gelcoat verwijderd) en met een enkelvoudige epoxylaag afgewerkt.
Het gaat hier dus niet om lakken oid.
Ik ga een aantal lagen epoxy er opzetten, dan nog wat antifouling en weer in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 08:40 #490888

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Bij het primeren van een onderwaterschip, met een geschikte primer, kan ook 2 component prima verwerkt worden bij deze temperaturen.
Ik heb mijn kiel afgewerkt met 4 lagen Jotamastic 87 Aluminium en het onderwaterschip (nog in de gelcoat en redelijk intacte laag VC-TAR2) voorzien van 1 laag.
Met wintergrade harder kan deze primer tot -5°C verwerkt worden. Voorwaarde is wel dat er geen condensvorming op het oppervlak is.
Beschadigingen / plamuren zou ik ingedikte (glassbubbles) epoxy voor gebruiken ipv plamuur. Plamuur zou ik liever niet gebruiken onder water.

Bij aflak geef ik inderdaad Blue Loeks helemaal gelijk. Voorschriften niet naleven is bijna garantie op mislukken...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 10:02 #490906

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
onzin,

Als je het goed voorbereid gaat het aflakken buiten zelfs in het water prima. zonder een goede aanpak faal je idd. maar het grootste issue is durven. van gewoon doen leer je.

Ik gebruik Hempel's Poly Best.

volgens de specsheet mag je vanaf 5 graden gaan verwerken in een droge omgeving maar moet de verf stofdroog zijn voor het dauwpunt, bij 10 graden is hij na 7 uur droog genoeg om te schuren bij 5 graden is dat pas na 24 uur.

In de praktijk werkt bij mij de volgende situatie goed

- bijna windstil zeiltje spannen eventueel maar een klein zuchtje wind kan prima
- ministens 10 graden liefst boven de 12
- een lage luchtvochtigheid zodat de oplosmiddelen goed opgenomen worden(kan je op de volgende manier testen - een stukje van 10x10 cm van het te behandelen oppervlak nat maken met een doek, binnen 15 minuten moet het droog zijn)
- temperatuur van het de te behandelen deel moet niet te koud zijn
- de lak zo dun mogelijk opzetten met de roller en het gaat prima is hier de ervaring. zowel primer als aflak

dus zeker als de nacht en water temperatuur nog laag is de kachel in de boot op de hoogste stand een uurtje voor je gaat schilderen aan zetten, en dan zacht zetten en zeker de eerste 2 uur aanhouden en de boot zelf potdicht houden (ook de gordijnen) zodat er geen warmte ontsnapt

en idd zodra er een echt windje opsteekt voor de verf stofdroog is dan kan het goed fout zijn. de zogenaamde sinaasappel huid krijg je dan

na de eerste 3 uur is het grootste gevaar geweken. bij 10 graden kan je pas na een uur of 7 de volgende laag opzetten, maar met de kachel in de boot aan merk ik dat je dit kan versnellen.

voordeel van mijn kachel is dat hij op gasbusjes gaat en dus na een uur of 4 op de laagste stand er automatisch mee op houdt.

als ik voor 10 uur 's ochtends de 1e laag op gezet heb ga ik om 15.00 de lak afnemen met hempel thinner 871 en de 2e laag opzetten.

probleemloos 2 lagen op 1 dag met gewoon volle glans. (de reden waarom ik voor Hempel's Poly Best ben gegaan icm de bijbehorende Light Primer. en thinners.)

helaas had ik deze klus vorrig jaar willen doen, maar heb op de dagen dat ik tijd had geen geschikt weer gehad, dus heb ik het omdat ik ook nog wou varen maar utigesteld.

gelukkig is het weer nu al weer ene paar dagen perfect geschikt geweest.
nog 3 van zulke dagen en de boot is qua schilderwerk af.

ik ben het wel eens dat de verwarmde stofvrije loods zonder andere boten er in altijd de beste optie is.
Laatst bewerkt: 27 feb 2014 10:11 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 21:30 #491104

Het zal ongetwijfeld wel eens goed gaan, maar bij buiten werken heb je het weer en de temperatuur (dag en nacht) niet in de hand, en ondanks maatregelen voor verwarming zullen er grote temperatuursverschillen optreden in de romp, en na stoppen actieve verwarming zal de romp snel afkoelen.

Het blijft ondanks voorbereiding een kwestie van proberen en leren. Heeft de producent al voor je gedaan bij zijn productontwikkeling.

Er zijn inderdaad harders etc voor lage temperaturen en een brede tolerantie voor luchtvochtigheid. Dus goed de specificaties lezen.
Die verwijzen niet naar gemiddelde waarden, maar naar minimale waarden tijdens het gehele uithardingsproces.

Voorgeschreven (droge) laagdikte is niet het aantal lagen wat je erop zet, maar de totale dikte van die lagen. Ik ken mensen die 100 mu in 1 laag opbrengen, de gemiddelde doehetzelfer blijft rond de 40mu per laag.

Ik verbaas me er altijd over dat men een veel tijd steekt in voorbewerking zoals kaalmaken etc, kosten maakt voor verf etc en dan niet voldoende laagdikte aanbrengt en/of de verf, product aanbrengt zonder de verwerkingsvoorschriften aan te houden en vervolgens verbaast zijn over het eindresultaat, direct of na een paar jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 21:55 #491110

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
@hypervisor: Je tips zijn zeer nuttig als ik van plan zou zijn mijn boot te lakken. Het gaat echter om het opbrengen van een aantal epoxylagen om de geschilde gelcoat te vervangen op het onderwaterschip. Het hoeft dus allemaal niet zo netjes als het er maar goed op zit (geen lucht en vochtopsluitingen, goede hechting, etc).

@bluelooks: Het zal niet lukken om een plaats in de schuur te vinden (ik zal het voor de zekerheid nog wel even proberen). Dat zou inderdaad wel het beste zijn, maar als het niet kan, dan kan het niet. Ik wacht in dat geval zo lang mogelijk op schitterend weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor plamuur? 27 feb 2014 22:24 #491113

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
@bluelooks die 100 mu, is dat droog of nat? want het heeft een krimpings percentage van 55%

het lijkt mij vrij sterk als dat om droog gaat, ter indicatie een broodzak is 20 mu

en als ik hem op 100 mu nat op zou zetten krijg ik hem niet eens mooi uitgerold zonder druipers. boven de 80 mu vloeit hij niet meer egaal uit. dan zou ik dus extreem moeten gaan verdunnen, met als gevolg een mindere verzadiging en een langere droogtijd met alle gevolgen van dien.

klinkt mij dus een beetje als vissers latijn.

ik kom zelf droog rond de 35 mu per laag uit voor aflak, en primer 4 lagen totaal.

de totale laagdikte met de primer er onder erbij is 140 mu (droog)en dat is meer als genoeg..

spuiters hanteren 250 mu nat.

@pieter2 Succes met schilderen, een goed strak resultaat gewenst.
Laatst bewerkt: 27 feb 2014 22:34 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl