Ik ben net bezig precies hetzelfde te doen, het ligt er nog niet in, maar ik kan wel wat tussentijdse ervaringen delen.
Vanwege de prijs heb ik gekozen om zelf de teak te leggen. Na wat verhalen over zelf op maat maken versus op maat laten maken heb ik voor dat laatste gekozen. De leverancier die mij levert (Permateak) wil niet eens het losse materiaal leveren omdat hij zegt daar alleen maar problemen mee gehad te hebben.
Ik heb op zijn aanwijzing mallen gemaakt. Deze zijn gemaakt van doorzichtig stevig plastic, dat in iets te grote stukken met dubbelzijdig plakband in de boot geplakt is. Met balpoint is daarna op het plastic afgetekend waar de rand van het teak precies zit, met een nauwkeurigheid van <1mm. Daarnaast is de positionering van de verschillende stukken plastic ten opzichte van elkaar aangegeven door over alle stukken plastic heen lange strepen te zetten, zodat de leverancier ze precies zo neer kan leggen als ze in de boot komen. Op die manier kan hij de lijnen van de teak latjes laten doorlopen over de verschillende vlakken. Ook kan op de mallen de plaatsen worden afgetekend van ddekhardware, zodat hiermee ook rekening gehouden kan worden.
Dit is zover als ik nu ben. Binnenkort zullen 7 lappen en stroken nepteak worden geleverd en komt het spannende moment dat ik het los in de boot leg en kijk of het past.
Lijmen gebeurt met kit. Daarnaast kan als dat nodig is de zijrand nog met kit afgewerkt worden, de leverancier zegt dat dat meestal helemaal niet nodig is, dus daar ben ik benieuwd naar!
Nou ja, er moeten nog een aantal stappen, dus daar zal je op moeten wachten. Voor mij is dit project overigens ook de testcase om te beslissen of ik in een later stadium het dek op dezelfde manier aan ga pakken.
Groet Erik
Team Zeilersforum.nl
“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard
Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Ik heb een verkoper op ebay gecontacteerd en gevraagd wat het kost.
Ik kreeg de volgende kosten terug toen ik per mail informeerde:
Afgeronde buitenrand:
Bijlage dekkingafwerk.jpg niet gevonden
Rechte profielen (tussenlatten)
Bijlage dekkinglat.jpg niet gevonden
Tussenlatten per 3 aan elkaar
Bijlage dekkinglatten.jpg niet gevonden
De buitenrand en de rechte profielen kosten 80 euro per rol van 10m lang en 5 cm breed afgerond (0,5 m2 per rol)
De tussenlatten kosten 22 euro per meter en zijn 15 cm breed. (0,15 m2)
De lijm (Stelmax Clear) kost 9 euro per tube.
Verlijmen kan met Ms Polymeerkit
Hoeken kan je maken door de afgeronde en de rechtelatten te combineren.
Zie deze video over de verwerking:
Ik ga voor mijn boot berekenen wat de kuip me gaat kosten.
Wel is het zo dat hoe meer je af neemt hoe meer korting je krijgt...
Is er iemand die dit product kent? Hoe houdt het op de lange termijn?
edit: De nederlandse importeur vraagt 99 euro per m² voor de materialen als je het zelf wil doen: topdek.nl/ ook kan je alle profielen er zien, topdek.nl/producten/
ik ga ook prijsopgave doen bij de engelse meneer voor profiel TD104
Laatst bewerkt: 04 apr 2014 15:40 door hypervisor.
Veel hout wat als teak verkocht wordt is het niet... bijvoorbeeld Balau of Iroko
Of je hebt een teak kwaliteit van een plantage van een laag soortelijk gewicht. Wat dus weer sneller beschadigd of vergaat. ga dus eerst kijken met een kenner (houtworm)
Verder heb je meer onderhoud bijvoorbeeld door kitnaden die los komen enz enz.
Ook is het veel bewerkelijker om te leggen als PVC ivm zaagwerk. PVC kan je knippen en snijden. en het is flexibel.
Wn ik denk dat je niet onder die 99 euro per m² uit gaat komen met teak.
Wel ben ik van mening dat een echt teakdek het allermooist is.
Laatst bewerkt: 04 apr 2014 16:06 door hypervisor.
Ook heb ik geïnformeerd bij permateek, maar die willen de delen niet los leveren om de door Eriksnel genoemde reden, die valt dus af.
Klopt, de prijs is hoger. Maar er zijn wel variaties. Bij Permateak is de prijs als je het laat leggen tussen de 400 en 600 euro per m2. Hoeveel is afhankelijk hoe moeilijk het is, bijvoorbeeld al dan niet met lijfranden en met veel of weinig dekhardware.
Maar je kunt het dus ook op de manier doen die ik nu heb besteld. Dan kost het 200 euro per m2. Dat vond ik voor de kuip (pnmgeveer 2 m2 ) nog wel acceptabel. Maar dat is natuurlijk voor ieder zelf om te bepalen.
Team Zeilersforum.nl
“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard
Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
200 euro is als de delen al grotendeels aan elkaar zitten idd ook goed te doen.
Dat scheelt (meer als) de helft van het werk.
Ik heb namelijk geen schip waar ik zo maar 600 euro in kan investeren, de restwaarde rechtvaardigt het niet, ik doe het dus puur voor mezelf.
maar goed, ik ben handig en vind het leuk om te doen. en als ik 70% van het resultaat zo als bij Timo op de Il Cigno mee kan krijgen ben ik een heel erg tevreden mens zeker met een budget van rond de 300 euro voor de kuip.
en variaties hoeven van mij niet zo nodig. ik vind juist die classic look met zwarte naden wel erg goed bij mijn boot passen.
wat ik bij timo vooral goed gelukt vind zijn de randen rondom de loospijpen van de kuip. dat gaat mij waarschijnlijk nooit zo mooi lukken.
Laatst bewerkt: 04 apr 2014 17:19 door hypervisor.
Onze kuipbanken heb ik voorzien van Flexiteek. Zelf de mallen gemaakt en daarna via een dealer de panelen laten samenstellen. Het opplakken van de panelen heb ik zelf gedaan met simson CA kit en een lijmkam.
Doorslaggevend was voor was de manier waarop de stroken aan elkaar worden gemaakt. Dit doet men met lassen. Hierdoor ontstaat een waterdicht geheel want met kit komt er in verloop van tijd toch water tussen zoals bij dhz Permateek in het verleden.
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Dat lassen is eigenlijk versmelten met wat extra toe te voegen materiaal wat je verwarmt met hete lucht.
gaat met een soort opgefokte verffohn met een speciaal mondstuk. (bijvoorbeeld van het merk leister, heb er een.)
pvc laat zich ook prima verlijmen met de juiste lijm. zeker zacht pvc zo als deze delen. als dat goed verlijmd is dan is het net zo duurzaam als gelast.
als je wil weten hoe die lijm werkt.. neem maar eens een jampot, een flinke scheut Tetrahydrafuran (THF) of ether en wat PVC afzaagsels.
laat het een nachtje staan zodat de pvc goed op kan lossen in de THF of ether en het een soort stroperige massa wordt.
neem een pvc pijp en een sok. smeer de sok van binnen in met het goedje uit de pot en doe ook een lik om de pijp heen. wacht even en schuif de sok over de pijp laat het een uurtje staan. knappe vent die het nog uit elkaar krijgt.
daar zit echt geen enkel verschil in sterkte of waterdichtheid in als met lassen, tis feitelijk hetzelfde alleen het ene werkt met warmte en het andere met oplosmiddel.
het PVC verlijm je onderling dus niet met kit maar met PVC lijm. je plakt het daarna als een mat met een geschikte kit (ms-polymeer bijvoorbeeld) wat je verdeeld over het oppervlak op het polyester, hout of staal.
kit komt er dus niet tussen de delen. die worden namelijk gewoon aan elkaar verlijmt met pvc lijm en zijn gewoon waterdicht. zo niet dan heb je een constructiefout gemaakt.
om het een en ander over de waterdichtheid te zeggen.. de folie van daken, zwembaden en vijvers worden ook vaak gewoon verlijmt. maar ook gelast met hete lucht. dat is enkel een snellere methode. en als je die techniek niet goed beheerst is het nog gevoeliger voor lekken ook.
Laatst bewerkt: 04 apr 2014 20:34 door hypervisor. Reden: spelfouten