Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: HELP wat te doen met de kiel?

HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 17:17 #487398

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Mijn Jaguar 27 is bijna vaarklaar alleen de kiel heeft nog een goede opknapbeurt nodig.
Kan iemand kort maar duidelijk uitleggen hoe dit project het handigste aan te pakken. Het gaat met name over de overgang van polyetster naar kiel moet dit gekit worden? En hoe de kiel schoon te krijgen en wat moet er dan op?
Het mooiste zou ik een egale overgang willen creeeren, met een en dezelfde antifouling.
Het schip is uit 1980 dus werkzaamheden/kosten moeten wel redelijk blijven.
Voor de duidelijkheid nog wat foto's
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 feb 2014 17:19 door Mark S.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 17:19 #487401

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Je kunt hem bijv. kaalhalen met een perago (stralen is wel beter)
dan naschuren en dan inpakken met een laag of 6 (liever 8) interprotect (tegen het roesten) en dan AF er over
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 17:24 #487404

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Maar het lijkt of er op de kiel polyester zit, moet dat er allemaal af. Zo ja waarom zit dat polyester daar. Op de 2e foto kun je het goed zien.
Hoe om te gaan met de aansluiting van de kiel op de boot, moet dit gekit worden en zo met wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 17:44 #487410

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
polyester zit er op als bescherming tegen roesten
maar op foto 2 lijkt het ook dat er roest zit, als dat zo is dan kun je het er beter afhalen (dan kan er een hoop rottigheid onder zitten en dat wordt niet beter)

Als er geen roest is dan kun je de kiel ontdoen van de AF met bijv. een krabber en daarna schuren

Zit er wel roest, alles er af, kiel conserveren en weer opbouwen met een aantal lagen glas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 17:52 #487416

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Zet eerst de krabber er maar eens op om de grote losse delen weg te schrapen. Dan zie je al veel meer.

Tox heeft gelijk (tuurlijk) als ie zegt dat als het roest dat je dat weg moet halen tot op het bot.

Wat betreft die aansluiting. Dat hangt m.i. af van de hele constructie.
Is de kiel koud tegen de romp aan gebout? Zit er een deel in de romp weg gewerkt, krijg je de kiel nog los?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 18:32 #487444

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
lijkt een polyester doos waar een ballastdeel tegenaan is gebout van gietijzer. gietijzeren deel krijg je eigenlijk nooit zonder roestvorming omdat het vaak wat poreus materiaal is.
perago schijf erop werkt perfect om m kaal te halen (niet het polyester) en ik zou een drieschijfs gebruiken met een hoog toeren boormachine. ( of het type voor een haakse slojper)
niet goedkoop maar werkt perfect.
Naschuren zou ik niet doen. ik gebruik de laatste jaren een zink pasta achtige verf van Wurth, die droogt snel en met 2 a 3 lagen bouw je een goede roestbescherming op. daarna de antifauling erop en die met een spackmes of rei glad trekken (gamma of zo)
Afsluiten met epoxy kan je proberen maar werkte bij mij niet denderend, gaf toch steeds weer bloemkolen roest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 18:45 #487447

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Tercoo / Perago (Heb mijn kiel gedaan met de 2 schijfs) op de boormachine. Niet op de haakse slijper! Die draait veel teveel toeren. Dat is aanzetten en de hardmetalen punten zullen als kogels wegvliegen.
Niet schuren na de perago. De perago laat een lekker ruw oppervlak achter waarop het nieuwe versysteem dan lekker hecht.

Ik heb ervoor gekozen om de kiel na het kaalhalen in de epoxyprimer te zetten. Ik heb Jotun Jotamastic 87 (met aluminium deeltjes er in) gekozen met de wintergrade harder. Deze hardt tot -10° uit (wel langzaam natuurlijk) maar is aan te brengen in vrij dikke lagen. 2 lagen zijn voldoende volgens de fabrikant. Ik doe 3. Let wel op het dauwpunt. Als de luchtvochtigheid te hoog is (condensvorming op de kiel), hoef je niet te gaan werken. Vocht zorgt al heel snel voor vliegroest (niet erg voor de Jotamastic) maar zorgt er ook voor dat de epoxy niet hecht.
Dan Vinycoat erop als hechtlaag voor de antifouling en afwerken.
Ik heb de overgang van kiel naar romp opnieuw afgekit met de juiste kit van Sika (even zoeken welke precies).

Epoxyprimer koop je oa gunstig bij marinediscounter.nl in Harlingen.
5L Jotamastic is meen ik iets van €65.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 17 feb 2014 18:56 #487452

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als eerste dank voor jullie reacties, kort samengevat kan ik het beste op de volgende manier te werk gaan. Kies even voor International als producten, kan ik waarschijnlijk goedkoop aankomen.

1. De gietijzeren kiel geheel kaal halen met met boormachine en Perago
2. Dan de kiel in de epoxyprimer (Primocon) zetten
3. Daarna de antifouing (Micron)
4. Naad tussen Polyester en Gietijzeren kiel afkitten met de juiste Sikaflex

Maar als ik met die Perago aan het werk ga dan, komt de kiel er waarschijnlijk niet mooi strak uit te zien. Maar hoe krijg ik mijn kiel dan weer mooi strak? Die verflagen gaan maar weinig ruimtes opvullen.
Hoor graag hoe dit op te lossen en of bovenstaande werkwijze goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 05:28 #487598

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik zou zeggen na de epoxyprimer plamuren met epoxyplamuur en afwerken met nog een laagje primer.
Kan je gelijk je kiel shapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 05:34 #487599

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Nee als je dat doet sta je snel weer kaal te halen, primocon is een hechtprimer en is niet damp dicht ! dus niet geschikt om dicht te maken
Interprotect is wel geschikt

pas als de kiel dampdicht is opgebouwd kun je verder gaan met afwerken

Kitten doen je na de dampdichte lagen en voor de AF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 06:36 #487606

  • zigzag2
  • zigzag2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Primocon is een 1 component primer , interprotect is een epoxy 2 component primer. Ik ben het niet zeker maar volgens mij is primocon geen epoxy primer.
Ik zou het voorbeeld van toxiq volgen, heb ik ook al met succes toegepast, mijn kiel is al jaren roestvrij.
Als het kielvlak tussen romp en kiel ook roest heeft, dan kan je dat wel kitten maar dat is niet duurzaam en er zal altijd een roeststreepje blijven zitten.
Een echte duurzame oplossing voor het kielvlak, is de kiel verwijderen, laten zandstralen en direkt in verschillende lagen (5 tot 8) epoxy primer zetten. Eventueel nog vlak plamuren met geschikte onderwaterplamuur. Daarna nog een laag interprotect en AF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 06:58 #487611

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
wat ik al jaren doe is de kiel gewoon gladtrekken met de antifauling. beetje dik aanbrengen en met een plexiglas plaatje of een spackmes (soort breed plamuurmes) gladtrekken (afmessen). doodsimpel en werkt als een speer. Doe de hele romp overigens op dezelfde manier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 08:28 #487651

Koezt schreef :
Tercoo / Perago (Heb mijn kiel gedaan met de 2 schijfs) op de boormachine. Niet op de haakse slijper! Die draait veel teveel toeren. Dat is aanzetten en de hardmetalen punten zullen als kogels wegvliegen.

Allereerst: Perago bestaat niet meer . Het nederlandse Tercoo is de enige producent tegenwoordig.
www.tercoo.com/nl/
27129.static.securearea.eu/Fil...V107v828f1E91M5g.pdf
Tercoo verkoopt ook speciale aangepaste haakse "Fein" machines voor de perago schijf zoals je hier zien kunt:http://www.tercoo.com/nl/tercoo/technische_specificaties/
Die is een stuk duurzamer dan een boormachine (zeker de goedkopere) want die kunnen i.h.a. erg slecht tegen langdurige zijdelingse belasting.
Overigens staan er diverse Video's op YT over de Tercoo schijven hoe ze werken en gebruikt moeten worden.
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 08:50 #487663

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Wat wil je hiermee zeggen Ad?
Die machine lijkt wel een flex (haakse slijper) maar draait maximaal 2700rpm. Een flex iets van 15000rpm. Dat gaat dus echt niet. Machine is iets van €350, komt de triple nog bij.

Zijdelingse belasting valt erg mee. Druk moet je niet zetten op de Tercoo (die velen nog kennen als Perago). De hardmetalen puntjes moeten kunnen hameren. Druk je te hard, vervormd de rubberen schijf en wrijven de puntes alleen nog maar.

Goedkoopste is een eenvoudige (toerengeregelde) boormachine van bijvoorbeeld de Hema. Die hoeft maar 2 dagen mee te gaan. (1 dag per kant van de kiel). Ik deed de kiel van mijn Dehler in 2x 1/2 dag. Eerst de ene kant kaal, schoonmaken en primeren. Dan de andere kant.

Speciale machine (of de Tercoo triple) zou ik echt alleen aanraden als je een heel schip kaal haalt. Bij double kan rustig NOG een keer de hele kiel aan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 10:18 #487695

Koezt schreef :
Wat wil je hiermee zeggen Ad?
Die machine lijkt wel een flex (haakse slijper) maar draait maximaal 2700rpm. Een flex iets van 15000rpm. Dat gaat dus echt niet. Machine is iets van €350, komt de triple nog bij.

Heb ik gezegd dat dat een soort flex is dan?
Ik heb gewoon aangegeven dat er ook een speciale machine voor is, niet meer en niet minder.
Dat ik die ook niet zou kopen mag duidelijk zijn.
Ik heb ooit zelf eerst mijn (toegegeven , 20 jaar oude) boormachine gemold (met die bookop kon je na het gebruik van de Tercoo echt niet meer boren door de speling die erop was ontstaan) en toen maar een goedkope bij de Hema gehaald voor €25 :lol:
Maar die was na de rest van de klus ook wel bijna aan zijn eind hoor.Bij de teede klus moest ik weer een nieuwe bij de Hema halen.
De lagers, zeker van de goedkopere boormachines stellen nl niet veel voor , vooral niet als er dwarskrachten op komen.
En een dure boormachine zou ik er niet aan wagen.

Overigens heb ik nu van twee boten de kielen (kimkielers) met een Tercoo schijf gedaan en het zijn inderdaad prima dingen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 11:06 #487714

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Mijn oude AEG boormachine had ik afgescheven omdat de klopboor versleten was. Nu voldoet hij al 3 jaar als Tercoo machine.Nog geen problemen met de boormachine gehad.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 12:04 #487732

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Kijk eens op de site van De IJssel:

www.de-ijssel-coatings.nl/nede...tief-verfadvies.html

Erg verhelderend! ;)
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 12:05 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 18:57 #487898

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als ik alle reactie goed heb begrepen wordt dit mijn werkplan.

1. De gietijzeren kiel geheel kaal halen met met boormachine en Tercoo/Perago
2. Dan de kiel in de epoxyprimer (Interprotect) zetten
3. Met epoxyplamuur de kiel is shape brengen / daarna weer een laag epoxyprimer
4. Naad tussen polyester en gietijzeren kiel afkitten met de juiste Sikaflex
5. Polyester gedeelte van OWS met Gelshield200 behandelen
6. Daarna op het gehele OWS inclusief kiel de antifouing (Micron)

Dat wordt een mooi onderwaterschip. Als deze volgorde en materialen juist zijn dan kan wat mij betreft hier een slotje op. Anders hoor ik nog graag wat ik moet aanpassen in het werkplan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 19:37 #487935

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Wat heb je precies uitgespookt met het ows?

Gelshield is een duur product, en niet dampdicht. Moet je geloof ik 6 a 7 lagen op zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 18 feb 2014 19:40 #487938

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Heb niets speciaals met het OWS gedaan, maar wil het gewoon goed hebben.
Mocht je betere producten of werkplan hebben hoor ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP wat te doen met de kiel? 19 feb 2014 19:17 #488347

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Altijd moeilijk natuurlijk vanaf een computerscherm echt goed advies, maar persoonlijk ben ik gecharmeerd van gewone epoxy. Goed betaalbaar, dampdicht en hecht als een dolle.

Heb zelf kopercoating gezet op mijn vorige schip en ga dat dit jaar weer doen op mijn huidige schip. Beide schepen zijn uit de jaren zeventig, goed gebouwd maar ook alweer bijna 40. Ergens moet je een keer wat en ik kies dus epoxy (zonder weefsel, als coating dus).
Het ows moet wel helemaal ontdaan zijn van antifouling en dergelijke. Ik heb mijn schip kaal tot op de gelcoat, maar dat moet bij Gelshield ook.

Het vraagt wel een goed droog schip, net als Gelshield overigens.
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 19:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl