Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
als je het nog sterker of wat dunner wilt houden , neem koolstof tape.
www.polyservice.nl/UD-Koolstofband-15-cm-p-16398.html Is ook unidirectioneel
Kun je mooi in de trekrichting plakken.
Maak je er dan wel zeker van dat het koolstof een goede hecthing verkrijgt op het basis materiaal. Op een bestaand en oud laminaat is dat vaak lastig te verkrijgen. En overtuig jezelf er ook van dat het koolstof 600% van de maximale belasting van de stag op kan nemen.
Omdat koolstof zo weinig rek vertoont zal dat 100% van alle krachten opnemen. Pas als het koolstof het begeeft gaat het andere materiaal weer wat doen voor de sterkte.
Even als voorbeeld een elastiek en een touwtje. Denk je een mooi stuk stevig elastiek in waarmee je een blok van een paar kg op gaat tillen. Je moet eerst een tijdje doortrekken voordat de rek uit het elastiek verdwenen is, en dan pas zal het blok van de grond komen. Knoop er nu een touwtje naast dat veel minder rekt, en houd dat net zo lang als het ontspannen elastiek. Als je nu weer het blok gaat optillen zal het minder rekkende touwtje het blok optillen terwijl het elastiek nog helemaal niets aan belastig op kan nemen omdat de rek er nog niet uitgetrokken is. Pas als het touwtje breekt zal de sterkte van het elastiek weer het gewicht van het blokje op kunnen nemen.
Waarom dan 600% en geen 100%? wel, dat zijn de normale veiligheidsfactoren die je in ogenschouw zou moeten nemen, je zult minder schade hebben van een gebroken stag dan van een putting die uit je dek getrokken word.
Ik zou zelf niet gaan zitten knoeien met lapmiddelen, gewoon even het schotje eruit freezen en er een nieuwe in lamineren.
Ik ben het wel met je eens dat bij gebruik van koolstof een aantal zaken komen kijken die van belang zijn om er profijt van te hebben.
Overigens kun je prima met koolstof krachten overbrengen op glasvezel/polyester maar zo eenvoudig als met gewoon glas is dat inderdaad niet.
Ik heb in de 80er jaren heel wat contact gehad met de TU Delft (lucht en ruimtevaart) over het hoe en wat van koolstof en aramideversterkingen die dergelijke constructies ook hebben ontworpen voor onderdelen van de toenmalige Ariane raketten.
Maar ik heb destijds ook constructies gezien ( zelfs bij een Withbread racer
) die getuigden van weinig kennis van zaken.
In dit geval is het daarom misschien inderdaad beter om gewoon met ( deels unidirectionaal ) glasweefsel te werken.
Ad